Pagina 1 van 1

riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 10:17
door Martin H
Het café is inderdaad een betere plek om deze discussie voort te zetten.
Het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking:
3 jaar oud, 60 000 kilometer en dan de distributieriem moeten vervangen (en alles wat er bij komt).
Andere merken komen toch echt verder of hebben een ketting. Zo bezien ligt het wel aan Alfa Romeo.

Uiteraard is het totale bedrag overdreven, daar is Heerschop dan ook cabaretier voor.
is dat Alfa Romeo (of FIAT zoals je wilt) heeft gekozen voor ten eerste: een riem en ten tweede: deze zodanig te gebruiken dat deze vervangingstermijn sterk is aanbevolen.
Ik zeg niet dat alle merken het anders doen. Dan had ik het woord "alle" gebruikt voor "andere merken".
Ik zeur hier niet over. Net zoals Alfa Romeo hier voor heeft gekozen, heb ik voor Alfa Romeo gekozen wetende dat goed onderhoud belangrijk is. Zelf de dealer in de, satirisch bedoelde, column geeft aan dat 300 000km haalbaar is, bij goed onderhoud.
(Nu zal de opmerking wel weer komen dat dit nog veel te weinig is, en welke merken wel/niet dit ook halen of meer of minder of...)

Tenslotte vind ik het ongepast (zacht uitgedrukt) om mij als een technische nitwit neer te zetten, terwijl je mij totaal niet kent.

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 10:37
door Paliri
Ik zou het me niet aantrekken, blijf gewoon posten :wink:

Verder vind ik dat 60000 km/3 jaar wel erg kort is. Maar een liefhebber neemt dat voor lief, toch?

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 12:06
door Maxtor
filerijden... het heeft met draaiuren te maken.

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 13:41
door sprint88
Ik stap in dit topic........................

en heb geen idee wat je nu eigenlijk bedoeld :roll: :roll:

grt rogeralfa :driving:

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 14:36
door Gordon
:lol: :lol: :lol: :lol:

Geweldig verhaal van die Heerschop. € 2500,- reparatiekosten òf € 2500,- bijleggen voor een even oude auto met dezelfde kilometerstand.

FWIW. Toen ze die riemen gingen gebruiken hadden auto's nog odometers met vijf cijfers. Volgens mij bestond op dat moment niet het idee dat de riem het wel eens korter kon uithouden dan de motor. Dat ze die riemen nu nog steeds gebruiken terwijl kilometerstanden van 200.000 al vrij normaal zijn is natuurlijk misplaatste zuinigheid.

Met bijna 380.000 op de klok zit ik nog steeds aan mijn eerste ketting :wink:

Heb wel al aardig wat V-snaren vervangen

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 14:40
door Robkg
Kijk kettingen maken meer lawaai en zijn duurder om te produceren. Qua onderhoud is het wel goedkoper en betrouwbaarder (kans op knappen is veel kleiner), wel zijn kettingen (en tandwielen) zwaarder wat een hoger verbruik geeft.

Er zijn veel voordelen en nadelen, feit blijft dat, zoals al eerder gezegd, 60k of 3jr gewoon heel kort is. Veel merken halen bijna het dubbele qua afstand. Maar ook het spannen van de ketting moet erg vaag gebeuren bij Alfa (elke 40.000km volgens mijn boekje).

Re: RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 16:02
door Martin H
Ik stap in dit topic........................

en heb geen idee wat je nu eigenlijk bedoeld :roll: :roll:

grt rogeralfa :driving:
klik hier voor de oorspronkelijke context.

RE: riemen/ketting en technische kennis

Geplaatst: zo mar 23, 2008 16:15
door Gordon
Riem moet je toch ook spannen?

Vervangingsinterval blijft natuurlijk een aanbeveling. De riem wordt zwaarder belast op het moment dat je accellereert en dat doen we met name in het Westen veelvuldig. Iemand in de wat dunner bevolkte provincies zou dus zonder meer langer kunnen doen met die riem (100kkm volgens de oorspronkelijke specs moet makkelijk kunnen). Het materiaal van de riem verhardt daarentegen ook waardoor deze steeds gevoeliger wordt voor mishandeling. De mate van stress wordt dan bepaald door het aantal en de straal van de bochten die de riem moet maken. Toch maar goed dat ze de V6 niet als DOHC uitgevoerd hebben :roll: