In het verleden heb ik diverse Alfa 156's gereden, maar het werd langzaamaan tijd voor wat anders. Na de problemen met de laatste 156 2.0TS (drijfstanglager stuk gelopen) hebben we er in februari 2009 voor gekozen om tijdelijk met de lease-auto te rijden en de Alfa in te ruilen tegen een nieuwe Peugeot 107. Op dit moment is mijn vrouw (pas getrouwd, 11-07-2009!!) zwanger en we waren al een tijdje op zoek naar een gezinsauto, want de Peug is veel te klein voor een kinderwagen met bagage.
Voordat we goed en wel wisten dat ze zwanger was, zocht ik vooral naar een leuke hobbyauto zoals een Alfa 33. Na het grote nieuws heb ik via de aanbodpagina van de SCARB veelal de Alfa's 75, 90 en 164 in de gaten gehouden, want hiermee zou ik een gezin wel kunnen vervoeren. Daarnaast zou het een leuke hobbyauto kunnen zijn! Toch besloten we om het wat moderner te houden (gezinsveiligheid?), dus werd de zoekactie uiteindelijk beperkt tot een Alfa 164. Groot, betrouwbaar (TwinSparks) en luxe!
Gisteren zijn we dan eindelijk tot aanschaf overgegaan en het is een zeldzaam mooie Alfa Romeo 164 2.0TS Super geworden uit 1995, met "slechts" 150.000km op de teller. Naast de Peugeot 107 zal deze grote Bella deel gaan uitmaken van ons wagenpark. De 164 ziet er echt nog perfect uit en heeft een nieuwe uitlaat, de remmerij is pas vervangen en de APK loopt nog tot mei 2010. De techniek, het interieur en exterieur verkeren allen in zeer goede staat en de climatronic werkt ook naar behoren!
Volgens diverse fora en de Autoweekredactie zijn deze oude TwinSpark blokken (met ketting!) niet kapot te krijgen, mits er voldoende sappen in de motor blijven rondgaan. We hebben er dus veel vertrouwen in en de rit van gisteren (Hoogeveen - Born) heeft in ieder geval bevestigd dat het comfortabel en geluidsloos kan!
Vandaag zal ik haar mooi oppoetsen en vervolgens komen er een paar fotootjes...

**UPDATE 21-09-2009** FOTO'S: