Pagina 1 van 5

Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 10:04
door Alfa-Corazon
Beste leden van het forum,

Ik ben bezig met nieuwe examenvragen over autotechniek en mis een aantal antwoorden of ben niet zeker van de antwoorden.
Zouden jullie kunnen helpen?

De Internet zoekmachines konden mij ook niet verder helpen.
1- Wat is een één volume, twee volume, drie volume automobiel? (eventueel type notering, bijv hatchback, sedan) (beantwoord)
2- Een aangedreven dynamo zonder aangesloten last levert? (beantwoord)
3- Bij motorvoertuigen gebruik je electriciteitsdraden bestaande uit meerdere koperdraadjes. Waarom (Beantwoord)
4- Wat is een milieuwand?(beantwoord)
5- Werking relais:
pinnen 86 en 85: stuurstroom
pinnen 88 en 88a: hoofdstroom waarbij 88 = voeding (lees accu) 88a = aarde (lees vermogenopnemer)

6- relais: Wat is het voordeel van een schakeling met een relais? (beantwoord)
7 -Welke van de volgende onderdelen worden onder druk gesmeerd? (beantwoord)
8- Bij stationair draaien levert de oliepomp voldoende olie. Bij hoog toerental dus teveel, dit vloeit weg langs (beantwoord)
9- Bij stilstand en draaiende motor bij versnellingbak (synchromesh) in zijn vrij en koppeling op: (beantwoord)
10- Bij stilstand en draaiende motor in de eerste versnelling en koppeling ingetrapt (beantwoord)

Daarnaast ben ik niet tevreden over het aangeleverde beeldmateriaal.
Omdat er haast achter zit heb ik de meeste afbeeldingen mbv Photoshop opgeleukt.
Maar van onderstaande kan ik geen chokolade maken.

Eigenlijk zoek ik wat mooiere (vooral duidelijkere) afbeeldingen van de
2.0 TS motor waarop onderstaande onderdelen, bobines en 8 bougie(kabels) opstaan.
Ik geloof dat deze foto uit een 155 of 164 TS 8V komt.
Afbeelding

en een stuk controlegereedschap voor het koelsysteem
Afbeelding

Dus wie nog een copyright vrije afbeelding kwijt wil???
Mijn dank is groot.

RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 10:28
door Dinky Boy
'Volume' duidt het aantal compartimenten in de auto aan (vooral optisch).

De klassieke sedan (horen we niet 'berlina' te zeggen? ;) ) heeft een motorruimte, passagierscompartiment en kofferbak. Drievolume-model dus.

Een hatchback of 3/5 deurs heeft een bagage ruimte die is geïntegreerd met het passagierscompartiment, tweevolume.

Een monovolume model is een auto waarbij er bovendien geen echte neus te onderscheiden is, beroemde voorbeelden zijn de oer-Multipla en de Espace.

Afbeelding

Afbeelding

RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 10:31
door Dinky Boy
Ad 3: bij breuk van één draad is de stroomkring niet onderbroken?

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 10:49
door Dottore M
Ad 3: bij breuk van één draad is de stroomkring niet onderbroken?
electronen "bewegen" op de buitenkant van het koper - meer draadjes is meer oppervlak.

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 11:24
door @lfa@lgra
Ad 3: bij breuk van één draad is de stroomkring niet onderbroken?
electronen "bewegen" op de buitenkant van het koper - meer draadjes is meer oppervlak.
Dus grotere stroom mogelijk en minder warmteontwikkeling.

Indien geen vermogen wordt afgenomen: ( P=U x I) is P ( vermogen) dus 0 en vloeit er dus geen stroom ( I ) en er wordt dus niet geladen.I En omdat er geen stroom is (0) is er dus ook geen spanning.( U= I / R.) :wink:

Milieuwand? Gekke vraag. Is dat niet een plek in de werkplaats waar je alle garage afval geschieden van elkaar kunt bewaren??
Bv accu;sin bakkken, olie in containers, oliefilters, spuitbussen etc etc??

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 11:51
door Alfa-Corazon
Indien geen vermogen wordt afgenomen: ( P=U x I) is P ( vermogen) dus 0 en vloeit er dus geen stroom ( I ) en er wordt dus niet geladen.I En omdat er geen stroom is (0) is er dus ook geen spanning.( U= I / R.) :wink:

Milieuwand? Gekke vraag. Is dat niet een plek in de werkplaats waar je alle garage afval geschieden van elkaar kunt bewaren??
Bv accu;sin bakkken, olie in containers, oliefilters, spuitbussen etc etc??
Milieuwand klopt, daar ben ik via de pb op gewezen.

Wat doet de generator in de wagen bij "geen afname vermogen"?
P = I.V => P = 0 dus I = 0 of V = 0.

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 12:18
door Stef33
electronen "bewegen" op de buitenkant van het koper - meer draadjes is meer oppervlak.
Dat is frequentieafhankelijk. Hoe hoger de frequentie, hoe minder diep de stroom in de geleider loopt (skin effect). Bij gelijkstroom loopt de stroom altijd in de gehele geleider. Verschil tussen massief en litze (losse draadjes) ga je pas merken bij vrij hoge frequenties (en eigenlijk moeten de losse draadje dan nog eens onderling geisoleerd zijn), bij 50Hz en gelijkstroom is er in de praktijk geen waarneembaar verschil.

