Pagina 1 van 3
Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 14:40
door Michel
Aangezien het mij, vooral in België, opvalt hoe al die klassiekertjes helaas in de garage mooi staan te wezen, vroeg ik me af hoe dat bij de meesten hiet zit: hoe vaak rijden jullie met de klassieke Alfa ?
ikzelf: zo goed als iedere dag in de zomer (behalve woon / werkverkeer, dat doe ik niet zo graag). Weekend bijna uitsluitend met de Bertone. Zowel korte als lange afstanden. Winter: als er geen pekel ligt (wat bij ons wel voorvalt) tracht ik om de auto toch wekelijks even uit te laten. Waarbij ik dan vooral zorg dat alles een keertje goed warm gereden wordt. Hij heeft in mijn bezit iig nog nooit langer dan 3 weken stil gestaan.
Hoe zit dat bij jullie ?
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 15:05
door alfaromeocars
In de winter staat de Spider wel stil.
Aangezien we hier maar één garage hebben, en ik me in de winter wat met de 75 bezig gehouden heb.
Maar als de zon dan eens schijnt haast ik me naar haar en doe er een ritje mee
Als ze hier staat komt ze regelmatig buiten

RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 16:43
door vV
ook oude alfa`s of welk merk dan ook zijn bij mij altijd gebruiksauto`s. dus gebruik hele jaar door, geldt/gold ook voor de spiders.
(is mij met de paplepel ingegoten, ook mijn vader gebruikte zijn toen toch al niet meer jonge fiat 130 gewoon het hele jaar door! En die auto bestaat nog steeds..wat helaas niet gezegd kan worden van mijn 425...)
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 17:32
door Alessandro
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 18:13
door Tazio Novante
ALTIJD RIJDEN!
Liefst met sneeuw! Dikke Pret & rustig op de weg.
Dat de Berlina stil staat heeft puur te maken met de parkeerproblematiek in Scheveningen. Dus helaas is het niet mogelijk om beide auto's qua rijden te combineren.
Ik ga er altijd maar vanuit dat ze in 1970 ook gewoon het hele jaar door met de alfa's reden.
Of is er nu iemand die z'n 159 alleen in de zomer gebruikt?

RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 18:23
door sudman1500
In winter niet, daar kan een Sud echt niet tegen zonder verdergaande aanpassingen dan, maar verder wel rijden en netjes op de auto. Probeer ze zoveel mogelijk ook voor werkritten mee te nemen.
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 18:44
door Patrick
In de winter staan de oudjes écht wel binnen, en wordt er dus niet mee gereden. Op het forum zie je
regelmatig berichtjes dat er mensen zijn die gewoon het hele jaar met een Bertone of Giulia doorrijden.
Eerlijk gezegd vind ik het heel leuk om een 105-je tegen te komen in de winter.
Persoonlijk wil ik ze niet blootstellen aan regen, sneeuw en pekeltoestanden.
Het is best een hoop werk geweest (en nog steeds) om ze mooi te houden, en zeg nou zelf, het echte genieten
in een klassieker doe je toch het best met een zonnebril op
Zo, en nu met de Spider naar huis!
Patrick
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:15
door SQUADRA LEO
Sierstuk !!
Leo.
Re: RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:26
door Rees-Cees
Sierstuk !!
Leo.
Je uitlaat?

RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:28
door SQUADRA LEO
Die is roestig !!
Leo.
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 19:38
door elio
Ik probeer de juul ook minstens 1 keer per maand uit te laten; op zo'n momenten ben ik blij dat ik geen showroomexemplaar heb, maar gewoon eentje met de rimpels die passen bij haar leeftijd

RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:01
door tis een sprint
rij auto rotten doet ze in de schuur net zo hard
Re: RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:20
door Dinky Boy
In de winter staan de oudjes écht wel binnen, en wordt er dus niet mee gereden. Op het forum zie je
regelmatig berichtjes dat er mensen zijn die gewoon het hele jaar met een Bertone of Giulia doorrijden.
Eerlijk gezegd vind ik het heel leuk om een 105-je tegen te komen in de winter.
Persoonlijk wil ik ze niet blootstellen aan regen, sneeuw en pekeltoestanden.
Het is best een hoop werk geweest (en nog steeds) om ze mooi te houden, en zeg nou zelf, het echte genieten
in een klassieker doe je toch het best met een zonnebril op
Precies zo hier. Elk jaar winterslaap, maar daar tussenin pittige ritten voor de vakantie. Alles tussen Trondheim (N), Erfurt (D), Enna Pergusa (I, Siclilië) en de Cliffs of Moher (IRL) heeft de Spider inmiddels wel gezien. Praag en Portugal staan nog op de verlanglijst. Mijn Spider is verre van in concoursstaat. Soms vind ik dat wel jammer, anderzijds zou ik dan niet met zoveel enthousiasme over onverharde wegen in Zweden (terwijl het regent...) sjezen of op de 'strade bianche' in Toscane voor giga-stofwolken zorgen (waarna alle bagage er uitziet alsof de pizzabakker er boven heeft staan werken...).
Net terug uit Italië. Rij je door het donker over de zeer smalle slingerweggetjes tussen Lecco en Bellagio (de punt onderin het Lago di Como), in een straf tempo om de laatste pont naar Cadenabbia te halen. Die je dus toch mist. Dan nog eens 60 km over soortgelijke weggetjes naar Como en vandaar weer omhoog naar Menaggio, waar ons hotel is. In totaal 90 km bochtjes draaien in de duisternis met vaak alleen maar de rotsen om je op te vangen als je de bocht verkeerd inschat. Bij tegenliggers blijven slechts ruimte decimeters over. Tijdens zulke ritten geniet je optimaal van de power en de elasticiteit van een Nord-blok. De bak schakelt oneindig veel soepeler dan dat stugge kreng uit de 33, terwijl door de soepele koppeling de overgang van het ene in het andere verzet vrijwel onmerkbaar gebeurt. De geluiden uit de brulpijp weerkaatsen zwaar dreunend of lekker blèrend tegen rotswanden en gevels. Echt weergaloos...
En de terugreis met vrijwel continu 130-140 km/h (kap open uiteraard) verloopt eveneens moeiteloos. Kortom, de Spider wordt gewoon
gebruikt.
RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?
Geplaatst: wo apr 25, 2007 20:59
door Alfa-Corazon
Absoluut Rij auto.
Statilstaan is achteruitgang en rust roest. Ook gaat ie regelmatig het circuit op.
Ok ik rij nooit in de winter met pekel en bijna nooit in de regen (je kan wel eens overvallen worden).
er gaat wat vaker wat stuk maar dat is niet erg. Liever stuk tijdens zware belasting dan langs de weg.
De SZ heeft inmiddels rond de 110.000 km gelopen. Misschien wel de op één na hoogste kmstand.
Maar door goed onderhoud altijd voorzien van verse onderdelen. Vervelend is wel dat sommige onderdelen of niet meer verkrijgbaar zijn of heel duur.
Ik heb zelf al een behoorlijke verzameling reserve onderdelen.
Ik vraag mij af hoe goed een 15 -20 jarige auto is met 5000 km op de teller.
Re: RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto
Geplaatst: wo apr 25, 2007 21:14
door SPIDERVELOCE1750
In de winter staan de oudjes écht wel binnen, en wordt er dus niet mee gereden. Op het forum zie je
regelmatig berichtjes dat er mensen zijn die gewoon het hele jaar met een Bertone of Giulia doorrijden.
Eerlijk gezegd vind ik het heel leuk om een 105-je tegen te komen in de winter.
Persoonlijk wil ik ze niet blootstellen aan regen, sneeuw en pekeltoestanden.
Het is best een hoop werk geweest (en nog steeds) om ze mooi te houden, en zeg nou zelf, het echte genieten
in een klassieker doe je toch het best met een zonnebril op
Precies zo hier. Elk jaar winterslaap, maar daar tussenin pittige ritten voor de vakantie. Alles tussen Trondheim (N), Erfurt (D), Enna Pergusa (I, Siclilië) en de Cliffs of Moher (IRL) heeft de Spider inmiddels wel gezien. Praag en Portugal staan nog op de verlanglijst. Mijn Spider is verre van in concoursstaat. Soms vind ik dat wel jammer, anderzijds zou ik dan niet met zoveel enthousiasme over onverharde wegen in Zweden (terwijl het regent...) sjezen of op de 'strade bianche' in Toscane voor giga-stofwolken zorgen (waarna alle bagage er uitziet alsof de pizzabakker er boven heeft staan werken...).
Net terug uit Italië. Rij je door het donker over de zeer smalle slingerweggetjes tussen Lecco en Bellagio (de punt onderin het Lago di Como), in een straf tempo om de laatste pont naar Cadenabbia te halen. Die je dus toch mist. Dan nog eens 60 km over soortgelijke weggetjes naar Como en vandaar weer omhoog naar Menaggio, waar ons hotel is. In totaal 90 km bochtjes draaien in de duisternis met vaak alleen maar de rotsen om je op te vangen als je de bocht verkeerd inschat. Bij tegenliggers blijven slechts ruimte decimeters over. Tijdens zulke ritten geniet je optimaal van de power en de elasticiteit van een Nord-blok. De bak schakelt oneindig veel soepeler dan dat stugge kreng uit de 33, terwijl door de soepele koppeling de overgang van het ene in het andere verzet vrijwel onmerkbaar gebeurt. De geluiden uit de brulpijp weerkaatsen zwaar dreunend of lekker blèrend tegen rotswanden en gevels. Echt weergaloos...
En de terugreis met vrijwel continu 130-140 km/h (kap open uiteraard) verloopt eveneens moeiteloos. Kortom, de Spider wordt gewoon
gebruikt.
Mooi verwoord Dink . La Bella Italia heeft je weer te pakken , heb ik de indruk .
Onze Spider wordt enkel binnengelaten bij pekel en rotweer . Voor de rest wordt ze zo veel als mogelijk van stal gehaald . De laatste 2 jaar wordt het zelfs een beetje een probleem , aangezien we een kilometerbeperking van 5000 km per jaar hebben .
Gelukkig is daar nog de Novanta voor de zomer .
En die wordt ook niet gespaard want mag binnenkort weer naar de registerdag en later op het jaar lekker 700 km heen en terug naar Assen .