Pagina 1 van 4
Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 14:29
door Yvo
Lees:
Ondergang Saab
Jammer, weer een bijzonder merk dat verdwijnt....! Who's next??
Hopen dat er nog een oplossing komt.
Gelukkig hebben we de foto's nog
Fraai.....
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 14:38
door @lfa@lgra
Jammer van wat ooit zon karaktervol apparaat was. De laatste echte Saab was voor mij de 99.

RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 15:12
door Performa
Saab altijd wel een leuk merk gevonden is echt een merk voor mensen die design boven functie verkiezen typisch zweeds.
Ook veel pionier geweest ik denk aan veiligheidsgordels, turbo(voor de gewone man), gesplits remsysteem.
nog eens allemaal op een rijtje:
http://www.saabsunited.com/2005/12/saab ... tions.html
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 15:20
door Schaapm
En de dieseltjes komen ook uit de Fiat/alfa stal, dus een klein beetje Italiaanse pedigree.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 15:46
door zegveld
Zonde, zo'n oude cabrio turbo was toch een cool ding.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 17:51
door m.brandon
Echt doodzonde...mijn favo was altijd de eerste 900 Turbo (duo tone, rood met grijze onderkant!).
Ik vind het echt schandalig hoe er vandaag de dag met dergelijk erfgoed omgegaan wordt. Een bedrijf als GM ziet Saab niet als een merk wat succesvol moet worden, maar puur als onderdeel van de club waarin zo veel mogelijk aandeelhouderswaarde gecreëerd moet worden. Maar goed dat Alfa nooit in handen is gekomen van GM, want dan was het allang einde oefening geweest.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 18:15
door Harrie
Ik hoorde vandaag op de radio dat Spyker een tweede bod heeft uitgebracht, na de berichten eerder deze week dat het zich had teruggetrokken.
Misschien nog een heel klein strohalmpje voor saab.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 20:44
door MartijnGTA
Misschien inderdaad nog niet het einde voor dit mooie merk...
Spyker is nog niet uit de race, lijkt het.
Laten we het hopen, want ik wil nog wel graag een mooie zwarte 9-3 naast de Alfa's hebben staan. Van en voor Chantal, natuurlijk.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 21:40
door Alfavaganza
Ik vind het dicht in de buurt komen van grootheidswaanzin van Spyker. Kleintjes die zoveel grotere partijen overnemen, dat gaat zelden goed. Of ben ik nou te pessimistisch?
Re: RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 22:05
door Dinky Boy
Ik vind het dicht in de buurt komen van grootheidswaanzin van Spyker. Kleintjes die zoveel grotere partijen overnemen, dat gaat zelden goed. Of ben ik nou te pessimistisch?
Tja...
Vooropgesteld: ik heb er geen verstand van, maar het maakt op mij in ieder geval de *indruk* dat iemand de grote jongen wil uithangen.
Het Spyker Formule 1 avontuur was ook al zo'n 'succes'...
Re: RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 22:16
door MartijnGTA
Ik vind het dicht in de buurt komen van grootheidswaanzin van Spyker. Kleintjes die zoveel grotere partijen overnemen, dat gaat zelden goed. Of ben ik nou te pessimistisch?
Tja...
Vooropgesteld: ik heb er geen verstand van, maar het maakt op mij in ieder geval de *indruk* dat iemand de grote jongen wil uithangen.
Het Spyker Formule 1 avontuur was ook al zo'n 'succes'...
Heren, heren...toont er eens een Nederlander een beetje ballen, wordt 'ie meteen in twijfel getrokken!
Het zou toch prachtig zijn als Saab, een merk met een schittende historie, onder de vlag van een van de weinige automakers van Nederland komt? Er van uitgaande dat het alleen een eigendomskwestie is, hoeft het geen probleem te zijn dat het "kleine" Spyker het "grote" Saab koopt. Het management van Saab zal gewoon doorgaan het bedrijf te runnen, en mits dhr Muller de spirit weer weet terug te brengen in het eigenzinnige Saab zou het nog wel eens een succes kunnen worden.
Oke, Saab zal geen major player worden, maar dat moet zo'n merk ook helemaal niet willen! Mooie techniek, bijzonder design en een eigen publiek. Naar mijn mening zijn ze nu ook een goede en succesvolle (financieel uitgezonderd, blijkbaar) niche speler. Iets waar ze bij Alfa ook eens over zouden moet denken.
RE: Einde Saab
Geplaatst: zo dec 20, 2009 23:34
door Jurian
Eerste gedachte die bij mij opkomt: Jammer dat de wereld zo commercieel wordt...
Re: RE: Einde Saab
Geplaatst: ma dec 21, 2009 01:21
door Alfavaganza
Ik vind het dicht in de buurt komen van grootheidswaanzin van Spyker. Kleintjes die zoveel grotere partijen overnemen, dat gaat zelden goed. Of ben ik nou te pessimistisch?
Tja...
Vooropgesteld: ik heb er geen verstand van, maar het maakt op mij in ieder geval de *indruk* dat iemand de grote jongen wil uithangen.
Het Spyker Formule 1 avontuur was ook al zo'n 'succes'...
Heren, heren...toont er eens een Nederlander een beetje ballen, wordt 'ie meteen in twijfel getrokken!
Het zou toch prachtig zijn als Saab, een merk met een schittende historie, onder de vlag van een van de weinige automakers van Nederland komt? Er van uitgaande dat het alleen een eigendomskwestie is, hoeft het geen probleem te zijn dat het "kleine" Spyker het "grote" Saab koopt. Het management van Saab zal gewoon doorgaan het bedrijf te runnen, en mits dhr Muller de spirit weer weet terug te brengen in het eigenzinnige Saab zou het nog wel eens een succes kunnen worden.
Oke, Saab zal geen major player worden, maar dat moet zo'n merk ook helemaal niet willen! Mooie techniek, bijzonder design en een eigen publiek. Naar mijn mening zijn ze nu ook een goede en succesvolle (financieel uitgezonderd, blijkbaar) niche speler. Iets waar ze bij Alfa ook eens over zouden moet denken.
Als ik aankondig dat ik morgen naar Canada ga zwemmen toon ik ook ballen, maar dan heb je eerlijk waar het volste recht mij in twijfel te trekken
Maar serieus, 'tuurlijk zou het prachtig zijn. Maar uiteraard blijft het
niet alleen een eigendomskwestie. Ten eerst zal Spyker zich in de schulden moeten steken om Saab over te nemen. Die schulden moeten worden afgelost met het rendement dat Saab moet opbrengen. Maar als Saab serieus rendement zou opbrengen, zou het dan worden gesloten als het niet tot een verkoop komt? Er zullen dus bij Saab dingen moeten veranderen. Met andere woorden, een paar avonturiers, die de grootste moeite hebben om zelfstandig hun eigen, zeer kleinschalige automerk op de been te houden, moeten het dan voor elkaar gaan krijgen om een volwassen automerk zo te hervormen dat er weer winst gemaakt gaat worden. En dat terwijl geen van de grote spelers er kennelijk nog brood in ziet. Daar wringt voor mij de schoen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het riekt wat mij betreft wel naar een zeer stevige dosis overmoed.
Having said that, mochten ze het tóch voor elkaar krijgen, dan mogen ze van mij als volgende Alfa Romeo overnemen

