Pagina 1 van 2
Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 00:05
door Pericoloso
KORTOM LAAT JE NIET DOOR EEN DEALER IN DE HOEK LULLEN EN SCHAKEL ALS JE DENKT HET GELIJK AAN JE ZIJDE TE HEBBEN DE GESCHILLENCOMMISSIE IN!!!
Gewoon geplaatst omdat ik vind dat wij als enthousiastelingen niet hoeven te lijden onder de arrogantie van Alfa, Kroymans en de Fiat organisatie.
Ik ben na 22 jaar Alfa er even klaar mee ga op zoek naar iets anders. Ook een beetje omdat er niks nieuws voor mijn 166 is binnen Alfa...
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 00:19
door cmva
60.000 km controleren en in geval van scheurtjes of fijnstof vervangen, daarvoor moet de riem eraf , en je mag nooit een gebruikte riem monteren , Ook de riem van een 166 blijft bijna nooit 120000 km heel. Maar mooi dat er betaald werd.
CMVA
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 07:31
door Rob2000
Een riem controleren vind ik onzin. Als 'ie er toch af is zet er dan gelijk een nieuwe op!
Hoe wil je dat dan controleren? Flink dubbelvouwen of zo?
Mijn riem is bij 60K (4 jaar) vervangen en zag er nog als nieuw uit. Maar ga je er dan nog mee doorrijden?
Stel dat je een niet weet wanneer jouw riem vervangen is, dus ook geen onderhousboekje hebt...Dan laat je je riem controleren door je vriendelijke alfa dealer en die zegt: "Nou meneer, die riem ziet er nog goed uit hoor!"
Vervolgens breekt je riem een dag later, dan kun je wel nagaan wat je dealert dan zegt hmm?
Re: RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 08:04
door Alfistzmeer
Ook de riem van een 166 blijft bijna nooit 120000 km heel. Maar mooi dat er betaald werd.
CMVA
maar waarom dan in godsnaam niet?? Waarom zijn de onderhouds " intervallen" bij een alfa zo regelmatig? terwijl bijv. een snelle jap. 2,3x langer meegaat en dan heb ik het geen eens alleen over de distr. riem

RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 16:49
door WhizzMan
Tsja waarom ze zo vaak stuk gaan weet ik niet, maar ook de 16V TS blokken staan bekend om het vroegtijdig stukgaan van de riem, ik ga de mijne ook fijn na 40.000 al vervangen, niet wachten tot het 60.000 is. (toen het blok net uit kwam was het 100.000, later 80.000 en nu 60.000 km vervangingstermijn....)
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 17:17
door Brul(tm)
Ik laat normaliter de riem ook rond de 45.000KM vervangen, en twijfel om het nog naar beneden bij te stellen nu. (sinds de Q gechipt is)
Laatste riem heeft er echter 68.000KM om gezetten

Misschien dat het ook nog uitmaakt welke andere onderdelen die met de distributie te maken hebben ook nog vervangen worden

Zelf neem ik al het lagerwerk, spanrollen, waterpomp etc mee. Kost een paar centen, maar better safe than sorry.....
Groetjes,
Marc
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 17:38
door Bertonebianco
Ik heb begrepen dat bij Alfa motoren de riem meer bochten maakt dan bij andere motoren.
Dat zou verklaren waarom er sneller slijtage optreedt.
Don't shoot me I'm just a messenger
Eric
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 18:09
door diele
Waarom worden er nog steeds distributie riemen gebruikt ?!? het lijkt me ondertussen wel bewezen dat ketting The way to go is...
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 18:33
door @lfa@lgra
Prijs/gewicht en er wordt minder aan verdiend.

RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 22:46
door berlinista
wat mensen wel vergeten is dit: Filerijden!!!!
60 K kilometer DOORRIJDEN op de snelweg, of 30K kilometers doorrijden en 5000 km uuuuren in de file staan, met DRAAIENDE motor, de km stand verandert niet of nauwelijks, stilstaan optrekken.... de riem slijt, de km op de teller is nauwelijks veranderd...
wat dacht je daarvan?
Ik hoef in ieder geval nooit een D-riem aangedreven auto....
Re: RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: vr nov 23, 2007 22:57
door Dottore M
Ik hoef in ieder geval nooit een D-riem aangedreven auto....

Seinista ??

RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: za nov 24, 2007 17:33
door berlinista
dat was onder andere een punt van exit voor de sei, ik hou er gewoon niet van. Heb ook een 33 gehad btw. Exit oa om zelfde reden.
Re: RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: za nov 24, 2007 17:48
door Maxtor
wat mensen wel vergeten is dit: Filerijden!!!!
60 K kilometer DOORRIJDEN op de snelweg, of 30K kilometers doorrijden en 5000 km uuuuren in de file staan, met DRAAIENDE motor, de km stand verandert niet of nauwelijks, stilstaan optrekken.... de riem slijt, de km op de teller is nauwelijks veranderd...
wat dacht je daarvan?
Ik hoef in ieder geval nooit een D-riem aangedreven auto....
Hehe, eindelijk! Eigenlijk zouden ze inderdaad de riem levensduur moeten aanduiden met draaiuren, niet met km's.
De nieuwe blokken zijn ook weer met kettingen uitgerust en dus wat dit betreft weer onderhoudsvrij. Behalve de dieseltjes.
Re: RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: za nov 24, 2007 17:51
door Alfa-Corazon
wat mensen wel vergeten is dit: Filerijden!!!!
60 K kilometer DOORRIJDEN op de snelweg, of 30K kilometers doorrijden en 5000 km uuuuren in de file staan, met DRAAIENDE motor, de km stand verandert niet of nauwelijks, stilstaan optrekken.... de riem slijt, de km op de teller is nauwelijks veranderd...
wat dacht je daarvan?
Ik hoef in ieder geval nooit een D-riem aangedreven auto....
Yep,
Dit is het. Het gaat om draaiuren of aantal omwentellingen. Deze blijven tellen in de file.
RE: Gebroken distributieriem; laat je niet piepelen!
Geplaatst: za nov 24, 2007 20:22
door Pericoloso
Het mooie is dat ik nu juist zo goed als nooit in de file sta, Ik rij tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar en mijn woon/werk is fileloos......