Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 13:58

Is de tijd is rijp voor grote veranderingen? Veranderingen in de trend van, van paard en wagen naar automobiel, van vierslag motor naar elektromotor.
Hoeveel langer maken we nog gebruik van de “verouderde” technologieën in onze automobielen?

Trek eens een auto uit elkaar. Je ziet:
-Een vierslag motor bestaande uit honderden, misschien duizenden onderdelen die allemaal aan slijtage onderhevig zijn. Gaat er één onderdeel kapot, dat loopt de motor slechter of helemaal niet;
-Een (automatische) versnellingsbak met weer honderden onderdelen;
-Een complex uitlaatsysteem met sensoren , katalysatoren en filters die je eens in de zoveel jaar kunt vervangen ;
-Een remsysteem die ook bijdraagt aan de vorming van fijnstof (die mooie zwarte vegen op je LMV-tjes) en losse metaaldeeltjes;

De steeds verdere ontwikkelingen van de Ottomotor heeft ertoe geleid dat deze bijna is uitontwikkeld met een maximaal rendement van 30% , een minimale emissie uitstoot ( Euro5) en fijnstof.
De eerste automobielen met elektromotoren zijn inmiddels te koop en de grootste problemen lijken te komen van de accu’s. Met name de kosten, productie (aantallen en vervuiling) en oplaadpunten en -tijd.
Nu heb ik verleden week vernomen dat deze laatste problemen ook binnenkort worden opgelost. Daarvoor moeten flinke investeringen en veranderingen plaatsvinden. Opladen via je wandcontactdoos kan echt niet.
Maar wat denk je van een actieradius van 500 km, een oplaadtijd van één uur tegen 10% van vergelijkbare (brandstof)kosten?

Er blijken drie belangrijke redenen te zijn om over te stappen naar een elektrische motor:
-1 Milieu;
-2. Wereldpolitiek;
-3. Kosten.

Nu ben ik geen milieu fanaat maar maak mij best zorgen over te toekomst. Binnenkort komt de film Age of Stupid en deze ga ik zeker kritisch bekijken.
Ik probeer wel zuinig om te gaan met energie en heb mij ook net ingeschreven voor een zonne-energie project. Wat dit gaat opleveren weet ik niet en zal daar later op terugkomen.
Daarnaast wil ik ook genieten van de AR 3.0V6 motoren die ik in bezit heb.

Dan de wereld politiek. Als de Westerse automobielpark alleen zou zijn uitgevoerd met elektromotoren dan is het een stuk minder afhankelijk van de olieproducerende landen . Omdat elektrische energie (in Europa) vooral wordt opgewekt door gas-, kolen- en kerncentrales.
Wie kan zich de enorme hoge brandstof prijzen van verleden jaar nog herinneren?
Ik heb mij verbaasd over de krachten die toen vrijkwamen. De Europeanen gingen veel bewuster met de auto om (minder gebruiken en zuiniger rijden) en de brandstofomzet ging omlaag (bij hogere prijzen). Frankrijk werd vastgezet door vrachtwagenbestuurders en in de Verenigde staten stortte de markt voor de grote SUV’s en andere benzine slurpers in.
Binnen een paar maanden doken de prijzen weer omlaag. Hoe en waarom?

Ik heb geen idee maar wel een aantal vermoedens:
- Politieke druk van de Westerse wereld op de olieproducerende landen
- Door de sterk verminderde vraag van brandstoffen een overschot op de markt
- De stuk minder afhankelijk en veel flexibeler ingeschatte gedrag van de consument (lees junkie)
Nu de brandstof prijzen weer zijn “genormaliseerd” komt het oude gedrag weer terug en is in de Verenigde Staten de Ford F150 weer de meest verkochte wagen.
Dit politieke deel vind ik trouwens erg interessant.

De enige reden voor mij om over te stappen naar een met electromotoren aangedreven automobiel is het kosten aspect. Als het mogelijk wordt om in één ruk van Amsterdam naar Parijs te rijden voor een tiende van de kosten dan is dat het voor mij.
Ook de onderhoudskosten gaan een stuk omlaag want:
- Geen vierslagmotor
- Geen (automatische) versnellingsbak
- Geen remsysteem
- Geen uitlaatsyteem
- Veel eenvoudiger te onderhouden elektromotoren

De elektromotoren kun je ook nog eens modulair inzetten. Goedkope automobielen rust je uit met één elektromotor, zeer sportieve modellen met vier. Naar vermogensbehoefte schakel je één of meerdere motoren aan.
Blijft over de accu of…… de brandstof cel.

De toekomst hangt af van de ontwikkeling en veilig gebruik van één van beide. Het lijkt erop dat als eerste de nieuwe generatie accu’s komt opzetten.
Natuurlijk moet elektriciteit en waterstof ergens gemaakt worden, het kost brandstof en is vervuilend. De bijna laboratorische moderne energiecentrales werken met een maximale rendement van 40%, de overige energie wordt vaak gebruikt om water op te warmen. Daarnaast dragen de Franse kerncentrales een groot deel bij aan onze behoefte. Ik dwaal teveel af.
Of het gewicht van de auto’s door accu’s hoger zijn dan vergelijkbare brandstofmotoren weet ik nog niet. Het lijk mij dat de wagens lichter zijn.

Waarom ik dit verhaal op het Alfa forum plaats?
Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie professionele meningen en hoop een serieuze discussie aan te gaan.
Wat ik liever wil vermijden zijn oneliners als: “daar wil ik nog niet dood in gevonden worden” en lijsten met links naar allerlei websites om aan te tonen dat de wereld niet vergaat.

Wat vind jij van bovenstaand verhaal? Zou je overwegen om te wisselen van motor? Zie je andere voordelen of nadelen? Zou Alfa Romeo hier onderzoek naar moeten verrichten? Zouden ze een model aan moeten bieden? Weet jij meer over de ontwikkeling van accu’s en brandstofcellen?
Oh ja, ik heb het niet over hybride automobielen, naar mijn mening het slechte van beide werelden.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6857
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 14:25

Oh ja, ik heb het niet over hybride automobielen, naar mijn mening het slechte van beide werelden.
:lol: Hier ben ik het in ieder geval helemaal mee eens!

Verder zou ik voor mijn dagelijkse vervoer best gebruik willen maken van een 100% elektrisch voertuig, het grootste struikelblok voor mij zijn de onvermijdelije kosten die dat gat opbrengen. De aanschaf zal vooral de eerste jaren hoog zijn omdat er allerlei investeringen terugverdiend moeten worden en het natuurlijk een nieuwe auto is. Een gewone nieuwe auto kopen zit er nu al niet in dus een elektrische ook niet ben ik bang. :( Dat je bespaart op allerlei andere gebieden is leuk maar dat zijn geen bedragen die in 1 keer opgehoest hoeven te worden. bovendien werk ik aan al mijn auto's zelf en dat zal bij een elektrische auto wel niet meer gaan waardoor ik dan ook naar een dure garage zal moeten ( en die garages zullen het slecht hebben als er veel elektro auto's komen..). Voor de hobby blijven er natuurlijk gewoon benzineslurpers... :oops:

Ik denk dat het voor vooral de zakelijke markt een goed idee zou zijn om over te stappen naar elektroauto's. Daar is meer financiele draagkracht en is er een groter effect merkbaar. Leaseauto's allemaal vervangen door elektro auto's zou een heleboel schelen voor het milieu. De 'gewone' mens kan dan gewoon lekker tuffen op benzine. :) Vrachtauto's zouden hier ook wel mee gebaat zijn denk ik zo.

Nog wel even een kleine kanttekening. Is er ook uitgerekend hoeveel extra energie er nodig zou zijn om al die elektroauto's van elektriciteit te voorzien? kan me voorstellen dat er dan toch flink wat meer elektriciteit benodigd is en die moet ook opgewekt worden. Zolang dat op de groene manier gebeurt is er niks aan de hand maar een bruin/steenkoolcentrale is ook een gigantische vervuiler.. :( elektriciteit betrekken van Franse kerncentrales vind ik ook geen mooie oplossing eerlijk gezegd.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 15:32

Om de eerste vraag maar eens te beantwoorden, Nee ik ben de oude techniek nog niet moe.
De techniek van de oldtimers is leuk, stukje nostalgie. De huidige techniek blijft een uitdaging, complex motormanagment systeem met de meest vreemde storingen. (wel eens erg frustrerend ) :wink:

Maar om dan de andere vragen te beantwoorden, ja voor het dagelijks woon werk verkeer ben ik best bereid om over te stappen. Ook in de electro aandrijving zit een leuk stuk techniek en ook daar zullen "leuke" storingen uit voort komen.
Voor het rijden verwacht ik nog niet veel leuks van de electro auto. Het zal (vermoed ik) echt heel anders rijden zijn.
Ik kan mij nog niet voorstellen dat het veel plezier gaat opleveren.
Maar als het beter is voor het milieu en je kan nog een leuke cent minder uitgeven aan je dagelijks vervoer dan doe ik mee.

Ik zet wel kanttekeningen bij de duurzaamheid van een electroauto, hoe is het onderhoud bij 6 jaar oud en 200.000km?
Vrijwel alles zal electronisch gestuurd zijn, hoeveel leuke onderdelen geven na verloop storingen?
Wat kost een nieuwe accu en wat is de levensduur van de motor?
Naast de grote hoeveelheid electronica blijft er ook nog heel veel mechanisch over wat stuk kan.

Dus ja, ik doe mee als ik mee kan lopen in de kudde. :wink:

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 16:18

Ik ben het er allereerst 100% mee eens dat hybride auto's geen oplossing zijn. En ik vind het dan ook absurd dat de overheid de vrije markt verkracht door belastingen op bijvoorbeeld de Prius zo enorm te verlagen.

Een voorstander van elektrische auto's ben ik echter ook niet. Uiteindelijk wordt er voor de elektriciteit waar de voertuigen op rijden een brandstof verbruikt. De stap brandstof naar elektriciteit is ook onderhevig aan een rendement. Dit betekend energieverlies. Er zal dus gezocht moeten worden naar een nieuwe brandstof. Zelf ben ik hierin een voorstander van waterstof. Het is momenteel nog lastig om een stof te vinden waar waterstof goed uit gewonnen kan worden met een hoog rendement, maar er zijn al ontwikkelingen in de goede richting. Ik bedoel hierbij niet het systeem waarbij waterstof moet gaan zorgen voor de elektriciteit waarmee een elektromotor het werk doet, maar een motor die de waterstof zelf direct als brandstof verbruikt.

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 18:34

En wat te denken van de wereldwijde lithium capaciteit? Nooit genoeg, of uiteindelijk zeer moeilijk te winnen.
Ik verwacht eigenlijk een mengelmoes van verschillende alternatieven: deels elektrisch, deels brandstofcel en deels biobrandstoffen (algen e.d.). De tijd zal het leren...
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 18:51

Ik ben de oude technologie niet moe het is mijn hobby...

Maar het beste alternatief is natuurlijk elektrisch zoals de botsautotjes op de kermis een rooster bovenaan die u van stroom voorziet of het wegdek zoals slot cars.

Maar uiteindelijk zal het pas véél effect hebben als iedereen voor onder de 15km weer met de fiets gaat en voor woon-werk verkeer u samen met 100'en anderen "probleemloos" in de tram laat proppen.

Ikzelf werk 25km van mij vandaan als het mooi weer is het altijd het dilemma "Neem ik de fiets of de gtv6".

Uiteindelijk zullen het waarschijnlijk verschillende alternatieven worden.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 20:13

Maar wat denk je van een actieradius van 500 km, een oplaadtijd van één uur tegen 10% van vergelijkbare (brandstof)kosten?
10% voor hoelang :roll:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 20:35

De stap brandstof naar elektriciteit is ook onderhevig aan een rendement. Dit betekend energieverlies. Er zal dus gezocht moeten worden naar een nieuwe brandstof. Zelf ben ik hierin een voorstander van waterstof. Het is momenteel nog lastig om een stof te vinden waar waterstof goed uit gewonnen kan worden met een hoog rendement, maar er zijn al ontwikkelingen in de goede richting. Ik bedoel hierbij niet het systeem waarbij waterstof moet gaan zorgen voor de elektriciteit waarmee een elektromotor het werk doet, maar een motor die de waterstof zelf direct als brandstof verbruikt.
Elektriciteit opwekken kost energie. Het rendement van moderne centrales is hoger dan het rendement van een automotor en is constant.
Op zijn slechts zal na de verliezen ontstaan bij opwekken/vervoeren/opladen en gebruik hetzelfde rendement van ongeveer 30-35 % worden gehaald.
Alleen het grote voordeel van een elektromotor is dat er alleen verbruik is tijdens gebruik. Daarnaast kun je remvermogen weer omzetten in elektriciteit.
Daarom heeft de brandstofcel (omzetten van waterstof in elektriciteit) mijn voorkeur boven direct verbranden van waterstof in een vierslagmotor.
Dan zit je weer vast aan een remsysteem uitlaatsysteem versnellingsbak et cetera (de oude technologie).

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 21:09

levensduur van accu's is beperkt, wie koopt er een auto met een accu van 4 jaar en 180.000km op de klok.
wel kernenergie uit frankrijk halen, maar zelf geen kernenergie willen?? struisvogelpolitek!!
energie net in NL toereikend??

brandstofcellen lijkt me mooi, maar valt nog niet mee om dit in een auto passend te krijgen, in een busje zou het wel al passen :wink:
maar krijgen we zeker belasting op water??

Hybride is meer om de mensen aan het idee te laten wennen lijkt me, maar de meesten rijden het alleen vanwege de lage bijtelling.

nieuwe ontwikkelingen zijn een goed streven en noodzakelijk :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 22:04

.... lijkt wel een beetje op de Tesla discussie van een jaar terug.
Kan ik ook weer een duit in het zakje doen LUCHT

De enige vraag met alternatieve brandstoffen (lees electriciteit) is hoe wekken we deze groen op...
en hoe is de distributie...

De eerste moet ik nog zien, maar telkens maar meer energie wordt groen opgewekt (of groen gemaakt met 'groen'certificaten)
De distributie kan geholpen worden door 'smart grids' dus auto's opladen (praat ik over electrisch) als er voldoende stroom is. Als er een tekort is, kunnen diezelfde auto's als buffer dienen (ze rijden vaak toch maar 2x per dag)

Lucht is net als LPG in 2-3 minuten te tanken als het van hoge druk naar hoge druk gaat. De (eerste) hoge druk tank kan 'groen' gevuld worden.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 22:41

Ik hoop dat iedereen snel overschakelt op elektrisch rijden... blijft er tenminste benzine over voor onze oudjes...

op zich een leuke discussie, maar men kan nog niet eens een duidelik antwoord geven op de vraag wat "groener" is : tetrapack, glas of plastic flessen... laat staan wat er (over heel de lijn) de "groenste" autotechnologie is. Denk niet dat we dit hier gaan oplossen.

voor mij is een leukere vraag... wat gieten we in onze oudjes als er geen benzine meer is? Heeft er al iemand ethanol geprobeerd, of bio-ethanol in een Nord blok?
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 22:53

"energie net in NL toereikend?? "

Nee dus. Toen eerder dit jaar enkele energieproducenten lieten weten elektriciteitscentrales langs onze kustlijn op te willen zetten, liet Tennet weten niet in staat te zijn zoveel electriciteit te kunnen transporteren binnen het huidige net. Er was toen sprake van het aanslaan van de Nederlandse consument voor uitbreiding van dit net, omwille van stroom die bedoeld is voor export dus.

Verder heb ik bij natuurkunde geleerd dat als je energie gaat omzetten, dat je dan altijd een deel verliest in de vorm van ongewenste energie. Brandstof en lucht levert kracht en warmte. Kracht levert elektriciteit en warmte. Elektriciteit levert kracht en warmte. Rijden op elektriciteit betekent dus rendement inleveren omdat je teveel stappen maakt uit het voorgaande rijtje. Milieutechnisch ook nauwelijks interessant omdat je de luchtvervuiling alleen maar verplaatst.

En dan heb ik hier thuis ook nog oplaadbare batterijen. Die stop ik volledig opgeladen in een bewaarcontainer, en ze zijn steevast leeg als ik ze wil gebruiken. Alsof je benzine in een vergiet gooit. Nee, doe mij maar ouderwetse techniek...

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 23:31

Elektriciteit is vrij gemakkelijk op te wekken(wind, stoom, water, zon, fossiel) , redelijk gemakkelijk te transporteren en een elektromotor kan op een hoog rendement draaien. Totaal gezien heb je hiermee toch het minste verliezen lijkt me.

Het is enkel de opslag die nog redelijk moeilijk blijkt vooral als ook die mileuvriendelijk moet geproduceerd worden.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Ben jij de oude technologie moe?

zo sep 13, 2009 23:32

Ben er van overtuigt dat een electrische auto opgeladen door het electriciteits net (dus op accu) absoluut niet de oplossing is. De brandstofcel op waterstof is een beter alternatief lijkt me. Geen gezeur met lange oplaad tijden, gewoon waterstof tanken zoals je nu LPG tankt en de enige uitstoot die je hebt is : Waterrrrrr....

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Ben jij de oude technologie moe?

ma sep 14, 2009 00:01

De Tesla discussie had ik helemaal gemist. Deze heb ik net helemaal doorgenomen, bedankt.

Terug naar “Het Forum Café”