De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan rijden!

ma apr 12, 2010 07:57

Ik ben er zo langzamerhand wel een beetje klaar mee; linksrijders. Zit veel op de weg en wordt dagelijks tot in den treuren geconfronteerd met dit fenomeen. Tegenwoordig haal ik maar gewoon rechts in.

Voorbeeld: Duitse grens naar Amsterdam (A12>A50>A1>A10) Ik hou mij (enigszins) aan de snelheid, pas die aan aan de verkeerssituatie zeg maar. Op dit stuk heb ik, simpelweg door gewoon netjes rechts te houden, vorige week 42 (!!!!) auto’s rechts ingehaald. Hier kwam helemaal geen geduw en getrek aan te pas. Gewoon terug naar rechts als er ruimte is en normaal met het verkeer mee doorrijden.

Ik ben in de afgelopen periode 2x van de weg gehaald door de KLPD omdat ik rechts inhaalde. Tot 2x toe geen boete, maar enkel de opmerking “We snappen het wel, maar u moet het niet doen.” Als ze de hele weg achter me aan zouden rijden zouden ze dus 42 boetes kunnen uitschrijven i.p.v. 1x een vermanend gesprek te voeren.. (Toevoeging: in 1 van de gevallen kreeg de linksrijder wel een bekeruring)

Volgens mij zit de kern van het probleem echter in iets anders. Als je met het verkeer mee op rijdt en je houdt netjes rechts, wordt het gat dat ontstaat in heel veel gevallen dichtgereden door de auto achter je. Dit is tamelijk zinloos in de meeste gevallen omdat het een stroom van auto’s betreft. Hierdoor gaan mensen minder snel naar rechts. Je plekje houden zeg maar. Ik denk dat dit fenomeen, samen met het er uit resulterende links rijden, er voor zorgt dat de rechter baan veelal maar heel beperkt benut wordt. Met o.a. files tot gevolg.

Tot slot nog het volgende, als ik zonder ook maar een strobreed in de weg te zitten rechts in haal, gaan veel mensen bumperkleven, met hun lichten knipperen, naar hun voorhoofd wijzen en het gat dicht drukken. Als ik me zou verlagen tot dat IQ, ben bijna zo ver dat ik in die gevallen een hand grind uit m’n raam zou gooien.

Dus, laten we met z’n allen eens een beetje een “go with the flow” princiepe hanteren. Of we voeren natuurlijk het Keep Your Lane princiepe in.

Zo, dat lucht op!

;-)
Laatst gewijzigd door De Block op wo apr 14, 2010 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan rijd

ma apr 12, 2010 08:57

Couldn't agree more!!
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Kakel
Full Member
Full Member

ma apr 12, 2010 09:28

Nederlanders kunnen NIET rijden. Allemaal links willen rijden en dan bij een gangetje van 100 per uur 3 meter afstand houden. En het dan gek vinden als je in een kettingbotsing terecht komt of dat er zoveel files staan. Rechts inhalen doe ik dan steeds meer en meer. Kan het me dan ook helemaal vinden in bovenstaande.
Nu:
156 SW
Frans leasehok
Kia Sorento

Gehad:
33 1.7 16 KlepperT Quuf
33 1.7 I.E. met ABS
33 1.4 I.E.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 12, 2010 10:19

is gewoon een kwestie van hoffelijkhied in het verkeer. afgelopen weekend de nodige km in engeland gereden met trailer en het verkeersgedrag daar is een verademing in vgl met NL (en belgie trouwens ook..) weer terug vanuit duinkerken werd met elke km dat ik dichter bij NL kwam het gedrag van andere weggebruikers vervelender....scheelt wellicht ook dat je in engeland en frankrijk gewoon een lekker tempo met de aanhanger kan aanhouden, maar dat is niet het enige. geef elkaar wat ruimte idd, maar nog belangrijker kijk eens wat vaker in de spiegel (niet die van de kapper..) en doe ook iets met wat er gezien wordt....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Patrick
Guru
Guru

ma apr 12, 2010 10:44

Walter heeft 100% gelijk. Hoffelijkheid is in Engeland uitgevonden. Daar rijden is een wereld van verschil.
En dan heb ik het niet over de tegengestelde rijrichting. :wink:
De Block, je hebt absoluut een punt. Probeer je er echter zo min mogelijk aan te ergeren want veranderen
gaat het toch niet, het zit in de aard van het Nederlandse beestje.
In Duitsland zegt men: Als je 3 X zakt voor je rij-examen krijg je gele kentekenplaten....
En aangezien een Duitser nimmer op humor is te betrappen moet het wel waar zijn. :wink:

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 12, 2010 10:45

Ben het eens dat er veel linksgereden wordt, maar jouw reactie getuigd van een nog grotere kleuterschool mentaliteit: Ikke ikkke ikke. In het verkeer kan bijna niemand een stukje "goed zeemanschap" en hoffelijkheid vertonen, en dat is juist de kunst. Als je je aan het gedrag van anderen (enkeleln) gaat aanpassen kunnen we beter allemaal gaan lopen, want heel wat mensen lozen hun frustraties achter het stuur en dat kan niet lang goedgaan.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan

ma apr 12, 2010 10:52

is gewoon een kwestie van hoffelijkhied in het verkeer. afgelopen weekend de nodige km in engeland gereden met trailer en het verkeersgedrag daar is een verademing in vgl met NL
Zelfde ervaring heb ik ook (zonder trailer dan), maar hoorde Engelsen juist stone and bone klagen over het gedrag van die maniacs daar. Maar goed, dat was dan ook een bejaard echtpaar dat mij uitnodigde in hun caravan voor een kop thee (volgens mij geserveerd in 'Royal Dalton with periwinkle decoration') en een handdoek nadat ik mijn tent in een stortbui had opgezet.

Wat ik al zo vaak heb meegemaakt: het schiet niet op, sneller dan 90 is niet mogelijk, iedereen zit dicht op elkaar op de linkerbaan, remlichten floepen zenuwachtig aan en uit en ik rij comfortabel met 300 meter vrij zicht rechts. De stroom op de linkerbaan stokt regelmatig en doordat ik gelijke snelheid houd rij ik vijf, zes auto's rechts voorbij. Ik zou het absurd vinden om te remmen om schuin achter de laatste auto van dat rijtje dramneuzen links te blijven hangen, daarmee hinder ik het verkeer achter mij (hoewel, dat rijdt vaak ook op 300m afstand). Door zodanig te handelen (rechter baan opzoeken en constante snelheid aanhouden) dat de doorstroming wordt bevorderd ben ik dus in overtreding?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 10:56

Mja... begrijpelijke irritatie, maar er zijn ook wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Bijvoorbeeld, dat door het rechts inhalen de onzekere types helemaal bang worden om naar rechts te gaan. Ik heb dat meerdere keren meegemaakt. Zit je achter zo iemand die met 110 links blijft zitten, je ongeduld te verbijten maar je blijft netjes. Net op het moment dat die vrachtwagen die hij inhaalde compleet uit zijn binnenspiegel is verdwenen en deze chauffeur aanstalten maakt om naar rechts te gaan, komt er achter je zo'n aso die direct naar rechts glipt en ons beide volgas rechts voorbij scheurt. Gevolg: de dame of heer voor me blijft hevig geschrokken nog 3 kilometer links rijden. En bedankt maar weer!
Helemaal irritant wordt het, wanneer deze het rechtsinhalert niet meer lukt om ook de auto voor je rechts in te halen en zich vervolgens er weer tussen wurmt in een "gat" tussen mij en de voorligger dat er nooit is geweest!

Ten tweede aanhakend op het dichtrijden van het gat: wanneer het vol is op de linker strook, heeft het bar weinig zin om naar rechts te gaan. Inderdaad wordt dan standaard het gat dichtgereden. Sterker nog, dat is ook logisch. Als dat gat niet dichtgereden mag worden, waarom zou je dan naar rechts gaan? Dat heeft dan ook helemaal geen zin. Bovendien leidt dat links en rechts gaan op een volle weg alleen maar tot meer files ipv minder, vanwege het steeds afremmen om mensen van rechts er weer tussen te laten. Uiteraard (nogmaals) geldt dit alleen bij een volle linker rijstrook.

In sommige situaties moet je misschien gewoon accepteren dat je op de Nederlandse snelwegen niet zo kan opschieten als je zou willen. De eerste fout kan dan wel zitten bij mensen die links blijven hangen wanneer de rechter strook al tijden weer vrij is, maar rechts inhalen is niet de oplossing. Dat is een fout beantwoorden met een fout.

