Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 18:58

Hoewel het 'design' maar een van de aantrekkelijke aspecten van onze auto's is, ben ik wel benieuwd hoe 'design'-minded de gemiddelde Alfarijder is. Letten we niet alleen bij de aanschaf van onze auto op het ontwerp, maar is het ook een doorslaggevende factor bij de aanschaf van andere produkten?

Zo lepelde ik toch wat extra geld op de toonbank voor die Loewe-tv, die misschien minder goed maar wel mooier is dan die japanse kasten.
Afbeelding
Ook staan er bij mij in de vitrine mooie, maar onbruikbare citruspersen en perculators.
AfbeeldingAfbeelding

Nou heb ik die tik van huis uit mee gekregen, thuis was het ook Gelderland-meubelen en Braun-audioapparaten wat de klok sloeg. Die tik heeft er zelfs voor gezorgd dat ik industrieel ontwerpen ben gaan studeren.

Maar hoe is het met jullie, gaan jullie enkel voor het motorgeluid en het rijgedrag, of is het ook de vormgeving van jullie auto's die meespeelde? En is dat ook meespelend bij de aanschaf van andere gebruiksprodukten?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 19:11

Bij ons stond vooral de huwelijkslijst vol designspulletjes (merendeels Alessi). Nadien is dat om budgettaire redenen wat geminderd :lol:
Het eerste dat ik op de lijst zette, was echter deze schoonheid:
Afbeelding

Niet alleen om naar te kijken, hij levert mij al meer dan 8 jaar elke morgen een kopje koffie :needcoffee:
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 19:22

voor de poes:

Afbeelding
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 19:23

Mijn pa was architect, dus dan krijg je inderdaad wel een tik mee. Zijn merk was overigens Lancia. Kwam bij de GVOW nog de tickets tegen van de Lancia Expo in de Kunsthal in Rotterdam die we samen bezochten. Toch was de Alfasud in de lange rij auto's die hij bezat wel de auto waar hij de meeste lol aan beleefde 8)

Bij de aanschaf van spullen speelt bij mij het ontwerp wel altijd een rol, maar is niet altijd doorslaggevend.

Het begrip 'design' is overigens maar betrekkelijk. Ook een stoeptegel is 'ontworpen', al zullen de praktische vereisten voorop hebben gestaan.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 19:41

So wie so is design natuurlijk een beladen begrip. Hang ergens het label design aan en het is een excuus om er een meerprijs voor te vragen.

Overigens zit ik dit te typen op een Sony Vaio: een nep-MacBook. Ik wilde wel een mooie laptop maar was te krenterig om veel geld voor een 'echte' Apple te kopen. Nu wel een beetje spijt...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 19:57

Die loewe is veel beter en mooier als menig lcd en japaner. Is de hoogspanning al vervangen. :lol: Ik heb zelf een leowe credo is gewoon de top van de beeldbuis. Alleen met een full-hd en hd uitzending kan een lcd beter zijn :D. Maar jij hebt een solex in de kamer 8) . Mooi hoor fijne tv's helemaal met het uit de doos tillen :D . Wat ik erg belangrijk vindt is dat het totaal plaatje klopt en niet alleen de details van bv een auto. Ik vind een 75 een mooie auto omdat deze eigenlijk compromie loos is ontworpen, alles is hoekig het klopt gewoon. Binnenin de auto zie je gewoon dat je in een hoekige auto zit. Bij haast allen voorwiel aangedreven auto's zij je gewoon de te grote overhang aan de voorzijde, omdat de motor voor de aandrijf lijn zit, dit stoort mij echt omdat de lijn niet meer klopt. Kijk maar eens naar bmw en mercedes de overhang is veel minder omdat de motor minder ver naar voren zit. daardoor krijgt de auto een snellere lijn of deze nou mooi is of niet doet er niet toe. Stel je een voor een 159 of 156 waarbij de voorwielen 10cm meer naar voren zitten :roll: . Nog een leuk voor beeld een renaultje 5 fase 1 met de v-bak voor de motor(in lengte geplaatst), de fase 2 met de motor voor de v-bak (dwarsgeplaatst).

