Mooie verhalen uit de auto ontwikkeling
Geplaatst: do feb 26, 2009 12:47
Zoals sommigen hier weten werk ik in de auto ontwikkeling. En zo nu en dan krijg je weleens leuke personen te spreken.
Laatst nog in de kroeg gezeten met de voormalig Director of Environmental Engineering van Ford Motor Company.
Dit is een ander verhaal wat ik te horen kreeg toen ik vertelde over mijn 156 JTD.
...Ja, de 156. Die heb ik ook nogal eens gereden. We hadden die toen als bench-mark (vergelijking) voor wat betreft het diesel geluid. We werkten toen aan de 2e generatie Volvo S40 en V40, waarin toen de eerste Renault common-rail kwam te liggen. We hadden toen een 1.9, wat eigenlijk de concurentie was, en een 2.4. Die 2.4 was erg snel, maar in eerste instantie bleven onze Volvo's hem voor
. We hadden van Renault de eerste motoren gekregen, en hadden die in 1e type Volvo's ingebouwd, met zo'n TD logotje achterop. Die eerste motoren hadden toen nog geen echte calibratie. Wij dus met de Alfa's, de Volvo's en nog een Passat TDI de Autobahn op en wat kilometers maken. En toen we een beetje gas gaven trokken de Volvo's als een beest. Op een gegeven moment haalden we BMW's in met 220, en dan met zo'n TD logotje erop. Een test bij Volvo in Zweden wees uit dat de V40 tot aan 240 kwam. Aangezien dat wel een beetje teveel voor het goede was voor een 1.9 diesel (zowat sneller dan de T4) maar eens terug naar Renault. Daar waren ze er inmiddels achtergekomen dat er weliswaar nog meer vermogen uit te trekken was, maar dat de levensduur het niet echt was. Met de huidige setting slechts 50.000km. Na de nieuwe settings voelde alleen de 2.4JTD nog vlot aan....
Zo zie je maar dat er best wel wat vermogen uit een diesel te halen is. Ik heb inmiddels diesel motoren gezien die voor een zware durability test met een nieuwe calibratie van 500 naar 700pk gingen.
Laatst nog in de kroeg gezeten met de voormalig Director of Environmental Engineering van Ford Motor Company.
Dit is een ander verhaal wat ik te horen kreeg toen ik vertelde over mijn 156 JTD.
...Ja, de 156. Die heb ik ook nogal eens gereden. We hadden die toen als bench-mark (vergelijking) voor wat betreft het diesel geluid. We werkten toen aan de 2e generatie Volvo S40 en V40, waarin toen de eerste Renault common-rail kwam te liggen. We hadden toen een 1.9, wat eigenlijk de concurentie was, en een 2.4. Die 2.4 was erg snel, maar in eerste instantie bleven onze Volvo's hem voor

Zo zie je maar dat er best wel wat vermogen uit een diesel te halen is. Ik heb inmiddels diesel motoren gezien die voor een zware durability test met een nieuwe calibratie van 500 naar 700pk gingen.