Pagina 1 van 2

'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 11:46
door Michel vd Grinten
Aangezien men hier geregeld toch wel op de centjes let; niet te veel beknibbelen middels de Aziatische broeders

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 12:51
door frankalfa
Enig idee uit welk werelddeel de toch wel als premium merk toyo en bridgestone banden bv vandaan komen Michel? :wink:

Grtz,fRank

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 12:57
door Alfavaganza
Niet uit China hoor (zie topic titel).

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 13:00
door frankalfa
Zie klikable rode deel ('aziatisch') :wink:

Grtz,fRank

'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 13:32
door DENNIS
Enig idee uit welk werelddeel de toch wel als premium merk Toyo en Bridgestone banden bv vandaan komen ?
Japan :wink:

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 13:54
door Alfavaganza
Zie klikable rode deel ('aziatisch') :wink:

Grtz,fRank
Chinese zijn toch ook Aziatisch? :wink:
Pffft, dit gaat nergens over. :lol: Sorry voor de vervuiling. :oops:

Wel een goeie tip trouwens!

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 14:32
door Dinky Boy
Oftewel, hoe een objectief veronderstelde bron als het ANP er een eigen interpretatie aan geeft.

Zojuist het artikel(tje) in de C-gids gelezen. Nergens wordt een uitspraak gedaan over veilig of onveilig zijn van een bepaald merk banden. Logisch, de onveiligheid zit 'm in de bestuurder die zijn gedrag niet aanpast aan de omstandigheden, waaronder ook het gemonteerd hebben van minder presterende banden valt, net als slecht wegdek, de weersomstandigheden, de verkeersdichtheid, etc.

De consumentenbond spreekt over '(zwaar) onder de maat presteren' en dat is toch net even wat anders dan onveilig.

Overigens, over Chinezen/Aziaten en Europeanen, in de maat 185/60 R14H (tussen haakjes de punten uit de test):

1. Michelin Energy saver (69)
2. Bridgestone Turanza ER300 (66)
...
11. Hankook Optimo K415 (57)
...
14. Vredestein Hi-Trac (37)
...
17. Wanli S1032 M+S (10) (de rode lantaarndrager)

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 15:24
door Kosta
Die Turanza's kan ik beamen. Heb ik onder de 33 gehad. Fantastische band in de regen,ook op droog trouwens. P zero nero ook heel goed op nat wegdek.

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 18:26
door Alessandro
Logisch, de onveiligheid zit 'm in de bestuurder die zijn gedrag niet aanpast aan de omstandigheden, waaronder ook het gemonteerd hebben van minder presterende banden valt, net als slecht wegdek, de weersomstandigheden, de verkeersdichtheid, etc.
Juist :!:

Ik heb de afgelopen weken genoten van mijn volstrekt waardeloze-veel-te-oude-zomerbanden onder de 75. :lol:

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 20:30
door Alfavaganza
Zojuist het artikel(tje) in de C-gids gelezen. Nergens wordt een uitspraak gedaan over veilig of onveilig zijn van een bepaald merk banden. Logisch, de onveiligheid zit 'm in de bestuurder die zijn gedrag niet aanpast aan de omstandigheden, waaronder ook het gemonteerd hebben van minder presterende banden valt, net als slecht wegdek, de weersomstandigheden, de verkeersdichtheid, etc.
Ja.... maar toch ook een beetje nee. Het punt is dat je door je ervaring wel van een bepaalde verwachting uitgaat bij het aanpassen van je rijgedrag.
Voordat ik de Jetta had waarin ik een jaartje of anderhalf heb gereden, had ik de 164. Daar zaten Michelin Pitot Sports onder, heerlijke banden! Lang mee gereden, dus na een tijdje weet je precies tot hoever je kunt gaan in alle mogelijke weersomstandigheden.
Toen de Jetta, met normale huis- tuin en keukenbanden eronder. Met droog weer deed hij qua wegligging echt niet veel onder voor de 164. Maar toen, bij de eerste keer nat.... WOW, wat schoof de Jetta opeens enthousiast naar de buitenkant van de eerste de beste rotonde. Reed ik onveilig? Naar mijn gevoel niet. Ik wist dat ik deze auto nog niet goed kende onder natte omstandigheden, dus ik ging een fors stuk onder de grens zitten die ik kende van de 164. Ik nam de bocht vlot, maar zeker niet echt snel. En toch was het bijna niet genoeg geweest. Gewoon omdat het verschil in wegligging met deze auto en deze banden tussen droog en nat weer, veel maar dan ook veel groter was dan ik had gedacht. De Jetta was een regelrechte dweil bij nat weer en dat had ik echt niet verwacht.
Op die manier kan ik me ook voorstellen dat je banden, die extreem slecht presteren bij nat weer (extreem vergeleken met wat we gewend zijn en vergeleken met dezelfde band met droog weer) wel degelijk onveilig mag noemen.