Re: RE: Einde Saab
Geplaatst: ma dec 21, 2009 01:26
door Alfavaganza
Eerste gedachte die bij mij opkomt: Jammer dat de wereld zo commercieel wordt...
Tja... welcome to the real world? Maar je hebt wel gelijk.
Re: RE: Einde Saab
Geplaatst: ma dec 21, 2009 10:21
door MartijnGTA
Als ik aankondig dat ik morgen naar Canada ga zwemmen toon ik ook ballen, maar dan heb je eerlijk waar het volste recht mij in twijfel te trekken
In dat geval doneer ik voldoende varkensvet op die ballen van je gedurende de tocht warm te houden!!
Maar serieus, 'tuurlijk zou het prachtig zijn. Maar uiteraard blijft het
niet alleen een eigendomskwestie. Ten eerst zal Spyker zich in de schulden moeten steken om Saab over te nemen. Die schulden moeten worden afgelost met het rendement dat Saab moet opbrengen. Maar als Saab serieus rendement zou opbrengen, zou het dan worden gesloten als het niet tot een verkoop komt? Er zullen dus bij Saab dingen moeten veranderen. Met andere woorden, een paar avonturiers, die de grootste moeite hebben om zelfstandig hun eigen, zeer kleinschalige automerk op de been te houden, moeten het dan voor elkaar gaan krijgen om een volwassen automerk zo te hervormen dat er weer winst gemaakt gaat worden. En dat terwijl geen van de grote spelers er kennelijk nog brood in ziet. Daar wringt voor mij de schoen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het riekt wat mij betreft wel naar een zeer stevige dosis overmoed.
Having said that, mochten ze het tóch voor elkaar krijgen, dan mogen ze van mij als volgende Alfa Romeo overnemen

Ik ben met je eens dat er flink wat haken en ogen aan zitten...en als het om creatieve financieringen in de automotive wereld gaat doemt de naam Kroymans onherroepelijk voor mijn geestesoog op.
Ik denk overigens wel dat de grote spelers vooral ingesteld zijn op grote aantallen. Het produceren, distribueren en verkopen van kleine aantallen auto's is een andere kunst. "Groot worden door klein te blijven" en soortgelijke cliches zijn dan meer van toepassing...hoop ik tenminste.
We gaan 't meemaken...maar het lijkt nu al een aardige
soap te worden!!