Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Zembla: Ferrari-dealer en societyfiguur Frits Kroymans

zo nov 08, 2009 13:04

Vanavond
Zembla Ned 2 21.50 Actuele documentaire
http://www.tvgids.nl/programma/8652437/Zembla/

Quote TV-gids.nl
Ferrari-dealer en societyfiguur Frits Kroymans bouwt de afgelopen tien jaar aan een auto-imperium. Hij importeert prestigieuze merken als Ferrari, Maserati en Aston Martin. Met veel geleend geld neemt hij in een hoog tempo het ene na het andere bedrijf over. In de hoogtijdagen bestaat het Kroymans-concern uit ongeveer 150 ondernemingen, met een omzet van rond de twee miljard euro.

Floor
Guru
Guru

RE: Zembla: Ferrari-dealer en societyfiguur Frits Kroymans

zo nov 08, 2009 17:47

Dank voor de tip!
Oo==v==oO

Leo Veloce
Full Member
Full Member

zo nov 08, 2009 21:42

Deze aflevering zou volgens onze TV-gids vorige week al uitgezonden worden, maar werd vervangen door een andere docu. Overigens zijn de Zembla uitzendingen heel vaak het bekijken waard.

Bedankt voor de tip, was al bang het gemist te hebben of te gaan missen.

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

zo nov 08, 2009 22:35

Heb de aflevering gezien en kan niet anders zeggen dan dat dit zaakje stinkt...
Toch heeft de aflevering een eenzijdige belichting. Kroymans is de grote boze man. Duidelijk gemaakt door de VARA en dus linkse signatuur. Iemand steekt zijn hoofd boven het maaiveld uit en wordt als graaier afgeschilderd. Een verhaal heeft altijd twee kanten en die heb ik niet gezien.

Hoe dan ook, het heeft Alfa Romeo Nederland in ieder geval een zeer grote klap gegeven, waarvan het maar te hopen is of het merk zich daar nog van kan herstellen. En dat steekt mij als Alfa liefhebber natuurlijk het meest. Tot slot is het natuurlijk erg zuur voor de ex-medewerkers en al die auto's die staan weg te roesten.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Leo Veloce
Full Member
Full Member

Re: RE: Zembla: Ferrari-dealer en societyfiguur Frits Kroyma

zo nov 08, 2009 22:49

... Een verhaal heeft altijd twee kanten en die heb ik niet gezien. ...
Die heb ik ook niet gezien, maar je kan niet zeggen dat de heer Kroymans de kans niet is geboden. Ik vind het ondanks de vanuit mens zijnde berijpelijke uitleg van zijn goede vrienden, die hem toch wel kritisch hebben verdedigd, een slappe houding om niet eens je gezicht voor de camera of uberhaupt niet te willen reageren :?:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 08, 2009 23:11

Heb de aflevering gezien en kan niet anders zeggen dan dat dit zaakje stinkt...
Nou ja, stinkt... Het is duidelijk geworden (voor zover het dat niet al was) dat er geen goed financieel management is gevoerd. The sky was the limit bij de expansie en de banken werkten er maar wat graag aan mee. Dat pleit Kroymans natuurlijk niet vrij. Hij heeft zich laten verleiden om te grote risico's te nemen en als je aan het hoofd van zo'n groot imperium staat, hoor je beter te weten. Maar ik heb geen bewijzen of aanwijzingen gezien dat er een vuil spelletje is gespeeld.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

schummi
Advanced Member
Advanced Member

zo nov 08, 2009 23:30

Heel het zaakje stinkt vindt het onbegrijpelijk dat iemand nog in landhuis kan wonen terwijl er zoveel schuld open is dat hij een jet heeft gekocht.
En waar zijn die oudere ferrari's gebleven er waren zelfs vette motoren uit ferrari's gehaald .
Nee kroymans zal er geen boterham minder om eten de werkman wordt er de duppe van, Maar niet alleen kroymans heeft zo gehandeld ook een groot alfa dealer heeft een vuil spelletje gespeeld zal geen naam noemen.

Maar die mannen gaan gewoon verder onder andere bv en bouwen gewoon weer iets op jammer dat dat kan.