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 21:54
door Hylke
De onveiligheid zit hem ook in de auto waar de banden onder geschroefd worden.
Zo durf ik met de Golf V op Kleber winterbanden, harder de bochten door dan met de Stilo op precies dezelfde banden.
Waarom? Heel simpel, de Golf blijft wel de hoek om gaan, waar de Stilo heel snel onderstuurt raakt (we praten hier over nat wegdek).

Hierbij komt verder nog eens dat ik me afvraag hoe de test in zijn werk is gegaan.
Ik kan namelijk heel makkelijk op de grens rijden van de grip, aangezien ik de auto door en door ken, maar hoe zit dat bij een test?
Hebben de bestuurders de auto al 2 ton onder de kont gehad, hebben ze er al mee op het randje gereden?
Of is het een kwestie geweest van een dagje, een weekendje of een week gooi- en smijtwerk op een testterrein?

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: za feb 28, 2009 23:40
door Alfavaganza
De onveiligheid zit hem ook in de auto waar de banden onder geschroefd worden.
Zo durf ik met de Golf V op Kleber winterbanden, harder de bochten door dan met de Stilo op precies dezelfde banden.
Waarom? Heel simpel, de Golf blijft wel de hoek om gaan, waar de Stilo heel snel onderstuurt raakt (we praten hier over nat wegdek).

Hierbij komt verder nog eens dat ik me afvraag hoe de test in zijn werk is gegaan.
Ik kan namelijk heel makkelijk op de grens rijden van de grip, aangezien ik de auto door en door ken, maar hoe zit dat bij een test?
Hebben de bestuurders de auto al 2 ton onder de kont gehad, hebben ze er al mee op het randje gereden?
Of is het een kwestie geweest van een dagje, een weekendje of een week gooi- en smijtwerk op een testterrein?
Bij bandentests meten ze volgens mij meestal bij welke snelheid de banden hun grip verliezen. Dus snelheid steeds opvoeren totdat het over is. Dat moet ook gaan zonder dat je de auto al feilloos aanvoert.

RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: zo mar 01, 2009 16:23
door BMP
Nooit beknibbelen op bandjes.

8) 8)

BMP

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: zo mar 01, 2009 21:46
door frankalfa
Nooit beknibbelen op bandjes.

8) 8)

BMP
Altijd beknibbbelen op bandjes, tis maar om op te branden... 8) 8)

Grtz,fRank

Re: RE: 'Chinese banden niet veilig op nat wegdek'

Geplaatst: zo mar 01, 2009 21:57
door Alessandro
Nooit beknibbelen op bandjes.

8) 8)

BMP
Altijd beknibbbelen op bandjes, tis maar om op te branden... 8) 8)

Grtz,fRank
"...... Op ouderjaars avond een fikkie stoken, vooral die autobanden rookten fijn........"
bron: harry jekkers - oh oh den haag