Welkom hier, Jordy! Ik zag je hebt je ook aangemeldt op de 145/6 club. Op de site vindt je
aankooptips.
Wat roest betreft, want ik zie dat staat nog niet opgenomen in aankooptips: bumpersteunen willen nog wel eens roesten en de voorste krikpunten zitten nogal ver onder het chassis met als gevolg dat de auto 'onder de skirt' word opgekrikt. Hierdoor buigt het metaal om, breekt de hars die tussen plaatdelen zit en is er een ingang voor vocht. Hier willen de 145/6'ers nog wel eens flink gaan roesten. Op de krikpunten zelf zou ik ook even vlug een blik werpen. Komt niet vaak voor dat ze slecht zijn, maar het kan. Ook zou ik even kijken naar de reservewielbak. Kijken of hier geen tekenen van roest zijn.
Motorisch: je hoeft niet technisch onderlegd te zijn om de loop te beoordelen. Rare ratels, getik (kleppen hoor je wel werken) of geen 'mooie loop' = laten staan! Probeer koud te starten en luister of de motor geen dieselend geluid maakt. Dit duidt op een defecte nokkenasversteller. Kijk alle vloeistoffen na. Zit er (te) weinig olie in het blok kan dit duiden op olieverbruik, te weinig koelvloeistof kan meerdere oorzaken hebben. Ik ben van mening dat een goed onderhouden auto, alle vloeistoffen netjes op peil heeft. Is dit niet zo, ga ik er vanuit, dat de wagen
niet de juiste aandacht heeft gehad. Overigens willen de TS-blokjes nog wel eens zweten langs het peilstokrubber. Ansich niks schokkends dus als je opmerkt dat de onderkant vochtig is, probeer te achterhalen waar het vandaan komt.
Tenslotte hecht ik waarde aan een onderhoudshistorie. Zit deze er niet bij en kan de verkoper geen concrete datum/km-stand vermelden wanneer de distributieriem voor het laatst gedaan is, ga er dan vanuit dat het moet gebeuren en weeg dit mee in de prijs. Dit zijn geen goedkope onderhouds beurten. Is er wél een datum/km-stand bekend, let dan op dat de interval,
3 jaar/60K betreft.