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

zo nov 08, 2009 23:31

Nou ja, stinkt... Het is duidelijk geworden (voor zover het dat niet al was) dat er geen goed financieel management is gevoerd. The sky was the limit bij de expansie en de banken werkten er maar wat graag aan mee. Dat pleit Kroymans natuurlijk niet vrij. Hij heeft zich laten verleiden om te grote risico's te nemen en als je aan het hoofd van zo'n groot imperium staat, hoor je beter te weten. Maar ik heb geen bewijzen of aanwijzingen gezien dat er een vuil spelletje is gespeeld.
Ik bedoelde er ook mee te zeggen dat er inderdaad de nodige fouten zijn gemaakt en dat Kroymans vast het nodige te verwijten valt. Alleen het gevoel dat me bekroop is dat Kroymans in deze aflevering als een nieuwe figuur van de graaicultuur wordt neergezet. De hele mediahype die nu gaande is rondom topmannen van o.a. banken en de bonussencultuur. Het is wel erg makkelijk om deze figuren nu publiekelijk af te slachten en daar doet de vara natuurlijk maar al te graag aan mee.

Dat viel mij tijdens het kijken op en dat punt wilde ik even maken. :wink:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 08, 2009 23:49

Ik bedoelde er ook mee te zeggen dat er inderdaad de nodige fouten zijn gemaakt en dat Kroymans vast het nodige te verwijten valt. Alleen het gevoel dat me bekroop is dat Kroymans in deze aflevering als een nieuwe figuur van de graaicultuur wordt neergezet. De hele mediahype die nu gaande is rondom topmannen van o.a. banken en de bonussencultuur. Het is wel erg makkelijk om deze figuren nu publiekelijk af te slachten en daar doet de vara natuurlijk maar al te graag aan mee.

Dat viel mij tijdens het kijken op en dat punt wilde ik even maken. :wink:
In dat geval zijn we het helemaal eens 8)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 08, 2009 23:58

Heel het zaakje stinkt vindt het onbegrijpelijk dat iemand nog in landhuis kan wonen terwijl er zoveel schuld open is dat hij een jet heeft gekocht.
En waar zijn die oudere ferrari's gebleven er waren zelfs vette motoren uit ferrari's gehaald .
Nee kroymans zal er geen boterham minder om eten de werkman wordt er de duppe van, Maar niet alleen kroymans heeft zo gehandeld ook een groot alfa dealer heeft een vuil spelletje gespeeld zal geen naam noemen.

Maar die mannen gaan gewoon verder onder andere bv en bouwen gewoon weer iets op jammer dat dat kan.
Dat hij nog gewoon in z'n landhuis kan wonen is de Nederlandse wet. Je kunt het er niet mee eens zijn en als ik door Kroyman's toedoen op staat zou straan zou ik er knap pissed over zijn, maar het is gewoon volgens de wet dat hij niet zomaar hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld. Als zou blijken dat dit op grond van boze opzet of grof wanbeleid wel zou kunnen, zal de curator dat zeker niet nalaten! En die jet schijnt niet door Kroymans zelf gekocht te zijn, maar door een van zijn bedrijven. Die valt dus sowieso overal buiten.

Over de Ferrari's ken ik het verhaal niet, maar kennelijk waren die wel allemaal in lease-constructies ondergebracht. En dat betekent dat ze geen eigendom meer waren. Ze "laten verdwijnen" zou dus in de letterlijke zin van het woord diefstal zijn. Ik kan me niet goed voorstellen dat ze zo stom zouden zijn.

Je kan Kroymans verwijten dat hij niet de helpende hand toesteekt naar z'n ex-werknemers, maar in hoeverre kan hij nog iets substantieels doen voor deze mensen? Ene kant staat hij nog voor 45 miljoen in de Quote 500, maar als je hoort dat zijn vrienden financieel hebben moeten bijspringen voor de eigen bijdrage om een nieuwe zaak op te zetten, klinkt het ernaar dat hij helemaal niet meer zo ruim zit. Wat is de waarheid, weet jij het?

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma nov 09, 2009 09:09

Heb het ook gezien en vond het op zich wel redelijk genuanceerd. Was ook een heel duidelijk statement dat de banken in de rij stonden om alles te financieren. Verder was het ook dudielijk dat er een hoop mensen veel brood zagen in het aansluiten bij de Kroymans groep, vast niet omdat ze op zoek waren naar een behoudende en rustige vorm van continuiteit. Verder heeft Kroymans een aardig aantal gezinnen te eten gegeven en zijn er bij overnames altijd meerdere partrijen die hun handtekening onder een contract zetten. En wat je ook zou zeggen in zo'n uitzending, hoeveel mensen geloven het? Ik blijf er maar van uitgaan dat hij niet vrijwillig van 350 miljoen prive vermogen afscheid heeft genomen. Dat er nog een aantal miljoenen over zijn om goed van te kunnen leven, lijkt me niet meer dan logisch en verstandig.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 09, 2009 09:13

Dat hij nog gewoon in z'n landhuis kan wonen is de Nederlandse wet. Je kunt het er niet mee eens zijn en als ik door Kroyman's toedoen op staat zou straan zou ik er knap pissed over zijn, maar het is gewoon volgens de wet dat hij niet zomaar hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld. Als zou blijken dat dit op grond van boze opzet of grof wanbeleid wel zou kunnen, zal de curator dat zeker niet nalaten! En die jet schijnt niet door Kroymans zelf gekocht te zijn, maar door een van zijn bedrijven. Die valt dus sowieso overal buiten.

Over de Ferrari's ken ik het verhaal niet, maar kennelijk waren die wel allemaal in lease-constructies ondergebracht. En dat betekent dat ze geen eigendom meer waren. Ze "laten verdwijnen" zou dus in de letterlijke zin van het woord diefstal zijn. Ik kan me niet goed voorstellen dat ze zo stom zouden zijn.

Je kan Kroymans verwijten dat hij niet de helpende hand toesteekt naar z'n ex-werknemers, maar in hoeverre kan hij nog iets substantieels doen voor deze mensen? Ene kant staat hij nog voor 45 miljoen in de Quote 500, maar als je hoort dat zijn vrienden financieel hebben moeten bijspringen voor de eigen bijdrage om een nieuwe zaak op te zetten, klinkt het ernaar dat hij helemaal niet meer zo ruim zit. Wat is de waarheid, weet jij het?
=D>

Roerend mee eens. Natuurlijk is het zuur als je je baan verliest door her risico volle ondernemen van Kroyman en het management van de groep, maar de Nederlandse wet zit wel zo in elkaar dat de ondernemer nog enige bescherming geniet. Kroymans heeft zich (volgens het verhaal) op punten wel degelijk persoonlijk garant gesteld voor investeringen, en is dus zeker "eigen geld" kwijt geraakt in het debacle.

Als we nou eens niet gaan zitten mopperen en kniezen over het "wanbeleid" en "gebrek aan betrokkenheid bij oud-werknemers", maar net als de Ford dealer in ik-weet-niet-meer-waar zélf het initiatief terug nemen en op kleinere schaal een doorstart maken of het vacuum opvullen dat de Kroymans groep heeft achtergelaten heeft het grootste deel van de mensen ook binnenkort weer een nieuwe baan! Uiteindelijk zijn het wel de risico nemende ondernemers die voor ons allemaal de werkgelegenheid creeren! Met thuis zitten en boze brieven schrijven kom je niet ver...

Vireo doet overigens goede zaken hier in Noord Holland door het wegvallen van zowel Kroymans als SvL...de één zijn dood enzo...
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 09, 2009 10:35

De grote "winnaar" hier is de Stern groep. Ik ben persoonlijk niet echt onder de indruk van de passie van die club, voor hun is het allemaal alleen maar de minimale service leveren zodat er nog net een beetje winst te pakken is in een markt die door leasemaatschappijen uitgemergeld is. De Stern groep heeft stukje bij beetje een heel groot stuk van de markt gepakt, het is lang niet alleen Kroymans die opgevroten is door die club, er zijn zat autobedrijven over de kop gegaan die niets met Kroymans te maken hadden en die dealerschappen zijn vaak ook door Stern overgenomen. Al die vogelnamen die je ziet, Stern, Vireo, Merel, Falco, Heron, Durmi, Arend, Eagle, Fitis en Svala maar ook Budget RentACar zijn van Stern. Je kan dan Kroymans wel aanvallen, maar Stern en de familie Pon zijn ook behoorlijk hard aan de weg aan het timmeren geweest.

