AlfaFever

Los voorwiel = toch kromme velg?

ma apr 28, 2008 21:10

Haal vanmiddag mijn 145 weer op van een beurtje bij de dealer. Niets bijzonders te melden, neem maar weer mee, was de boodschap.

Rij ik met 140+ over de autosnelweg, begint de auto linksvoor ineens te trillen, ik denk lekke band. Maar met het stuur losjes in de handen constateerde ik dat de sporing goed bleef, en de auto niet een 1 kant naar beneden zakte..... hm.... dus geen lekke band..... wellicht iets wat tegen de spaken van de velg klepperd.............. maar het wordt wel steeds harden......... op dat moment schiet het door me heen: een los wiel.

Dat is wel erg schrikken, heel voorzichtig mijn voet van het gas gehaald, knippertje naar rechts ( zat natuurlijk weer eens op de linker baan) en heeeeeeel geleidelijk naar rechts, iedereen achter mij toeteren en seinen...... ja ja... ff kalm aan ja.

Uit laten rollen op de vluchtstrook, en het linker voorwiel bekeken, en idd, bouten hingen los in de velg, en de velg zelf zat met nog ong 1cm op de rand van de naaf.....:shock:Afbeelding

Ik kan je verzekeren dat ik de afgelopen 20 jaar genoeg heb meegemaakt in het verkeer, een aantal jaren geleden nog een gevorderde rijopleiding heb gedaan, maar dit leverde toch wel hart-kloppingen en een klamme rug op.

Dit was het eerste moment dat ik echt angst had in een auto.

Nadat ik alles weer had vastgezet, maar weer verder gereden naar huis. Heb het idee dat de velg een klap gehad heeft van dat harde geslinger, heb nu nl een trilling in de wagen, die er daarvoor niet was.

Morgen neemt de dealer contact op, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door AlfaFever op di mei 06, 2008 07:16, 2 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Los voorwiel = angstig snelwegmoment

ma apr 28, 2008 21:22

Zo, dat is nog eens schrikken! Mag je je handjes dichtknijpen dat het niet heel erg mis is gegaan, kovolainen-style.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 28, 2008 22:20

Dat is nu echt mijn grootste nachtmerrie :shock: , bij mijn 2de 164 ben ik 2 min. nadat ik van de snelweg af was het rechter voorwiel verloren...
Sindsdien heb ik echt een losse wielen fobie en trek ik altijd de wielbouten aan met een momentsleutel.

Gelukkig voor jou is het stukken beter afgelopen :)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma apr 28, 2008 22:23

*generaliseer modus on* Ik moet de eerste garage nog zien ,waar ze het begrip "Momentsleutel" kennen..... *generaliseer modus off*
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Los voorwiel = angstig snelwegmoment

ma apr 28, 2008 22:37

*generaliseer modus on* Ik moet de eerste garage nog zien ,waar ze het begrip "Momentsleutel" kennen..... *generaliseer modus off*
Mag ik u corrigeren; afgelopen zaterdag heeft jou buurnono hoogstpersoonlijk mn wielen gemomentsleuteld na het afdraaien van de schijven... :idea:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

sudsprint
Guru
Guru

ma apr 28, 2008 22:44

:shock: Het zou mij in ieder geval dun door de broek lopen :shock:
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 28, 2008 22:44

Ik momentsleutel mijn wielen ook nooit :oops:
Ik weet dat het moet maar altijd kruissleutel werk, na de luchtsleutel. (die als je niet oplet wel eens in de verkeerde stand kan staan met een los wiel als gevolg als je niet natrekt)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 28, 2008 22:52

Bijna een "Lionel" :wink:
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 28, 2008 22:56

Ook ik heb er ervaring mee.Een paar jaar geleden een 75 opgeknapt.Samen met een vriend van mij de laatste
dingetjes gedaan.Ook de net gepoedercaote velgen eronder gezet.De krik laten zakken en verder met de laatste
puntjes op de i zetten.En toen met de 75 naar de wasserette.Ik rij achter de 75 en mijn vriend had ik de eer
gelaten op er voor het eerst in te rijden.Komen we daar aan (toch zo'n 10km) Zegt hij: "wat trilt hij in het stuur,jij hebt
de velgen toch nagetrokken? " Ik,nee jij toch????????????????????
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Maar ja het was goed gegaan.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 28, 2008 23:32

LIEVER NAAR DE DEALER!!!

Mijn broertje haalde zijn bijna nieuwe auto op na een beurt.... (tis frans dus ik doe er niets aan :wink: )
Ik heb de voorwielen nagetrokken want die zaten los....

gisteren zat ie opeens zonder olie, de dikke 3 liter diesel sloeg af....oliefilter losgelopen..... Ken de tent en daar staan ook al ongeinteresseerde net van de clearasil af - jongens tegen een aalmoes te werken...en ja mensen maken fouten maar toch wil je dat bovenstaand verhaal je overkomt.
Ik beweer dat er schade is, en dat het gerust na 30K pas aan het licht kan komen.. :twisted:

mbt eigen werk tav.wielen: ik trek deze altijd met de momentsleutel na - ik kan het risico niet nemen voor iemand anders....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 28, 2008 23:40

Ik ken het gevoel en het is geen prettige...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

di apr 29, 2008 00:51

kom je goed weg,

Ik heb van de week nieuwe velgen op m'n EVO laten zetten en maar goed dat ik de werkplaats inliep om de velgen met de winterbanden zelf netjes op m'n achterbank te leggen, monteur zei dat ie klaar was maar ik had hem met geen momentsleutel in de hand gezien. Dus ik vraag of ie ze ook op moment had vastgezet, hij zei dat ie dat niet gedaan had, de werkplaats chef stond bij de brug ernaast te werken en had het wel in de gaten dat het niet gebeurd was en gaf de monteur gigantisch op z'n flikker nadat ie tegen me zei dat ie dat niet gedaan had en dat een klant hem zo iets basic moest navragen.

Ik heb 2 jaar bij een niet nader te noemen Frans merk gewerkt en ook daar heb ik het regelmatig meegemaakt dat het gewoon vergeten word.

Je mag blij zijn dat je er zonder schade vanaf bent gekomen, heb je het wel gemeld? als de volgende keer blijkt dat de draad van je wielmoeren toch beschadigt is.......

Wat gepoedercoate velgen betreft, altijd de gaten weer helemaal blank schuren ;) ;) ;) vraag het dr Dre maar :lol: :lol: :lol:

in principe kan een wielmoer overigens niet loslopen, vaak word de velg er echter niet goed opgezet en bij rijden centreerd deze zich en dan blijkt pas dat deze niet goed erop gezet is en dan kunnen de wielmoeren pas verder gaan loslopen. Als de velgen goed gecentreerd gemonteerd worden is in principe handvast en een slagje extra met een kruissleutel al voldoende.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Los voorwiel = angstig snelwegmoment

di apr 29, 2008 01:38

Zow hee, bizarre verhaal. Gelukkig goed afgelopen.
Ik momentsleutel mijn wielen ook nooit :oops:
Ik ook niet, maar ga altijd rijden met wielsleutel op zak en stop meerdere keren om te controleren....

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 29, 2008 10:30

heb het ook eens meegemaakt met allebei mijn voorvelgen

kwam uit de stad en reed nog niet zo hard en ik voelde wat vreemds, zaten dus beide voorwielen los op 3 bouten , de 4de was een slotbout..... (rara hoe kan dat, volgens mij had gewoon iemand in de stad geprobeerd mijn wielen te stelen....)

ik zet namelijk altijd mijn velgen op moment! Het gaat helemaal niet zo zeer om hoe hard je de bouten aan draait, als ze maar geljik aangedraaid zitten!

is zeker wel de laatste keer geweest dat je bij die garage wat hebt laten doen??? :?:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 29, 2008 10:40

Ik heb eens beide rechter achterwielen van een dubbellucht Iveco Daily verloren, ding was gehuurd bij een nieet nader te noemen autoverhuurbedrijf genaamd Budget. Die jongens reageerden nogal laconik 'o, er is dus niemand gewond geraakt? Dan komen we straks wel een keertje langs'.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Het Forum Café”