Is de tijd is rijp voor grote veranderingen? Veranderingen in de trend van, van paard en wagen naar automobiel, van vierslag motor naar elektromotor.
Hoeveel langer maken we nog gebruik van de “verouderde” technologieën in onze automobielen?
Trek eens een auto uit elkaar. Je ziet:
-Een vierslag motor bestaande uit honderden, misschien duizenden onderdelen die allemaal aan slijtage onderhevig zijn. Gaat er één onderdeel kapot, dat loopt de motor slechter of helemaal niet;
-Een (automatische) versnellingsbak met weer honderden onderdelen;
-Een complex uitlaatsysteem met sensoren , katalysatoren en filters die je eens in de zoveel jaar kunt vervangen ;
-Een remsysteem die ook bijdraagt aan de vorming van fijnstof (die mooie zwarte vegen op je LMV-tjes) en losse metaaldeeltjes;
De steeds verdere ontwikkelingen van de Ottomotor heeft ertoe geleid dat deze bijna is uitontwikkeld met een maximaal rendement van 30% , een minimale emissie uitstoot ( Euro5) en fijnstof.
De eerste automobielen met elektromotoren zijn inmiddels te koop en de grootste problemen lijken te komen van de accu’s. Met name de kosten, productie (aantallen en vervuiling) en oplaadpunten en -tijd.
Nu heb ik verleden week vernomen dat deze laatste problemen ook binnenkort worden opgelost. Daarvoor moeten flinke investeringen en veranderingen plaatsvinden. Opladen via je wandcontactdoos kan echt niet.
Maar wat denk je van een actieradius van 500 km, een oplaadtijd van één uur tegen 10% van vergelijkbare (brandstof)kosten?
Er blijken drie belangrijke redenen te zijn om over te stappen naar een elektrische motor:
-1 Milieu;
-2. Wereldpolitiek;
-3. Kosten.
Nu ben ik geen milieu fanaat maar maak mij best zorgen over te toekomst. Binnenkort komt de film Age of Stupid en deze ga ik zeker kritisch bekijken.
Ik probeer wel zuinig om te gaan met energie en heb mij ook net ingeschreven voor een zonne-energie project. Wat dit gaat opleveren weet ik niet en zal daar later op terugkomen.
Daarnaast wil ik ook genieten van de AR 3.0V6 motoren die ik in bezit heb.
Dan de wereld politiek. Als de Westerse automobielpark alleen zou zijn uitgevoerd met elektromotoren dan is het een stuk minder afhankelijk van de olieproducerende landen . Omdat elektrische energie (in Europa) vooral wordt opgewekt door gas-, kolen- en kerncentrales.
Wie kan zich de enorme hoge brandstof prijzen van verleden jaar nog herinneren?
Ik heb mij verbaasd over de krachten die toen vrijkwamen. De Europeanen gingen veel bewuster met de auto om (minder gebruiken en zuiniger rijden) en de brandstofomzet ging omlaag (bij hogere prijzen). Frankrijk werd vastgezet door vrachtwagenbestuurders en in de Verenigde staten stortte de markt voor de grote SUV’s en andere benzine slurpers in.
Binnen een paar maanden doken de prijzen weer omlaag. Hoe en waarom?
Ik heb geen idee maar wel een aantal vermoedens:
- Politieke druk van de Westerse wereld op de olieproducerende landen
- Door de sterk verminderde vraag van brandstoffen een overschot op de markt
- De stuk minder afhankelijk en veel flexibeler ingeschatte gedrag van de consument (lees junkie)
Nu de brandstof prijzen weer zijn “genormaliseerd” komt het oude gedrag weer terug en is in de Verenigde Staten de Ford F150 weer de meest verkochte wagen.
Dit politieke deel vind ik trouwens erg interessant.
De enige reden voor mij om over te stappen naar een met electromotoren aangedreven automobiel is het kosten aspect. Als het mogelijk wordt om in één ruk van Amsterdam naar Parijs te rijden voor een tiende van de kosten dan is dat het voor mij.
Ook de onderhoudskosten gaan een stuk omlaag want:
- Geen vierslagmotor
- Geen (automatische) versnellingsbak
- Geen remsysteem
- Geen uitlaatsyteem
- Veel eenvoudiger te onderhouden elektromotoren
De elektromotoren kun je ook nog eens modulair inzetten. Goedkope automobielen rust je uit met één elektromotor, zeer sportieve modellen met vier. Naar vermogensbehoefte schakel je één of meerdere motoren aan.
Blijft over de accu of…… de brandstof cel.
De toekomst hangt af van de ontwikkeling en veilig gebruik van één van beide. Het lijkt erop dat als eerste de nieuwe generatie accu’s komt opzetten.
Natuurlijk moet elektriciteit en waterstof ergens gemaakt worden, het kost brandstof en is vervuilend. De bijna laboratorische moderne energiecentrales werken met een maximale rendement van 40%, de overige energie wordt vaak gebruikt om water op te warmen. Daarnaast dragen de Franse kerncentrales een groot deel bij aan onze behoefte. Ik dwaal teveel af.
Of het gewicht van de auto’s door accu’s hoger zijn dan vergelijkbare brandstofmotoren weet ik nog niet. Het lijk mij dat de wagens lichter zijn.
Waarom ik dit verhaal op het Alfa forum plaats?
Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie professionele meningen en hoop een serieuze discussie aan te gaan.
Wat ik liever wil vermijden zijn oneliners als: “daar wil ik nog niet dood in gevonden worden” en lijsten met links naar allerlei websites om aan te tonen dat de wereld niet vergaat.
Wat vind jij van bovenstaand verhaal? Zou je overwegen om te wisselen van motor? Zie je andere voordelen of nadelen? Zou Alfa Romeo hier onderzoek naar moeten verrichten? Zouden ze een model aan moeten bieden? Weet jij meer over de ontwikkeling van accu’s en brandstofcellen?
Oh ja, ik heb het niet over hybride automobielen, naar mijn mening het slechte van beide werelden.