Als klein dealertje kan je gewoon niet concurreren met de kortingen die dit soort grote bedrijven weten los te peuteren van fabrikanten en importeurs, ze verkopen auto's goedkoper dan jij ze inkoopt. Als je niet genoeg nieuwe auto's verkoopt raak je je dealerschap kwijt en voor je het weet wordt je dorpsgarage en ga je over de kop omdat je in een te duur pand zit en de hogere dealertarieven voor onderhoud en reparatie niet meer kan rekenen. De keuze is dan simpel, over de kop gaan, schaalvergroten door overnames, of overname door zo'n grote club.

Als het je eigen bedrijf is, wat vaak ook je pensioen is, ga je echt al je geld niet weggeven aan je personeel als de boel ploft. Het klinkt misschien wat hard, maar je betaalt voor iedere euro die je ooit aan salaris uitbetaalt sociale premies aan de staat, die zorgt er dan voor dat je personeel toch nog een (lager) inkomen heeft als het bedrijf over de kop gaat. Als ondernemer krijg je dat geld niet van de staat, dus je moet voor jezelf zorgen. Zelf risico lopen, hard werken en geen sociaal vangnet hebben als het fout gaat is wat bij ondernemerschap hoort. Als je dat wel goed doet pak je ook een hogere beloning dan mensen die "veilig" in loondienst zitten. Als je het heel goed doet, kan je meerdere vestigingen openen. Die maak je allemaal onafhankelijk van elkaar en je moederbedrijf, zodat als er eentje over de kop gaat, de rest door kan gaan. Je zorgt er voor dat je zelf niet al je geld kwijt raakt als de boel fout gaat. Dat is gewoon ondernemerschap. Als je zoiets niet doet, ga je het eenvoudigweg niet redden in de grotemensenwereld. Het lijkt zuur voor het personeel als zij zonder baan zitten en de baas zit hoog en droog, maar de beste man heeft niets gedaan wat dat personeel niet zelf ook had kunnen doen. Als je zoveel geld wilt, moet je gewoon doen wat die mensen ook doen, simpel toch? Zelfs Dirk Scheringa kon het....

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 09, 2009 11:05

De grote "winnaar" hier is de Stern groep. Ik ben persoonlijk niet echt onder de indruk van de passie van die club, voor hun is het allemaal alleen maar de minimale service leveren zodat er nog net een beetje winst te pakken is in een markt die door leasemaatschappijen uitgemergeld is. De Stern groep heeft stukje bij beetje een heel groot stuk van de markt gepakt, het is lang niet alleen Kroymans die opgevroten is door die club, er zijn zat autobedrijven over de kop gegaan die niets met Kroymans te maken hadden en die dealerschappen zijn vaak ook door Stern overgenomen. Al die vogelnamen die je ziet, Stern, Vireo, Merel, Falco, Heron, Durmi, Arend, Eagle, Fitis en Svala maar ook Budget RentACar zijn van Stern. Je kan dan Kroymans wel aanvallen, maar Stern en de familie Pon zijn ook behoorlijk hard aan de weg aan het timmeren geweest.
Je doet nu net alsof de Stern groep Kroymans er gewoon uit heeft geconcurreerd. Volgens mij heeft dat hele Stern er niets mee te maken, zijn ze hooguit een extra factor in het hele verhaal. Er zijn een paar dingen foutgegaan bij Kroymans zelf, die ze uiteindelijk de das hebben omgedaan op het moment dat de credietcrisis uitbrak:
1) Te grote gefinancierde expansie, teveel geleend geld, te weinig reserves om klappen op te vangen
2) Grappig dat je er verderop over begint bij wat goed ondernemerschap is: alle 150 BV's stonden garant... weg risicodekking
3) Compleet verkeerde inschatting van de markt voor GM modellen. Als je er vanuit gaat 20.000 stuks per jaar af te zetten, waar 4.000 reëel blijkt te zijn moet het bijna wel fout gaan.

Alles duidt dus op een bijna aan grootheidswaanzin grenzende overmoed in de expansiedrift. Vroeger of later barst zo'n bel vaak vanzelf wel en al helemaal als er zich een credietcrisis aandient.
Het is helemaal niet erg om als bedijf aan de weg te timmeren (integendeel, als je dat niet doet mag je jezelf nauwelijks ondernemer noemen), maar het gaat om de manier waarop.

Terug naar “Het Forum Café”