"]Opvolger Alfa 159 wordt kleiner en lichter
AMSTERDAM - Alfa heeft zich de kritiek op het hoge wagengewicht van de 159 ter harte genomen. Niet alleen is de gafecelifte versie, die binnenkort in de showrooms verschijnt, enkele tientallen kilogrammen afgevallen, zijn opvolger wordt nog lichter. In de kraamkamers van Alfa Romeo wordt al druk aan het nieuwe type gewerkt.
De 159 wordt naar verluidt ook een stukje compacter dan het bestaande model. Desondanks krijgt de auto nmeer interieurruimte. De afwerking komt op een hoger niveau te liggen, zo meldt een insider. Op technisch vlak zal langzaam maar zeker afscheid genomen worden van de motoren die het concern in samenwerking met General Motors, voortkomend uit een inmiddels gestaakt samenwerkingsverband, heeft ontwikkeld. De geheel nieuwe 159 is omstreeks 2011 te verwachten[/i]"
Het is mooi dat aan een goede opvolger van de 159 wordt gewerkt, maar is het niet tevens de erkenning door Alfa dat de 159 in dynamisch opzicht geen succes is? Ik voel me daar niet helemaal lekker bij.

Esthetisch (subjectief natuurlijk, maat toch) is het een schitterende de auto; de GM motoren zijn echter eigenlijk een mislukking; de 2.2. rijdt nog redeljik goed, maar gebruikt echt te veel. Over de 3.2 zwijg ik maar liever. De 2.4 JTDm is erg storingsgevoelig. Alleen de 159 1.9 JTD 16 v voldoet goed, maar heeft een tuning nodig om prestaties te leveren. Persoonlijk houd ik wel van het bijna betonnen Mercedesgevoel dat de rijeigenschappen van een 159 oproepen, veel wat minder bedaarde Alfaliefhebbers hebben er kritiek op. Kortom: is het nog om wel verstandig voor 2011 (!) weer een 159 aan te schaffen?