Pagina 1 van 4

tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 21:38
door midas
En wat denken we hiervan?
http://www.teslamotors.com

Deze elektrische auto heeft geweldige prestaties. Voor 3 dollar 350km rijden is ook niet al te duur!

zie ook dit
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /40004478/

RE: tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 21:54
door Bertonebianco
Heb het net ook gezien bij tegenlicht VPRO.
Zet je wel aan het denken en gewoon te koop.
Lader aan boord, inpluggen in ieder normaal stopcontact en vol binnen 1 uur.
Dit in tegenstelling tot de totale afwezigheid van een infrastructuur voor waterstof en de enorme energie die het kost om waterstof te winnen en vloeibaar te maken

Brandstofcel snel vergeten, sorry BMW en Opel.
Ze werken naast de sportwagen ook al aan een luxe sedan voor de helft van de prijs.

Erg interessant programma, wordt half oktober herhaald.
Nieuwe auto's uit Silicon Valley of Bangalore en niet meer uit Detroit


Eric

RE: tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 22:02
door WhizzMan
Tot je de Nederlandse stroomprijzen er bij pakt, dan is het ineens lang zo goedkoop niet meer.

RE: tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 22:26
door Andretti Molletti
Onwijs gaaf!!!

dat wil je toch meteen?!
Heerlijk voor erbij en in kleinere uitvoering als woon-werk verkeer ding..
(liefst smaller als ik al die alleenzitters in de file zie ;))

100000 argumenten om er geen te kopen...
één hele goede om het wel te doen: gewoon een gaaf ding!

RE: tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 22:35
door Tom VDW
Echt zalig :D ...dit is gewoon de toekomst :D. En wij ons maar zorgen maken over de olievoorraden :D .

RE: tesla motors

Geplaatst: ma sep 29, 2008 23:32
door Frits
Of je rijdt gewoon op lucht, hoef je ook niet 3 uur op te laden na 350 km.
Aan het ontwerp (en de snelheid) moeten ze nog wel wat doen, geluid klink igv beter dan een elektrisch gebakje. Tata heeft al een optie genomen......

Info: http://www.luchtauto.info/ en http://www.mdi.lu/eng/affiche_eng.php?page=moteurs

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 08:15
door WhizzMan
Om mijn opmerking over electricteitskosten even te onderbouwen de volgende informatie:

Tesla zet nergens op zijn website wat het feitelijk verbruik van de auto is, ze hebben het alleen over een prijs van rond de 1 dollarcent per mijl. In de kleine lettertjes staat dat ze er van uitgaan dat je op nachtstroom laadt en dat de feitelijke electriciteitskosten kunnen varieren. Er van uitgaande dat een kWh in Amerika 's nachts ruim onder de 10 dollarcent kost, zal je dus rond de 15 km op 1 kWh of minder kunnen rijden. Dit kost je zo ongeveer 6 of 7 eurocent, dat is inderdaad fors goedkoper dan benzine, een auto die 1 op 15 rijdt verstookt voor rond de 67 eurocent in amerikaanse prijzen. Grof gezegd is een kilometertje brandstof voor een Tesla dus wel tot 10 keer voordeliger in de USA. Dit rekenvoorbeeld is gebaseerd op prijzen van vandaag en op een optimistische inschatting van het electriciteitsverbruik zoals door Tesla wordt geclaimed. Het verbruik kan in de praktijk dus tegenvallen en je voordeel wordt dan minder.

Nu even de nederlandse prijzen. Een liter benzine kost hier ongeveer 1,60 euro, een kWh nachtstroom kost hier grof gezegd ongeveer 15 eurocent. Ook bij ons pak je dus een ongeveer even groot voordeel, maar het kost je wel bijna 3 keer zoveel als wat tesla je in dollars voorrekend. Het zal me ook niets verbazen als de overheid hier heffingen gaat zetten op het gebruik van deze auto, ze lopen inkomsten mis door de accijnzen op benzine en die moeten ze ergens terug pakken. Voorlopig is het nog niet zo, maar dat kan helaas nooit lang duren.

Voor een woon-werk auto met een actieradius van (optimistisch) 300 kilometer zou het een ontzettend leuke auto zijn, maar ik ben bang dat mijn baas deze auto alleen voor zichzelf wil kopen en niet aan zijn personeel ter beschikking wil stellen met een prijs van 164.000 dollar zonder laadstation. Het wachten is op de burgermansversie die wel betaalbaar is, maar die kon wel eens minder leuk zijn in de wegligging en accelaratie...

