zenix

nieuwe 159

wo mei 28, 2008 13:51

De website van de Telegraaf meldt:
"]Opvolger Alfa 159 wordt kleiner en lichter
AMSTERDAM - Alfa heeft zich de kritiek op het hoge wagengewicht van de 159 ter harte genomen. Niet alleen is de gafecelifte versie, die binnenkort in de showrooms verschijnt, enkele tientallen kilogrammen afgevallen, zijn opvolger wordt nog lichter. In de kraamkamers van Alfa Romeo wordt al druk aan het nieuwe type gewerkt.
De 159 wordt naar verluidt ook een stukje compacter dan het bestaande model. Desondanks krijgt de auto nmeer interieurruimte. De afwerking komt op een hoger niveau te liggen, zo meldt een insider. Op technisch vlak zal langzaam maar zeker afscheid genomen worden van de motoren die het concern in samenwerking met General Motors, voortkomend uit een inmiddels gestaakt samenwerkingsverband, heeft ontwikkeld. De geheel nieuwe 159 is omstreeks 2011 te verwachten
[/i]"

Het is mooi dat aan een goede opvolger van de 159 wordt gewerkt, maar is het niet tevens de erkenning door Alfa dat de 159 in dynamisch opzicht geen succes is? Ik voel me daar niet helemaal lekker bij. :needcoffee:

Esthetisch (subjectief natuurlijk, maat toch) is het een schitterende de auto; de GM motoren zijn echter eigenlijk een mislukking; de 2.2. rijdt nog redeljik goed, maar gebruikt echt te veel. Over de 3.2 zwijg ik maar liever. De 2.4 JTDm is erg storingsgevoelig. Alleen de 159 1.9 JTD 16 v voldoet goed, maar heeft een tuning nodig om prestaties te leveren. Persoonlijk houd ik wel van het bijna betonnen Mercedesgevoel dat de rijeigenschappen van een 159 oproepen, veel wat minder bedaarde Alfaliefhebbers hebben er kritiek op. Kortom: is het nog om wel verstandig voor 2011 (!) weer een 159 aan te schaffen? :blue_confused:

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

RE: nieuwe 159

wo mei 28, 2008 14:16

Als het verstandig is? Dat hangt helemaal van je zelf af!

Voldoet de auto aan je eisen, en kan je geen alternatief vinden dat je minimaal evenveel te bieden heeft, dan moet je er gewoon weer een leasen/kopen. Afschrijving buiten beschouwing gelaten, want daar weet ik niets van ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: nieuwe 159

wo mei 28, 2008 14:22

Kortom: is het nog om wel verstandig voor 2011 (!) weer een 159 aan te schaffen? :blue_confused:
nee, maar om de te leasen maakt het toch vrij weinig uit :wink:

en 2011 lijkt mij te lang duren, want de 159 is nu geen succes
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: nieuwe 159

wo mei 28, 2008 14:49

Het is mooi dat aan een goede opvolger van de 159 wordt gewerkt, maar is het niet tevens de erkenning door Alfa dat de 159 in dynamisch opzicht geen succes is? Ik voel me daar niet helemaal lekker bij. :needcoffee:
Er wordt toch niet gezegd dat de 159 in dynamisch opzicht geen succes is? Alleen dat hij lichter en compacter wordt. En dat lijkt mij gezien de huidige ontwikkelingen alleen maar een goede beslissing. De 159 is qua buitenafmetingen gewoon een grote auto (bijna 166), terwijl het binnenin nou niet echt een zee van ruimte is. Dat je daar dan als fabrikant kritisch naar kijkt, lijkt mij alleen maar een juiste beslissing...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

zenix

Re: RE: nieuwe 159

wo mei 28, 2008 14:52

Als het verstandig is? Dat hangt helemaal van je zelf af!