@Vv: ik heb het al vaker geschreven, maar ik merk dat ook als ik uit Duitsland terug kom. Men gunt elkaar op de Nederlandse wegen de ruimte niet meer. Met een beetje geven en een beetje nemen kan het allemaal zoveel soepeler.
Toevallig vanochtend nog meegemaakt. Ik moest een tweebaans, ovale rotonde 3/4 nemen. Dus je gaat op de binnenbaan zitten om op het lange stuk van de rotonde weer naar rechts te gaan om af te slaan. Alleen stond er vandaag opeens een filetje op dat lange stuk. Compleet unieke gebeurtenis, is letterlijk voor het eerst dat ik daar ooit een filetje tegenkwam en toen ik hem zag (dus na het ronden van de korte kant van de rotonde) was het al te laat om naar rechts te gaan en aan te sluiten. Dus ik moest ertussen. Zit daar zo'n z*k van een vrachtwagenchauffeur die eens even goed z'n best ging doen om dat niet te laten gebeuren. Nou had hij uiteindelijk natuurlijk weinig kans in z'n langzame vrachtwagen, maar toch... bloedirritant zo iemand!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 11:04

Walter heeft 100% gelijk. Hoffelijkheid is in Engeland uitgevonden. Daar rijden is een wereld van verschil.
De Block, je hebt absoluut een punt. Probeer je er echter zo min mogelijk aan te ergeren want veranderen
In Duitsland zegt men: Als je 3 X zakt voor je rij-examen krijg je gele kentekenplaten....
En aangezien een Duitser nimmer op humor is te betrappen moet het wel waar zijn. :wink:

Patrick.
Ha ha ha, klopt. Volgens de Duitsers staat NL voor Nur Links :lol:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Egbertone
Guru
Guru

ma apr 12, 2010 11:17

...en zich vervolgens er weer tussen wurmt in een "gat" tussen mij en de voorligger dat er nooit is geweest!!
Voor mij persoonlijk nog een grotere irritatie dan 'linkshangers'... de 'tussenwurmers'! Jij houdt keurig afstand tot de auto voor je, komt er inene iemand van de rechterbaan tussen op een moment dat het eigenlijk niet kan. Dus jij op de remmen of even gas los om weer afstand te creëeren, de auto achter je moet nog iets langer van het gas of harder remmen en langzaam ontstaat een kettingreactie totdat er helemaal achterin een (spook)file ontstaat...

Ik denk dat het al een hele verbetering zou zijn als mensen pas van baan wisselen als ze écht de ruimte hebben.

voor wat betreft het elkaar niet gunnen van de ruimte... laten we eerlijk zijn... we hebben ook niet zoveel ruimte hier. En wat meer chauvinisme mag ook wel, zulke slechte rijders zijn we ook niet... kom op zeg!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 12, 2010 11:24

Ten tweede aanhakend op het dichtrijden van het gat: wanneer het vol is op de linker strook, heeft het bar weinig zin om naar rechts te gaan. Inderdaad wordt dan standaard het gat dichtgereden. Sterker nog, dat is ook logisch. Als dat gat niet dichtgereden mag worden, waarom zou je dan naar rechts gaan? Dat heeft dan ook helemaal geen zin. Bovendien leidt dat links en rechts gaan op een volle weg alleen maar tot meer files ipv minder, vanwege het steeds afremmen om mensen van rechts er weer tussen te laten. Uiteraard (nogmaals) geldt dit alleen bij een volle linker rijstrook.
dat is echt, echt bullshit!

als ik met het busje van mn pa rij merk ik dat pas echt.
met zo'n auto kan je niet zomaar van 90 naar 130 binnen x seconden. dus ben je gedoemd achter die vrachtwagen te blijven hangen.

ok, wat ik bedoel:
je moet een minimum afstand tot je voorganger bewaren. pak je rekenmachientje maar eens en reken maar eens uit hoeveel meter er dan tussen jou en je voorganger zit... :roll:
daar moet je dus makkelijk kunnen invoegen/ritsen/kontlikken whatever.
maar "ons neerlander" is zo eigengereid dat hij scheites benauwd is dat hij 1 minuut tegen de achterkant van een busje aan moet kijken, dat hij direct inhaalt en dat gat secuur dichtmetseld.
zo lekker puh, kom jij er nu nog maar eens tussen...

oftewel, als men/je/ik de juiste afstand tov de voorligger houdt kan iedereen gewoon netjes in en uitvoegen ZONDER dat daar bij geremd/geduwd/getrokken hoeft te worden.

en dit lucht ook op :twisted:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Posthumus
Guru
Guru

ma apr 12, 2010 11:26

Amen!!

Leukste voorbeeld is dagelijks de A16 thv Ridderkerk. 6(!) banen, waarvan de rechter 4 banen meestal "vrij" zijn... Dat allemaal omdat iedereen bij Dordrecht de linker tunnelbak in wil...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 11:41

Patrick.
Maar het stomme is dan toch wel dan diezelfde Duitser in zijn eigen land meteen weer naar rechts gaat als hij heeft ingehaald of gepasseerd gaat worden door een snellere bestuurder...

Maar rijden ze dan hier in NL(en hier in de regio zijn dat er erg veeeeeel) dan zijn het(8 v/d 10 keer) ook asociale linksrijders en bumperklevers..

Ik kan me in de meeste standpunten in dit topic wel vinden , desondanks rij ik NON stess als ik rij ivm dat aan het einde van zo'n gestresde rit , ik uiteindelijk alleen mezelf ermee had.(Chagerijnig e.d)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 11:45

dat is echt, echt bullshit!

als ik met het busje van mn pa rij merk ik dat pas echt.
met zo'n auto kan je niet zomaar van 90 naar 130 binnen x seconden. dus ben je gedoemd achter die vrachtwagen te blijven hangen.

ok, wat ik bedoel:
je moet een minimum afstand tot je voorganger bewaren. pak je rekenmachientje maar eens en reken maar eens uit hoeveel meter er dan tussen jou en je voorganger zit... :roll:
daar moet je dus makkelijk kunnen invoegen/ritsen/kontlikken whatever.
maar "ons neerlander" is zo eigengereid dat hij scheites benauwd is dat hij 1 minuut tegen de achterkant van een busje aan moet kijken, dat hij direct inhaalt en dat gat secuur dichtmetseld.
zo lekker puh, kom jij er nu nog maar eens tussen...

oftewel, als men/je/ik de juiste afstand tov de voorligger houdt kan iedereen gewoon netjes in en uitvoegen ZONDER dat daar bij geremd/geduwd/getrokken hoeft te worden.

en dit lucht ook op :twisted:
Wat jij zegt klopt op zich, maar doet alleen niets af aan mijn stelling. Ten eerste is "als men/je/ik de juiste afstand tov de voorligger houdt" pure theorie. In de praktijk is dat meer uitzondering dan regel. Ten tweede, ook als je er gewoon tussen past zal men (zowel jij als je achterligger) snelheid moeten minderen om weer opnieuw op gepaste afstand te gaan rijden. Gevolg: steeds wisselende snelheden en dat veroorzaakt nou juist files.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 11:52

Patrick.
Maar het stomme is dan toch wel dan diezelfde Duitser in zijn eigen land meteen weer naar rechts gaat als hij heeft ingehaald of gepasseerd gaat worden door een snellere bestuurder...

Maar rijden ze dan hier in NL(en hier in de regio zijn dat er erg veeeeeel) dan zijn het(8 v/d 10 keer) ook asociale linksrijders en bumperklevers..

Ik kan me in de meeste standpunten in dit topic wel vinden , desondanks rij ik NON stess als ik rij ivm dat aan het einde van zo'n gestresde rit , ik uiteindelijk alleen mezelf ermee had.(Chagerijnig e.d)
Misschien passen ze zich aan aan ons rijgedrag? :wink:

Nee, feit is wel dat Duitsland groot is en dat het in het noorden van Duitsland anders toegaat dan in het zuiden, waar ik de laatste tijd redelijk regelmatig kom. Een vriend van me had ooit een gesprek met een Duitser over hoe onze beide volken tegen elkaar aankijken. Hij vertelde dus dat wij Duitsers zien als asociale voordringers die handdoeken neerleggen bij het zwembad en kuilen graven op het strand. De reactie van zijn Duitse vriend was: "Ach ja, dat zijn die vreselijke Noordduitsers. Daar hebben we hier ook zo'n last van, erg he?" :lol:

Terug naar “Het Forum Café”