Afbeelding

Afbeelding
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 20:01

ik ben zo design-minded dat ik een stuk alfa in de woonkamer heb hangen, en mijn vriendin vindt 't nog mooi ook! Verder hou ik wel van mooie spulletjes... maar heb niet altijd design-budget. Hebben wel een paar Alessio accessoires, een heuse Jan de Boef-eettafel, en verder ook best wel wat scandinavisch design van ikea

Ik hou erg van mooie spullen, maar geef niet altijd om het merklabel wat eraan hangt. Zo'n citruspers vind ik wel geweldig, zou ik zo neerzetten voor de show, als ik een keuklen had die 4 x zo groot was!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 20:11

Niet timing maar Design is everything . :lol:

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 20:13

Best wel designminded eigenlijk ... stel vorm toch meestal boven functie en als het even kan koop ik dus design.

Diverse designmeubels staan...

Afbeelding
maar dan volledig wit

Afbeelding
in iets ander formaat en nog een tweede op zelfde hoogte als de (design)bank

Afbeelding
dressoir van Bree's new world met standaard twee Klaverblaadjes en een Bertone Modelletje er op...


... en nog wat Alfa Design aan de muur!

Afbeelding
foto: Git van Steijn, http://www.sportscar-photography.com

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 21:49

Kartell la marie zijn in bestelling.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 21:56

"Praktisch" is een woord dat niet vaak in mijn vocabulair voor komt. "Mooi" des te meer! En ja, dat is gelukkig een kwestie van smaak. Geen opvallende toeters en bellen voor mij. Strak, strakker, strakst!! Minimalistisch bijna...
Kwaliteit is vanzelfsprekend, maar 't moet er ook nog wel mooi uit zien!

Voor de tv en andere zooi:
Afbeelding
Interstar

Om de pols:
Afbeelding
Bruno Ninaber

Voor het geluid:
Afbeelding
NAD
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 22:15

Mooie stoelen LC2 van Cassina.......

Afbeelding

en deze in de keuken:

Afbeelding

en dit hang er ook:

Afbeelding

Zoiets dus.....
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 22:42

een greep

mijn Edra bank
Afbeelding

Artemide Tolomeo leeslamp
Afbeelding

Flos Toio uplight
Afbeelding

Eames Aluminium serie luie stoelen
Afbeelding

Eames Aluminium serie eetkamerstoelen
Afbeelding

Sonus faber Grand Piano luidsprekers
Afbeelding

Quad 66 stereo
Afbeelding

En mijn full HD AUREA
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op di mar 17, 2009 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

ma mar 16, 2009 23:46

Tja, gelukkig kan ik m'n doorgeslagen hobby voor mooie dingetjes veelal terugvoeren tot "werkgerelateerd" :-D

Te beginnen met:

Afbeelding

en

Afbeelding

De rest van de Apple-goodies kunnen jullie er wel bijdenken ;-)

Tenslotte m'n eerste (échte telefoon, in 2000), mooi stukje Zweeds design:

Afbeelding

Mijn grootste trots blijft daarentegen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je misschien kunt zien hou ik van functioneel design. Apparaten moeten niet groter zijn, dan dat ze hoeven te zijn. Toeters, bellen en lampjes vind ik verschikkelijk. Mooi, strak en mooie materialen.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

di mar 17, 2009 00:57

Om even snel wat in dit forum te krabbelen...

De goeie ouwe Technics, waar ik geen afstand van kan doen (zal wel meer dan 10 jaar oud zijn), mooie grafics enz voor die tijd en geweldig geluid. Kon er alleen filmpje van vinden:

http://www.youtube.com/watch?v=W4c4n9jPfVY

En dan nog de telefoontjes, jarenlang razr's gehad:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

En nog het een en het ander aan horloges.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Het Forum Café”