Voldoet de auto aan je eisen, en kan je geen alternatief vinden dat je minimaal evenveel te bieden heeft, dan moet je er gewoon weer een leasen/kopen. Afschrijving buiten beschouwing gelaten, want daar weet ik niets van ;)
Dank voor je reactie en je hebt natuurlijk gelijk met je criteria. Daarbij speelt toch ook nog iets irrationeels: bij de aanschaf van een Bella in de vorm van een 159 speelde ook merkentrouw een rol, terwijl nu het merk zelf kennelijk twijfelt aan de kwaliteiten van het eigen produkt. Dat voedt bij mij de gedachte - en misschien bedoel je dat ook - dat je bij de aanschaf rationeel moet zijn en niet door Alfasentiment moet laten leiden. Tegenover de huidige commercie van Alfa past een kritische consument.

Helaas spelen financien altijd een rol bij de vervanging van mijn Bella's. Vroeger had ik door het aantal gereden km's (40.000 per jaar een goede reden ieder twee jaar een nieuwe auto aan te schaffen. Nu zou dat bij max. 15.000 km per jaar wel erg snel zijn en moet ik de vervangingsmomenten een beetje handig plannen, terwijl ik wel behoefte heb aan wat hogere prestaties na een jaartje 2.2 JTS. Tegen de tijd dat de 1.8 t-jet 230 pk komt, is de nieuwe 159 waarschijnlijk ook al in aantocht.

zenix

RE: nieuwe 159

ma jun 23, 2008 16:03

De Telegraaf vervolgt zijn berichtgeving:

"zo 22 jun 2008, 15:05
Alfa Romeo pas bij 300.000 verkopen winstgevend
milaan - De verkopen van Alfa Romeo hebben veel te lijden gehad onder de productieonderbreking in de eerste 2,5 maand van dit jaar. Dat zegt kopman Luca de Meo tegenover Reuters. De afzet daalde tot 42.486 stuks in de eerste vijf maanden van dit jaar. Het merk noemde eerder een productiedoel van 150.000 stuks voor 2008. Met dat volume is het merk halverwege de doelstelling die eigenaar Fiat voor Alfa Romeo heeft gesteld. Alfa moet in 2010 een afzet realiseren van 300.000 units, een aantal waarmee Alfa Romeo pas winstgevend is voor het moederbedrijf. Het historische merk kost Fiat veel geld om winstgevend te maken. Het imago wordt nog altijd gedomineerd door slechte kwaliteit en service. De productie-onderbreking eerder dit jaar was bedoeld om de kwaliteit in de fabriek te verbeteren en het personeel opnieuw te trainen.

Fiat wil dat zijn volumemerken Lancia en Alfa Romeo ieder 300.000 units op jaarbasis gaan verkopen, maar momenteel is Alfa Romeo het merk dat verder weg is van het doel dan het andere label. Over de periode dat Alfa ruim 42.000 stuks verkocht, leverde Lancia note bene 53.868 auto's af. En dat terwijl Lancia zich hoofdzakelijk op de Italiaanse markt richt.

De komst van de MiTo moet de afzet van Alfa Romeo een extra impuls geven. De kleine hatchback komt later dit jaar op de markt en moet goed zijn voor een verkoopvolume van 40.000 units. Voor komend jaar staat de verkoopverwachting op 80.000 eenheden, waarvan de helft voor de thuismarkt. Met het op de Fiat Grande Punto gebaseerde model wil het merk de strijd aanbinden met de uiterst populaire Mini Cooper. De auto moet ervoor zorgen dat Alfa Romeo vaker in het straatbeeld wordt gezien. Andere nieuwe modellen volgen spoedig. In 2009 arriveert de 147-opvolger, terwijl het gamma in 2010 wordt uitgebreid met de reeds lange tijd aangekondigde Cross-over. Daarna keert ook een grotere sedan terug in het gamma, de vervanger van de 166.
"

Eerlijk gezegd zie ik de toekomst van Alfa wat angstig tegemoet: die door Fiat verlangde 300.00 ljken me onhaalbaar. Een (ver)nieuwde 159 laat lang op zich wachten, terwijl er wonder moet gebeuren wel een grote Alfa 169 een verkoopsucces zijn en dat dan nog ineen markt die aan het "downsizen" is'. Dus het moet van de MiTo en de de nieuwe 149 komen. Ik vrees dat een gerebadgete Punto daarvoor te weinig in huis heeft. Over de Brear/Spider hebben we het maar niet verder. Hopelijk ben ik te somber.............

Terug naar “Het Forum Café”