Pagina 1 van 1

gtv spider ervaring

Geplaatst: ma jul 06, 2009 22:38
door alfaqv75
Zo, net test gereden met een 916 GTV spider 3ltr 12V uit 1995....

Reed goed, geen gekke geluiden en remde ook uistekend.. De punten die mij opvielen waren:

Schakelpook kon je nog al ver heen en weer halen Izijn dit kabels of is dit een stang net als bij een 33 die dan uitgeslete bussen heeft)??
Echt snel is ie niet, weegt natuurlijk ook een stuk meer als een 75QV of 164QV... Klopt dat het niet zo'n spectaculaire wagen is kwa snelheid??
Distributie kon niet zo snel achterhaald worden, bij een 75 was het zelf goed te doen maar hoe zit dat bij zo'n dwars geplaatste V6 (moet het blok eruit)??
Zware koppeling, wel bekend bij alfa's en de koppeling slipte ook totaal niet... Bekende kwaal ook van de gtv??
Koelvloeitsof leek iets donker in het reservoir en er zaten soort bellen tegen de bovenkant van het reservoir, rookte echter totaal niet... Toch de koppaking (van de achterste kop neem ik dan aan)??

Tja voor de rest leek het allemaal wel ok, onderstel en remmen was echt goed. Voor de rest ook vrij strak op wat gebruikelijke krassen na, ondeerhoud was gewoon ook allemaal wel bijgehouden (op distributie was even niet bekend was na), kap was goed met nagenoeg nieuw ruitje, frisse banden voor, alle lampen en blower deden het (airco vergeten uit te proberen), kapconstructie werkte gewoon. Oliekoeler kanelen iets roestig maar zeker niet lek of lek geweest zo te zien... Gewoon een nette standaard GTV (op sprotdempertje na die echter op die standaard eindpijp leek) zo op het eerste oog!

Laatste vraag, wat zijn nog meer punten waarop ik kan letten bij 2de bezoek bij de spider?

RE: gtv spider ervaring

Geplaatst: ma jul 06, 2009 23:28
door gaucho
Een GTV of Spider uit '95 heeft uiteraard een hoop aandachtspunten en een aantal heb je zelf al gevonden. :wink: De zware koppeling is een bekend euvel, als je de platen laat vervangen vervangen ook alle onderdeeltjes smeren en afstellen en het probleem is opgelost.

Punten waar je nog op moet letten: de kleppen van de 12v moeten gesteld worden, als je getik hoort als je motor warm is dan zeker en in geval van twijfel zsm laten doen, samen met de distributieriem, daar wil je ook geen risico lopen. Het blok hoeft er niet voor uit. Daarbij zou je de waterpomp ook kunnen vervangen, die gaan ook niet eeuwig mee en samen met de distributie heel simpel en goedkoop te doen. Ook de draagarmen voor en achter zijn slijtage gevoelig, vervangen (duur) of powerflex bussen erin (goedkoper) is de oplossing. Als laatste denk ik nog de radiator controleren op roest (ivm de donkere koelvloeistof) en de afstelling van de ruiten en de kap. Voor dat laatste even de snelweg op met de kap dicht en luisteren of het niet suist en fluit, dan moeten nl. de ramen en kap gesteld worden en dat is ook een k-klus waar je even zoet mee bent!

Veel meer tips en trucs kun je uiteraard op het 916 register forum vinden (http://www.alfa916register.nl)

Verder een hele goede keuze zo'n 916, zeker met 3 liter rijdt het heerlijk. Maar een Spider 12v is geen echte sportauto maar meer een toerauto, voor meer spectakel moet je een GTV 2.0 V6 Turbo hebben, die is veel sneller maar hier niet als Spider te vinden, of uiteraard de 3.0 24v.