Re: RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 11:31
door Zaagauto
Heb het net ook gezien bij tegenlicht VPRO.
Zet je wel aan het denken en gewoon te koop.
Lader aan boord, inpluggen in ieder normaal stopcontact en vol binnen 1 uur.
Dit in tegenstelling tot de totale afwezigheid van een infrastructuur voor waterstof en de enorme energie die het kost om waterstof te winnen en vloeibaar te maken
Brandstofcel snel vergeten, sorry BMW en Opel.
Ze werken naast de sportwagen ook al aan een luxe sedan voor de helft van de prijs.
Ik vrees dat deze benadering VEEL te kort door de bocht is.

Ten eerst is "vol binnen 1 uur" domweg niet waar... de 244 mijl die Tesla claimt uit 1 "charge" te halen is berekend volgens de EPA combined cycle die behoorlijk hypothetisch is en niet direct regelateerd aan de praktijk.

Laten we eens aannemen dat ie idd die 244 mijl haalt... bij een gemiddelde snelheid van 60 mijl... doet ie 4 uur met een lading... dat krijg je ECHT niet vol in 1 uur... dat is een utopie.

De aversie tegen waterstof en de brandstofcel is ook niet echt op z'n plaats...

De Tesla is zonder meer een zeer leuk automobiel maar we moeten niet vergeten dat het technisch (dus het niet-electrisch gedeelte) al een hoogstandje is dat mede verantwoordelijk is voor het niet echt bescheiden prijskaartje.

Dit betekent ook dat als je naar ECHTE massa productie toe wilt, je concessies moet gaan doen... goedkopere (en dus zwaardere) materialen, ergo... de range zal afnemen of er moeten duurdere en grotere batterijen in etc.

Waar je dan tegenaan gaat lopen is dat je niet na elke 2 uur reistijd, 2 uur aan de lading gaat hangen... zo wordt een electrisch tripje naar Parijs meteen een dagonderneming...

Je zult dan toe moeten naar een andere "drager" voor de energie en dan is Waterstof een zeer behoorlijk alternatief, zeker icm een brandstofcel.

Met waterstof is het nu al mogelijk om een personenauto een range te geven van zo'n 400 KM. Een Duitse universiteit (is wel te vinden op internet welke dat was) heeft becijferd wat het zou kosten om in GEHEEL Europa een waterstofinfrastructuur aan te leggen, uitgaande van een maximale interval van 150 km tussen de tankstations. Dit zou slechts 12 miljard Euro kosten wat klinkt al enorm veel geld maar slechts peanuts is in vergelijking met wat de benzine- & dieselinfrastructuur gekost hebben en nog steeds kosten aan onderhoud en vervanging.

Het probleem met puur electrisch is en blijft domweg de batterijen... de capaciteit, het fysieke volume & gewicht, de oplaadtijd EN de prijs...

De realistische km prijs van de Tesla blijft een beetje gokken maar ze claimen dus zelf 28 kWh per 100 mijl volgens de EPA combine cycle (vergelijkbaar met de verbruikscijfers die je in autofolders ziet en die je in de praktijk ook nooit haalt...).

Ga er voor het gemak maar eens van uit dat de realiteit 25% hoger ligt, dan kom je uit op 35 kWh per 100 mijl of 161 km.

Alleen maar 's-nachts opladen tijdens het daltarief is er ook niet bij... (zie het voorbeeld van naar Parijs rijden...).

Voor het gemak het Nuon continue tariefgenomen van 0,1852 Euro per kwH.

161 KM kosten dus Euro 6.48 = Euro 0.04 per KM en dat is natuurlijk best aantrekkelijk....

Komt nog wel e.e.a. bij natuurlijk... het karretje is niet goedkoop... maar wel "in demand" dus zeg dat ie over 10 jaar nog de helft oplevert dus schrijf je 8.000 Euro per jaar af plus dat ie je zo'n 16.000 Euro per jaar aan rente kost... zo'n 24.000 Euro dus... doe daar nog een beetje onderhoud bij... en je gaat richting de 1.00 Euro per KM aan vaste kosten... dan vallen die 4 centen stroomkosten totaal in het niet....

Het blijft best wel een lastige kwestie dus....

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 12:17
door Roeltje 164
Jullie zijn allemaal gek, eens een petrolhead altijd een petrolhead, dat gezeik over benzinekosten enzo.....
Keep on dreaming en wegwezen met dat spul..... :wink:

Re: RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 12:34
door WhizzMan
Komt nog wel e.e.a. bij natuurlijk... het karretje is niet goedkoop... maar wel "in demand" dus zeg dat ie over 10 jaar nog de helft oplevert dus schrijf je 8.000 Euro per jaar af plus dat ie je zo'n 16.000 Euro per jaar aan rente kost... zo'n 24.000 Euro dus... doe daar nog een beetje onderhoud bij... en je gaat richting de 1.00 Euro per KM aan vaste kosten... dan vallen die 4 centen stroomkosten totaal in het niet....
Je vergeet de afschrijving op de li-ion cellen. Deze gaan max 2000 keer laden mee, elk jaar 20% capaciteitsverlies, of je ze gebruikt of niet. In de praktijk zal je dus elke 3 jaar die dingen moeten vervangen of je haalt bij wijze van spreken de supermarkt om de hoek niet meer zonder bijladen. Voor een capaciteit van 200 mijl, uitgaande van een prijs van 700 dollar per kWh storage, ben je rond de 70.000 dollar kwijt aan li-ion cellen, die je elke 3 jaar toch echt moet gaan vervangen. Nou daalt de prijs van die cellen best hard, dus over een paar jaar zal je niet 70.000 dollar meer neer moeten tellen voor deze cellen, maar je afschrijving is nogal wat hoger dan die 8000 euro per jaar.

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 13:26
door veur t.s.
ik vind die ventilatierooster wel mooi van die tesla. :D

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 14:39
door Bertonebianco
Als ik het programma goed begrijp is waterstof geen goede energiedrager.
Het kost veel energie om waterstof af te scheiden uit olieproducten of met electrolyse.
Daarna moet je het nog vloeibaar maken wat ook veel energie kost.
En dan stop je het in een ottomotor die vanwege de vele bewegende massa en wrijving geen toonbeeld is van efficientie.

Direct electrische energie in een accu kan geleverd worden uit alle huidige en toekomstige energiebronnen.

Het laden binnen 1 uur is nu nog niet mogelijk maar in ontwikkeling en straks gewoon leverbaar.
Daar is niet alleen TESLA mee bezig maar diverse bedrijven.

Als je het programma bekijkt zie je dat de grote fabrikanten en oliemaatschappijen er baat bij hebben om zolang mogelijk fossiele brandstoffen te blijven promoten.
Steeds wordt er gedreigd met massale ontslagen als de eisen ten aanzien van emissies en verbruik worden aangescherpt met als gevolg uitstel op uitstel en afzwakking van die eisen.
Patenten die voor 5% besparing kunnen zorgen zijn gekocht door Shell en worden niet toegepast.
Brandstofcelauto's over 10 jaar en dat zeggen ze volgend jaar weer.

Natuurlijk is de verbrandingsmotor een mooi ding maar we moeten daar niet kost wat kost aan vast blijven houden.


Eric

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 14:39
door Giulia2000TS
35kWh voor 100 mijl. En 1 charge is goed voor 240 mijl. Dus 1 keertje laden kost (aannames, aannames...) 84 kWh. 1 uurtje laden betekend een aansluiting van 84 kW. Beetje te zwaar voor de gemiddelde huisaansluiting. Met 1 groep van 16 ampere ben je een royale dag kwijt om weer te kunnen sturen.

Wie gaat al die energie trouwens opwekken? En waarmee?

Het omzetten van energie en de verliezen die daarbij optreden zou je ook mee moeten nemen. Het is energetisch een stuk beter om op gas te rijden dan om het eerst te verstoken, via leidingen naar je woonhuis te transporteren, op te slaan en vervolgens weer om te zetten in beweging.

Leuke kar voor milieuzones enzo...

RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 14:41
door Bertonebianco
Energie opwekken waarmee?

Dat is het thema van de volgende uitzending


Eric

Re: RE: tesla motors

Geplaatst: di sep 30, 2008 15:02
door Dinky Boy
Energie opwekken waarmee?

Dat is het thema van de volgende uitzending


Eric
Iedereen een diesel aggregaat aan huis :biggrin:

Batterijen moeten overigens ook geproduceerd en 'milieuvriendelijk' verwerkt worden.

'Milieuvriendelijk' is een misleidende term (altijd goed voor de commercie om dat eens flink te misbruiken).

Bedoeld wordt 'minder belastend voor het milieu' en als je dan alle hierboven genoemde argumenten meeweegt kan de uitslag wel eens wat minder positief uitvallen.

Thuisblijven en elkaar verhalen vertellen, dát is pas milieuvriendelijk.