Voorbeeld: Duitse grens naar Amsterdam (A12>A50>A1>A10) Ik hou mij (enigszins) aan de snelheid, pas die aan aan de verkeerssituatie zeg maar. Op dit stuk heb ik, simpelweg door gewoon netjes rechts te houden, vorige week 42 (!!!!) auto’s rechts ingehaald. Hier kwam helemaal geen geduw en getrek aan te pas. Gewoon terug naar rechts als er ruimte is en normaal met het verkeer mee doorrijden.
Ik ben in de afgelopen periode 2x van de weg gehaald door de KLPD omdat ik rechts inhaalde. Tot 2x toe geen boete, maar enkel de opmerking “We snappen het wel, maar u moet het niet doen.” Als ze de hele weg achter me aan zouden rijden zouden ze dus 42 boetes kunnen uitschrijven i.p.v. 1x een vermanend gesprek te voeren.. (Toevoeging: in 1 van de gevallen kreeg de linksrijder wel een bekeruring)
Volgens mij zit de kern van het probleem echter in iets anders. Als je met het verkeer mee op rijdt en je houdt netjes rechts, wordt het gat dat ontstaat in heel veel gevallen dichtgereden door de auto achter je. Dit is tamelijk zinloos in de meeste gevallen omdat het een stroom van auto’s betreft. Hierdoor gaan mensen minder snel naar rechts. Je plekje houden zeg maar. Ik denk dat dit fenomeen, samen met het er uit resulterende links rijden, er voor zorgt dat de rechter baan veelal maar heel beperkt benut wordt. Met o.a. files tot gevolg.
Tot slot nog het volgende, als ik zonder ook maar een strobreed in de weg te zitten rechts in haal, gaan veel mensen bumperkleven, met hun lichten knipperen, naar hun voorhoofd wijzen en het gat dicht drukken. Als ik me zou verlagen tot dat IQ, ben bijna zo ver dat ik in die gevallen een hand grind uit m’n raam zou gooien.
Dus, laten we met z’n allen eens een beetje een “go with the flow” princiepe hanteren. Of we voeren natuurlijk het Keep Your Lane princiepe in.
Zo, dat lucht op!