pb2k
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 546
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:51
Locatie: scheveningen

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:17

Ik had een BX (1991) die reed 1:22, de aygo waar ik nu mee rijd rijdt 1:20
ik snap niet zo goed hoe men met modern "schoon rijden" adverteert als er zulke gigantische accu's in zo'n hybride liggen (extra gewicht, en moet om zoveel jaar vervangen/recycled worden) maar goed, mensen betalen er extra voor

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:18

ik heb wel een een staatje gezien dat de prius (mits als een oude lijken wagen bestuurd) erg zuinig kan zijn, maar... de productie van de prius is dusdanig onmilieuvriendelijk omdat alles her en der word gebouwd, vervolgens inelkaar moet worden gezet en daarna weer worden verscheept naar de eigenaren. dit schijnt zoveel energie te kosten dat heel de prius totale bull is (de wagen haalt de gemaakte energie nooit meer goed, ja in 40 jaar ofzo alleen zie ik de prius niet echt een klassieker worden ;) )
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:25

Al rijdt ie 1 op 700 wil je niet in zo.n gedrocht gezien worden,zelfs niet met geld toe per kilometer.
En 1 op 20 haal ik met mijn GT ook als ik als een randdebiel 65 rij

Andretti Molletti

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:40

Zo,
iedereen heeft zoveel verstand van zaken en weet het zoveel beter dat ik mijn b*k maar hou... :roll:
merry kristmisser allemaal!!

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:48

ach, hjij zal best zuinig zijn alleen is het wel zo'n grote vooruitgang voor het milieu...
volgens mij meer politiek!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:57

Miisschien een Alfetta Modulaire op de kop zien te tikken?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 00:52

What's new?
Afbeelding
Halverwege de jaren 80 ontwikkelde Alfa een wagen met hybride aandrijfsysteem. Dat betekent dat de wagen was voorzien van een elektromotor en de normale verbrandingsmotor. Tot een snelheid van 20 km/u reed de wagen alleen op elektriciteit, daarboven deed de verbrandingsmotor zijn werk. Beide motoren konden het voertuig op zich aandrijven, om beurten of tegelijkertijd. Tijdens het afremmen werd de elektromotor geladen, waardoor het niet noodzakelijk was om de accu's op te laden via een uitwendige stroombron. De techniek werd toegepast in een Alfa 33 Giardinetta, waarvan er drie prototypen zijn gemaakt, in samenwerking met de firma Ansaldo, leverancier van elektrische onderdelen: één laboratoriumprototype, één prototype waarbij zoveel mogelijk standaard 33-onderdelen zijn gebruikt en één prototype met aangepaste 33-carrosserie. Door de accu's en de elektromotor was de wagen echter wel 130 kg zwaarder geworden, toch waren de prestaties vrijwel gelijk aan de normale uitvoering. Ook was de hybride Alfa 33 20% zuiniger en was de CO uitstoot met 40% gereduceerd. Was te zien op de RAI in 1987.*

bron: http://members.home.nl/jeroen.w/Concept ... 0-1990.htm
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 10:30

humor! 8)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 13:07

Dre,

Mag ik jou antwoord zo samen vatten. Hybride is zuiniger zolang er maar regelmatig geremd wordt. (Stad en file rijden)?
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Andretti Molletti

Re: RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 13:22

Dre,

Mag ik jou antwoord zo samen vatten. Hybride is zuiniger zolang er maar regelmatig geremd wordt. (Stad en file rijden)?
Jij mag dat ;)

Kom eens koffie doen eerdaags dan leg ik je heel graag alles uit en kunnen we weer eens bijkletsen. :D

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 14:07

Waar duidelijk onderscheid in gemaakt moet worden is seriele en paralle hybride. Bij paralel gebruik je in principe een kleinere motor die ondersteund wordt door een elektromotor. En zo krijg je met een kleinere motor meer prestaties met als het goed is een lager verbruik omdat je van de motor minder vermogen vraagt. In de periode dat de motor een echt beroerd rendement levert, bij stilstand en lage belasting kan je de batterijen weer bijladen. Ondanks alle filmpjes van Top Gear met M3's en priussen over een testbaan, lijkt het me nog steeds raar dat een motor die in deellast een bepaald vermogen levert zuiniger is dan een kleinere motor die hetzelfde vermogen op vollast levert. Dan is dacht ik het rendement van een verbrandingsmotor het beste. Als ik bij 200 km/u 100 kW nodig heb, en bij die snelheid 1 op 5 rij, dan zou ik bij 100 km/u, met een 4 x zo lage weerstand eigenlijk 1 op 20 moeten rijden. En in de praktijk is dat niet zo. Dus zet ik mijn vraagtekens bij die metingen en moet je de hybridisering ook verder doorvoeren. Een prius met een 3 cylinder Aygo motor zou wat zijn.

En dan ook meteen door naar een seriele hybride. Alleen dan heb je een volledig elektrische aandrijving nodig. Voorbeeld van een project waar ik me mee bezig houd.

Een vrachtwagen van 7500 kg die stadsdistributie doet. Een hele dag door de stad rijden, een gemiddelde snelheid van 30 km/u en een verbruik van 1 op 5. Als je met zo'n ding op de snelweg 80 km/u gemiddeld gaat rijden loopt hetzelfde karretje 1 op 6. Dus een hogere gemiddelde snelheid met een lager verbruik. Is voor elke verbrandingsmotor hetzelfde en totale waanzin. Komt omdat we in de stad veel remmen, stationair draaien en in andere versnillengen dan de hoogste zitten. Met hybridisering kan je dan veel doen.

Voorbeeld van de vreachtwagen weer. Om 50 km/u constant te rijden heb je ca. 15-20kW nodig. Om 80 km/u te rijden ca. 40-45 kW. Om vlot te accelereren ca. kW. Dit geld allemaal aan de wielen, dus zonder verliezen in de aandrijflijn. In de praktijk heb je dus voor een gemiddelde snelheid van 30 km/u ruim voldoende aan 15kW vermogen. Het probleem zijn de piekvragen bij acceleratie en hoge snelheid.

Daar komt hybridisering om de hoek. Wij hebben de vrachtwagen voorzien van 2 x30kW elektrische wielmotoren. Ruim voldoende voor vlotte acceleratie, mede dankzij de 2500Nm koppel dat er geleverd word. Om de 60 kW te kunnen leveren hebben we gekozen voor een batterijpakket met een nominaal vermogen van 25 kW en een piekvermogen van 50 kW. Als primaire aandrijfbron wordt de hybride set compleet gemaakt door een 15kW brandstofcel. Zo kunnen we continue vermogens leveren van 40 kW en piekvermogens van 65kW. Ruim voldoende voor de voortbeweging van een voertuig.

Dus een hybride vorm met een hele kleine basis motor en een buffer van batterijen. Bij acceleratie levert de brandstofcel samen met de batterij vermogen voor de elektrische aandrijving. Bij lage snelheden en stilstand, laadt de brandstofcel de batterijen bij, net als bij afremmen waarbij de wielen als generatoren werken. Enige beperking is dat je de batterijen leegtrekt op het moment dat je lamgdurig op hoge snelheid rijdt. Dit ditributievoertuig kan dus ook maximaal ca 50 minuten op de snelweg rijden, maar laadt dan in de stad weer de batterijen bij.

Zo is er met hybridisering dus heel veel aan brandstof te besparen, in het bovenstaande geval ca 70%. En zo zullen de hybrides zich ook gaan ontwikkelen. De chevrolet Volt is daar een goed voorbeld van. Eeen elektrisch auto met een generator aan boord om efficient stroom te maken. En die generator zal nu nog vaak een verbtrandingsmotor zijn, maar in de toekomst wellicht een brandstofcel.

En waarom dan niet helemaal elektrisch? Ach, zolang wij nog stroom maken van fossiele brandstoffen met (inclusief de duurzame stroom) een gemiddeld rendement van 35% is dat voor de korte termijn ook niet de juiste oplossing. Daarnasst heb je met een hybride minder batterij capaciteit nodig en kom je verder.

Kortom, hybrides zijn gewoon de toekomst, en de huidige versies ervan slechts een vingeroefening om het publiek en de fabrikanten te laten wennen aan elektrische aandrijving en de efficiency verbetering die ermee te realiseren is.

8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 14:17

@tazio: is het wel evenredig dat een x aantal kg een x aantal kw nodig heeft om een bepaalde snelheid te rijden?
(want dan hebben we dus het antwoord op de oorspronkelijke vraag van dit topic)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 14:30

In principe zijn er 3 zaken die globaal het vermogen bepalen dat je nodig hebt voor een constante snelheid: rolweerstand, luchtweerstand en de helling die je hebt. Als je dat uitrekend kom je bij verschillende wagengewichten wel op verschillende getallen uit. Maar luchtweerstand en frontaal oppervlak zijn natuurlijk ook belangrijk, zeker bij hogere snelheid.

En dan natuurlijk waar je het vermogen vervolgens genereert. Een aandrijflijn in de 1e versnelling heeft een rendement van helemaal niks. Waarom zo snel naar de hoogste versnelling? Het toerental van je motor naar beneden brengen is nog niet eens het belangrijkste, naar een efficiente overbrenging gaan wel. Dat is denk ik ook nog een kritisch punt van de Prius, die automaat, maar met een elktromotor heb je meteen maximaal koppel beschikbaar, kan je ook naar langere en minder versnellingen. Dat geeft ook al enorme winsten. Met name bij lagere snelheden en wisselende belastingen. Het is moeilijker om een auto bij 150 km/u constant zuiniger te maken dan bij gebruik in stadsverkeer. En daar is idd ook de rijstijl heel erg belangrijk bij.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Andretti Molletti

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 15:14

De Prius heeft niet zo maar een verbrandingsmotor maar eentje met het atkinson principe, dat verhoogt het rendement al en maakt de toerenband wat smaller.
Daarom zit er dan weer die planetaire CVT in.. zo draait de motor altijd in een effiecient rpm gebied.
De prius is zeker geen vingeroefening meer maar een volwaardig technisch erg hoogstaand en eenzaam concept.
Om die reden baal ik ook zo dat iedereen maar wat roept wat totaal nergens op slaat.
Een accu is vuil, klopt. Maar kijk eens goed naar je schoonmoeder. Dan vind je vast heel makkelijk details die niet kloppen. de kunst is naar het geheel te kijken. :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 15:23

De Prius heeft niet zo maar een verbrandingsmotor maar eentje met het atkinson principe, dat verhoogt het rendement al en maakt de toerenband wat smaller.
Daarom zit er dan weer die planetaire CVT in.. zo draait de motor altijd in een effiecient rpm gebied.
De prius is zeker geen vingeroefening meer maar een volwaardig technisch erg hoogstaand en eenzaam concept.
Om die reden baal ik ook zo dat iedereen maar wat roept wat totaal nergens op slaat.
Een accu is vuil, klopt. Maar kijk eens goed naar je schoonmoeder. Dan vind je vast heel makkelijk details die niet kloppen. de kunst is naar het geheel te kijken. :wink:
dat was niet de vraag om naar het geheel te kijken, als we dat gaan doen moeten we het niet zoeken bij auto's denk ik... (boten, industrie, etc... Er is zo veel meer wat meer vervuild!)
als je naar de Prius gaat kijken van productie tot afbraak, dan is hij minder goed voor het milieu dan een doorsnee vw Polo... (alle onderzoeken die het tegendeel bewijzen komen direct of indirect bij toyota vandaan...), toevallig uren naar gezocht om een discussie op mijn werk wat leven in te blazen :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Het Forum Café”