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 12:28
door Alfa-Corazon
'Volume' duidt het aantal compartimenten in de auto aan (vooral optisch).
De klassieke sedan (horen we niet 'berlina' te zeggen? ;) ) heeft een motorruimte, passagierscompartiment en kofferbak. Drievolume-model dus.
Een hatchback of 3/5 deurs heeft een bagage ruimte die is geïntegreerd met het passagierscompartiment, tweevolume.
Is een MPV een "veel volume auto"?

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 12:37
door Stef33
Wat doet de generator in de wagen bij "geen afname vermogen"?
P = I.V => P = 0 dus I = 0 of V = 0.
Wat doet bijv. een accu bij geen afname vermogen? Je belast hem dan met een oneindige weerstand, I = U / R = 12 / oneindig = 0

Een generator (met ingebouwde spanningsregelaar?) is natuurlijk een actief ding en zou dus vreemd kunnen reageren, maar met een nette regelaar zou je verwachten dat ie gewoon 14.4V gaat afgeven.
Andere vraag is wat ze exact met onbelast bedoelen. Een geheel niet aangesloten wisselstroomdynamo zoals je normaal in moderne auto's aantreft wordt ook niet bekrachtigd en zal dus helemaal niets doen (al loop je wel kans dat ie uiteindelijk door remanent magnetisme toch nog op gang komt).

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 12:39
door Zaagauto
Is een MPV een "veel volume auto"?
Multi Purpose Vehicle

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: wo mei 21, 2008 12:41
door Dinky Boy
Is een MPV een "veel volume auto"?
MPV slaat op de functie: multi purpose vehicle, maar in de praktijk komt het er op neer dat de meeste MPV's monovolume modellen zijn.

RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: do mei 22, 2008 14:59
door Alfarmada
6- relais:
Wat is het voordeel van een schakeling met een relais? Voor de hoofdstroom kan een korte weg worden genomen of er kunnen veel grotere stromen worden geschakeld?

Door gebruik te maken van relais kan men de stuurspanning laag houden, en toch hoge vermogens schakelen.

RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: do mei 22, 2008 15:05
door Zaagauto
7 -Welke van de volgende onderdelen worden onder druk gesmeerd?
- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
- zuigerpen (?) kleppen (?)

Eigenlijk geen van allen...


- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
De zuigers worden niet onder druk gesmeerd (meestal spatsmering)

- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
correct (allen "n")

- zuigerpen (?) kleppen (?)
Beiden "n"

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: do mei 22, 2008 15:35
door WhizzMan
7 -Welke van de volgende onderdelen worden onder druk gesmeerd?
- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
- zuigerpen (?) kleppen (?)

Eigenlijk geen van allen...
bull*COUGH* Alle glijlagers in het blok horen onder druk gesmeerd te zijn. Hoofdlagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en zuigerpen dus sowieso. In sommige blokken ook de tuimelaars. geen oliedruk is vastlopen, dus niets "eigenlijk".

- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
De zuigers worden niet onder druk gesmeerd (meestal spatsmering)

- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
correct (allen "n")

- zuigerpen (?) kleppen (?)
Beiden "n"
Zuigerpen echt wel. Er loopt een oliekanaal door de drijfstang heen wat z'n druk krijgt van de glijlager van de drijfstanglager. Zaagauto heeft zeker alleen 2taktblokjes van binnen gezien?

Re: RE: Vragen en antwoorden

Geplaatst: do mei 22, 2008 16:31
door Zaagauto
7 -Welke van de volgende onderdelen worden onder druk gesmeerd?
- hoofdlagers (j) drijfstanglagers (j) nokkenaslagers (j) zuigers (j)
- zuigerveren (n) klepveren (n) tuimelaars (n)
- zuigerpen (?) kleppen (?)

Eigenlijk geen van allen...
bull*COUGH* Alle glijlagers in het blok horen onder druk gesmeerd te zijn. Hoofdlagers, drijfstanglagers, nokkenaslagers en zuigerpen dus sowieso. In sommige blokken ook de tuimelaars. geen oliedruk is vastlopen, dus niets "eigenlijk".
Ligt er aan hoe je het leest... als je ze echt stuk voor stuk wilt beantwoorden, ok...maar aangezien ze per regel een streepje er voor hebben... lees IK het als een multiple choice met 3 keuzes, net als voorgaande vragen ... en dan heeft elke regel dus minstens 1 "object" dat NIET drukgesmeerd is... resp. zuiger, zuigerveer en klep waarmee geen enkele van de drie keuzes dus correct is...

Kan dus kwestie van interpretatie zijn...

Hoettabletje intussen?
Zuigerpen echt wel. Er loopt een oliekanaal door de drijfstang heen wat z'n druk krijgt van de glijlager van de drijfstanglager. Zaagauto heeft zeker alleen 2taktblokjes van binnen gezien?
Zeker niet per definitie...Zeker nog nooit een Renault Dauphine blokje van binnen gezien? Is gewoon spatsmering met inderdaad "gaten" van twee-takt-achtige proportie.. en "schoepen" op de drijfstang bouten om de olie hoog genoeg te spatten... Zullen er vast wel meer zijn van dat soort torretjes...

Proost! Hoop dat je snel van je hoest af bent... :wink: