Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

De Grote Beurt - Wansmaak en walging, maar nu een compliment

vr okt 10, 2008 23:24

Het programma wat auto liefhebbend nederland verafschuwd en bekritiseerd, waar meer auto's verruïneerd worden als opgeknapt (zie een bepaalde Audi A4 welke op meerdere plaatsen roestte achteraf), verdient een heus compliment. Dit programma wat ondertussen al meerdere jaren en seizoenen geleden begon met Jorinde Mol, wiens presentatie talen het niet bevorderde, begon nog wel redelijk. Mensen welke echt verschrikkelijke auto's hadden kregen een leuke make-over, het kwam niet in de buurt van Pimp My Ride, maar de basis was redelijk. Na enkele seizoenen (en alle hulpbehoevende mensen geholpen te hebben), zwakte het niveau af naar slechte en goedkope re-styles. Snel daarna kwamen er nog maar weinig noemenswaardige creaties uit de werkplaats voort.

Tot vandaag, ze hebben iets bijzonders gedaan, ze hebben een auto daadwerkelijk verbeterd, opgeknapt en practischer gemaakt. "Kan dat dan wel?" Hoor ik u zeggen; ja blijkbaar wel, het verbaaste mij niet minder als u.

Vandaag werd een rotte (rijp voor de sloop) 2cv6 onder handen genomen, beter bekend als de 'Lelijke Eend" of "Wipkar" (voor de Vlamingen onder ons). Een autotje waarmee de eigenaren door de Sahara wensten te rijden. Wat er in het programma werd gedaan was echt wonderbaarlijk, waar ik verwachte een stel grote wielen, vage onlogische bumpers, gaten etc. Deden ze precies dat wat ik niet verwachtte, vrijwel alle modificaties waren nuttig en zijn terug te draaien.

Voor je verder leest, zou je eigenlijk eerst even moeten kijken: http://www.veronicatv.nl/web/show/id=232929/langid=43 zo zag de Eend er uit. Na een aantal dagen, was de Eend voorzien van vrijwel alles wat je nodig hebt op een Sahara reis. Onder andere extra verlichting, zonnepaneel voor 220v, laptop, navi (gps) en een volledige camping uitrusting. Verder werden er nog fatsoenlijke stoelen gemonteerd (wie ooit eens in een Eend heeft gezeten weet hoe handig dat is) en als klap op de vuurpeil een daktent, gemonteerd op demonteerbare beugels.

Een serieus goed doordachte en uitgevoerde auto, wie me niet gelooft (en eerlijk, als ik het niet zelf had gezien, zou ik het nooit geloven), kan hier kijken naar het resultaat: http://www.veronicatv.nl/web/show/id=233022/langid=43
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: De Grote Beurt - Wansmaak en walging, maar nu een compli

za okt 11, 2008 00:30

en toch ken ik betere eenden (met een alfa motor) :lol: :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: De Grote Beurt - Wansmaak en walging, maar nu een co

za okt 11, 2008 00:50

en toch ken ik betere eenden (met een alfa motor) :lol: :lol: :lol:
Ze hebben natuurlijk een beperkt budget, iets wat flink zal meespelen, want een grotere motor is ook een van de eerste dingen welke ik zou doen (zeker gezien de hoeveelheid spullen welke meegaan.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

chu
Full Member
Full Member

za okt 11, 2008 01:33

de eigenaar/ degene die opgegeven heeft (iemand van de andere partij) moet een deel betalen :wink:

Gerrets
Guru
Guru

za okt 11, 2008 09:33

Wiel op de motorkap? dat gaat dan geen betrouwbaar wiel worden.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Emilio
Guru
Guru

za okt 11, 2008 20:14

Verzonken in de motorkap.. Gaat dus wel werken.
Die motorkappen zijn dramas. Ooit 1 gehad die openvloog bij 80 Km/h...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 13, 2008 01:07

Toen ik lang gelee mijn Giulia stilzette voor restauratie kocht ik van de overoverbuurvrouw haar eend....Dat was beter dan lopen en in die tijd was het bierbudget ook van belang.
Mijn vrienden die ook klassiek reden deden hetzelfde en voor we het wisten leken we wel eend-o-fielen.
Heb respect voor de doorgewinterde eend rijder - rechters zouden snotapen die regels misbruiken eens moeten veroordelen tot een periode eend rijden - wedden dat het meer helpt dan rijontzegging?

Mijn maatje rijdt nog steeds al zo'n 350K in zijn EXACT dezelfde 2cv4 uit 73 met dezelfde kleur. Deze 70er jaren exemplaren zijn van betere kwaliteit als wat citroen in de 80er jaren mee kwam.
Erg jammer is dan ook dat de oude serie kap met losse chevrons en vooral die gedeukte oude grille het veld moest ruimen. Deze zijn duurder dan je denkt.
Kijk trouwens maar wat men vraagt voor een beetje harde eend. Kun je al snel 2 schitterende 75tsjes voor kopen of 5 155ers...

Daktent? In de Sahara? of loeiheet en 's nachts ijskoud?
Mislukte "charleston" kleurstelling in de foute kleurcombi?
Plastieken of uitgesneden achterspatbordjes? Had dat een functie dan?
Traanplaat op de voetenbak?

In mijn ogen is er gewoon een klassieke auto verknold...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 13, 2008 08:06

Heb respect voor de doorgewinterde eend rijder - rechters zouden snotapen die regels misbruiken eens moeten veroordelen tot een periode eend rijden - wedden dat het meer helpt dan rijontzegging?
Mijn mams had een eend, ik denk dat dat ding nooit zo hard heeft gereden als toen ik hem regelmatig gebruikte. Ze hangen, ze piepen en ze schuiven, maar ze zijn bijna niet achterstevoren te krijgen, hoe hard je ze ook door de bocht heen jaagt. Het duurt een uurtje voor je op snelheid bent, maar remmen hoeft bijna niet. Op de snelweg kon je ook leuk slipstreamen achter een bouwvakkerbusje, dan ging het ding toch echt 130. Dat het levensgevaarlijk en onverantwoord is weet ik nu wel, maar destijds was ik net zo'n hooligan met een eendje als met de motorfiets of de beierse 3 serie.

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 13, 2008 09:25

Daktent? In de Sahara? of loeiheet en 's nachts ijskoud?
Mislukte "charleston" kleurstelling in de foute kleurcombi?
Plastieken of uitgesneden achterspatbordjes? Had dat een functie dan?
Traanplaat op de voetenbak?

Helemaal mee eens!
Niet de eerste keer overigens, ze hebben al eens eerder een eend aangepakt..

voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

.....
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415

Scelta di Potenza

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 13, 2008 09:48

Na:
Afbeelding

.....
Net een rijdende doodskist....

Ik heb al verschillende auo's verkl**t zien worden, ongeacht het merk. Het is ze eigenlijk nog niet gelukt om er ergens iets echt van te maken.
Dit kan eigenlijk ook net omdat ze met sponsorcontracten en beperkte budgeten werken.
De inzet van de monteurs zal het probleem niet zijn. Als ze ooit voor mijn neus zouden staan, word het een hele korte uitzending..... geen :!:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

notton155
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 13, 2008 10:13

Heb naast de Alfa's ooit voor de leuk een 2cv gekocht. Binnen 1 jaar moest er een nieuwe bodem in. Daarna kwam het dakje (maagdelijk wit). Eenmaal dat gedaan wilde ik hem ook langer houden dan 1 a 2 jr. Had er nieuwe deurtjes in gezet. Strak laten maken en donkerblauw (van de XM) laten spuiten. Uiteindelijk had ik net zo veel geld aan de 2cv besteed dan aan mijn zwarte Coda. Tja best wel dom vind ik van mezelf. Maar de AZU en Mehari blijven erg leuk. Ik ga dan denken aan Louie de Funes films en zo....

-Er is ooit iemand zonder motorolie in 2cv komen te staan in Zuid-Amerika, die had er toen maar een paar bananen in gedaan en heeft zijn rit vervolgens voltooid.
-In Zwitserland of Oostenrijk reed iemand met zijn 2cv juist in zijn achteruit de berg op om thuis te komen, in zijn 1 of 2 lukte dat niet naar behoren....
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 13, 2008 10:38

Ik heb al verschillende auo's verkl**t zien worden, ongeacht het merk. Het is ze eigenlijk nog niet gelukt om er ergens iets echt van te maken.
Ik heb er exact 1 gezien die 100% gelukt is. Dat was een dierenambulance die door Athlon gesponsord is.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 13, 2008 10:39

Na:
Afbeelding

.....
Net een rijdende doodskist....

Dit kan eigenlijk ook net omdat ze met sponsorcontracten en beperkte budgeten werken.
De inzet van de monteurs zal het probleem niet zijn. Als ze ooit voor mijn neus zouden staan, word het een hele korte uitzending..... geen :!:

Groetjes,
Marc
Volgens mij was dat iets dat de eigenaar zelf al wilde. Die rode Eend ziet er dan misschen nog wel knap uit op de foto maar was volgens mij compleet doorgerot. Was dacht ik een of andere Lomax kit?

Zit eigenlijk zelf ook over ziets te denken :oops:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 13, 2008 12:27

Volgens mij was dat iets dat de eigenaar zelf al wilde. Die rode Eend ziet er dan misschen nog wel knap uit op de foto maar was volgens mij compleet doorgerot. Was dacht ik een of andere Lomax kit?

Nee, deze auto kwam uit die speciale serie DGB waarin bekende nederlanders een auto kregen aangewezen en deze vervolgens moesten pimpen en laten taxeren. Hierna kon er op geboden worden en de opbrengst ging dan naar een door die BNer uitgekozen goed doel. Deze "eend" is een creatie van Theo "Mental Theo" Nabuurs wat ook meteen genoeg zegt...
Hij vond de eend niet sportief genoeg en hij moest en zou een raceauto maken...

En wat dat laatste betreft, ik zie 100 keer liever een GTV6 dan een 8C :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415

Scelta di Potenza

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma okt 13, 2008 12:44

Knollen voor Citroenen verkopen dus...

Als de eigenaar tevreden is met het resultaat hebben ze goed werk afgeleverd, wat een ander er ook van vindt.

Programma moet je niet te serieus nemen. Waarom zou je je er aan gaan zitten ergeren als er nog 20 tot 200 andere netten beschikbaar zijn en je je avond ook kunt vullen met iets anders dan kassiekijken.

Terug naar “Het Forum Café”