Pagina 1 van 3

Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:23
door Gillezzz
Beste Alfisti,

Ik lees hier al enige tijd met plezier mee maar het leek me wel zo beleefd me ook eens voor te stellen. :)

Mijn naam is Michiel, 32 lentes jong en in de ban van boxermotoren. Tot nu toe is mijn Alfa historie vrij eenkennig en na een Alfa 145 met een 1.6 8V boxer volgde een kort uitstapje naar een 1.4 TS (die nog altijd in de familie is), daarna een 1.7 16V die inmiddels helaas in de Alfa-Hemel is en sinds begin vorig jaar werd opgevolgd door een andere 1.7 16V.

Deze laatste is zo langzamerhand een beetje een projectje aan het worden. Ik moet er hoognodig weer eens op uit voor nieuwe foto's, maar hieronder alvast een kleine impressie:

Afbeelding


Er zit nog heel wat in de planning voor de toekomst. Ik vind het leuk om de auto naar eigen smaak aan te passen, binnen de grenzen van het fatsoenlijke en het 'Alfa-waardige'. Mijn streven is om alleen uiterlijke modificaties toe te passen die hypothetisch af-fabriek geleverd hadden kunnen worden. Zo ben ik niet zo van de bodykits, maar heb ik onlangs toch een Zender bumperset weten te bemachtigen. Dat is de enige die in mijn ogen mooi aansluit op het oorspronkelijke ontwerp van de auto en niet over the top is, al zullen de ware puristen deze opvatting niet allemaal ondersteunen. ;)

Ook de motor zal er t.z.t. aan moeten geloven. Ik mis momenteel voornamelijk koppel in het lage toerengebied en zou zodra de tijd, budget en beschikbare ruimte het toelaten graag eens serieus aan de slag gaan met een Lysholm compressor. Maar goed, dat is momenteel nog wishful thinking en verre toekomstmuziek... Tot die tijd blijft het bij de wat eenvoudiger te realiseren optische aanpassingen, de nodige aanpassingen aan het onderstel en het gebruikelijke filtertje en brulpijp. :lol:

En het zou leuk zijn ooit nog eens een echte klassieker aan de collectie toe te voegen, want al doet deze tekst anders vermoeden, mijn belangstelling gaat wat verder dan alleen het om zeep helpen van oorspronkelijke Alfa ontwerpen. 8)

Alvast aangenaam kennis te maken en tot ziens op het forum! :)

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:31
door mathias
welkom hier en veel plezier gewenst :wink:
zeer knappe velgen op je 145 :thumbs:

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:36
door alfaqv75
welkom, veel plezier van je 145!!

een compressor, leuk natuurlijk maar beetje overkill voor zowel blok als bak zo is uit de praktijk gebleken... (dus eerst die dingen aanpakken lijkt geen overbodige luxe)
ik heb ergens op dit forum al eens een lading foto's gepost van een 33 16V met compressor, kan je misschien wat leuke ideeen vandaan halen!

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:37
door Alfavaganza
Welkom hier, naamgenoot!

Mooie 145. Die velgen staan hem echt goed, vooral icm de lakkleur. Prachtig geheel!

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:37
door hoornstra
Mooie kleur en super velgen op je 145, niet te veel meer aan doen.
En welkom natuurlijk!

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 14:40
door Brul(tm)
Welkom hier.
Mooi 145 qua kleur en velgen 8)

Groetjes,
Marc

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:04
door Gillezzz
Bedankt voor het warme onthaal! 8)

@alfaqv75: Ja ik ben er al een tijdje over aan het brainstormen en besef me dat er het nodige moet gebeuren om de zaak dan heel te houden. Ik heb wat calculaties losgelaten op bijvoorbeeld de drijfstangen en die zouden het in theorie aan moeten kunnen, maar de standaard bak en koppeling gaan problemen krijgen met de hoeveelheid koppel. Als ik dit door wil zetten wordt het echt een volledige blueprint van de motor vrees ik, en dus een zeer prijzig en tijdrovend geintje. Dat zit er vanuit financieel oogpunt voorlopig gewoon niet in, maar goed, je moet toch ergens over kunnen dromen he... ;)

