Heb het net ook gezien bij tegenlicht VPRO.
Zet je wel aan het denken en gewoon te koop.
Lader aan boord, inpluggen in ieder normaal stopcontact en vol binnen 1 uur.
Dit in tegenstelling tot de totale afwezigheid van een infrastructuur voor waterstof en de enorme energie die het kost om waterstof te winnen en vloeibaar te maken
Brandstofcel snel vergeten, sorry BMW en Opel.
Ze werken naast de sportwagen ook al aan een luxe sedan voor de helft van de prijs.
Ik vrees dat deze benadering VEEL te kort door de bocht is.
Ten eerst is "vol binnen 1 uur" domweg niet waar... de 244 mijl die Tesla claimt uit 1 "charge" te halen is berekend volgens de EPA combined cycle die behoorlijk hypothetisch is en niet direct regelateerd aan de praktijk.
Laten we eens aannemen dat ie idd die 244 mijl haalt... bij een gemiddelde snelheid van 60 mijl... doet ie 4 uur met een lading... dat krijg je ECHT niet vol in 1 uur... dat is een utopie.
De aversie tegen waterstof en de brandstofcel is ook niet echt op z'n plaats...
De Tesla is zonder meer een zeer leuk automobiel maar we moeten niet vergeten dat het technisch (dus het niet-electrisch gedeelte) al een hoogstandje is dat mede verantwoordelijk is voor het niet echt bescheiden prijskaartje.
Dit betekent ook dat als je naar ECHTE massa productie toe wilt, je concessies moet gaan doen... goedkopere (en dus zwaardere) materialen, ergo... de range zal afnemen of er moeten duurdere en grotere batterijen in etc.
Waar je dan tegenaan gaat lopen is dat je niet na elke 2 uur reistijd, 2 uur aan de lading gaat hangen... zo wordt een electrisch tripje naar Parijs meteen een dagonderneming...
Je zult dan toe moeten naar een andere "drager" voor de energie en dan is Waterstof een zeer behoorlijk alternatief, zeker icm een brandstofcel.
Met waterstof is het nu al mogelijk om een personenauto een range te geven van zo'n 400 KM. Een Duitse universiteit (is wel te vinden op internet welke dat was) heeft becijferd wat het zou kosten om in GEHEEL Europa een waterstofinfrastructuur aan te leggen, uitgaande van een maximale interval van 150 km tussen de tankstations. Dit zou slechts 12 miljard Euro kosten wat klinkt al enorm veel geld maar slechts peanuts is in vergelijking met wat de benzine- & dieselinfrastructuur gekost hebben en nog steeds kosten aan onderhoud en vervanging.
Het probleem met puur electrisch is en blijft domweg de batterijen... de capaciteit, het fysieke volume & gewicht, de oplaadtijd EN de prijs...
De realistische km prijs van de Tesla blijft een beetje gokken maar ze claimen dus zelf 28 kWh per 100 mijl volgens de EPA combine cycle (vergelijkbaar met de verbruikscijfers die je in autofolders ziet en die je in de praktijk ook nooit haalt...).
Ga er voor het gemak maar eens van uit dat de realiteit 25% hoger ligt, dan kom je uit op 35 kWh per 100 mijl of 161 km.
Alleen maar 's-nachts opladen tijdens het daltarief is er ook niet bij... (zie het voorbeeld van naar Parijs rijden...).
Voor het gemak het
Nuon continue tariefgenomen van 0,1852 Euro per kwH.
161 KM kosten dus Euro 6.48 = Euro 0.04 per KM en dat is natuurlijk best aantrekkelijk....
Komt nog wel e.e.a. bij natuurlijk... het karretje is niet goedkoop... maar wel "in demand" dus zeg dat ie over 10 jaar nog de helft oplevert dus schrijf je 8.000 Euro per jaar af plus dat ie je zo'n 16.000 Euro per jaar aan rente kost... zo'n 24.000 Euro dus... doe daar nog een beetje onderhoud bij... en je gaat richting de 1.00 Euro per KM aan vaste kosten... dan vallen die 4 centen stroomkosten totaal in het niet....
Het blijft best wel een lastige kwestie dus....