Ik ga eens even op zoek naar je topic met die 33 foto's. Misschien had ik die nog niet. Bij Van der Wereld zijn ze er ook mee bezig en dat Deense Sudje heeft niet zo lang geleden ook z'n Sprintex verruild voor een Lysholm blower. Maar de montage van de compressor zelf is nog het minste werk. De uitdaging zal hem vooral gaan zitten in een solide basis voor de vermogens- en koppeltoename en vervolgens het afstellen van de hele handel.

@Hoornstra: Dan zal ik je toekomstige foto's maar besparen denk ik... :mrgreen: Ik vermoed dat die Zender bumpers het 'tupperware' gehalte wat zullen doen stijgen... ;) Hij komt er dan zo ongeveer uit te zien als deze auto, maar dan in grigio titanio natuurlijk. :oops:

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:33
door alfaqv75
koppeling zou ik me niet zo druk om maken (ik had een versterkte sachs die met gemakt wat meer aan kan)
gaat meer om je drijfstanglagers (dus idd blueprinten van het blok) maar ook je bak lagers
aandrijfassen gaan nooit kapot, zou ik ook niet naar kijken

ik zal eens kijken of ik nog wat meer info voor je heb

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:34
door gtv-racer
tot 250Nm en 200pk geen probleem hoor. En uh, je moet een eaton blower hebben! Scheelt je veel in de brandstof consumptie! De laaddruk haal je makkelijk met beide.

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:38
door alfaqv75
mmm, jammer foto's doen het niet meer, kan thuis kijken of ik ze dara op mijn laptop nog wel heb bewaard...

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=15

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:41
door GTV42.0
Echt een mooie 145 en zeker met die velgen. Welkom hier.

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 15:50
door Harry Tijssen
Welkom hier, blijft een plaatje van een 145, die velgen zijn helemaal top. :thumbs:

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 16:30
door alfaromeocars
Van harte welkom !!!

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 17:35
door Gillezzz
Thanx allemaal...

@alfaqv75: Zoals gezegd wordt dit een lange termijn project, áls ik überhaupt al genoeg spaarcenten weet te verzamelen, maar in het kader van de voorpret is alle info van harte welkom. Ik had al bedacht dat ik een krukas van een 1.4 zou kunnen nemen, dan wordt het een 1.6 16V boxer maar heb ik wel meteen een compressieratio van rond de 8.5. :mrgreen:

@gtv-racer: Niet om meteen al mijn geloofwaardigheid op het spel te zetten, maar die waarden was ik 'van plan' te overstijgen, mede omdat een Lysholm gewoon efficiënter werkt dan een geëvolueerde Roots compressor van Eaton. Doel is op ergens tussen de 230-250 Pk uit te komen met een behoorlijke laaddruk. Het koppel zou dan ook al richting de 300Nm gaan... Als ik dan toch zoveel moeite ga doen, dan moet het ook echt iets opleveren he. Maar laten we het voorlopig maar gewoon op een mooie droom houden. ;)

Je hebt zelf ook een Eaton vermoed ik? En dan de M45 of de M62 op een TS? Of zal ik maar even op zoek gaan naar een 'compressor-topic' om deze discussie voort te zetten! Hoe langer we erover doorgaan, hoe meer verwachtingen het schept in deze thread straks... :mrgreen: Was ik er maar niet over begonnen hahaha!

RE: Buon giorno...

Geplaatst: vr feb 12, 2010 22:55
door alfaqv75
ach, iig genoeg hulp hier op het forum (al is het alleen vanuit mijn hoek uit woorden... helaas geen ervaring met een compressor (op een auto dan)