giulia adept
Junior Member
Junior Member

Druk in je banden

wo jan 24, 2007 20:00

Vandaag moest ik van mijn geliefde Rotterdam naar Amersfoort. Sta ik daar op een info-bord te kijken, gaat mijn band lek. Ik trek weg van die parkeerplaats en hoor steeds een roffel (géén Alfa-roffel!!). Keer terug naar parkeerplaats: Band plat! :evil:

Goed, thuiskomer erop en naar eindbestemming. Ik 's middags eerder vrij om naar een garage te gaan voor een set winterbanden (was ik toch al van plan, setje velgen had ik al), guess what? Ipv. links voor gaat nu links achter eraan. Omdat ik 80 reed en niet gelijk naar de vluchtstrook kon door een afritstrook is die band helemaal aan gort gesneden. ANWB gebeld. Wachten. Kijken naar mensen die wél rijden. Sommigen zelfs in Alfa's....
Toen de ANWB-man eraan kwam vroeg hij me hoeveel druk ik in mijn banden had. Ik zeg 2,2 voor, 2,0 achter. Zoals het 155-boekje zegt, zeg maar.

Wat blijkt? Re-voor 2,0 en re-achter 1,5!
Waarschijnlijk is door de plotselinge koude de lucht gekrompen en daardoor de druk gedaald.
Daardoor kan je je tubeless banden er zo maar afrijden. Dat is dus ook met die eerste band gebeurd. Die hebben we even opgepompt en naar 3 bar getrapt, even kijken of -ie het hield, 10 minuten later (gemonteerd en wel) nog steeds 3 bar.

Moraal: Kijk de druk in je banden na na een grote temperatuurschommeling. Voor degenen die het al wisten: Kudoz!
Ik als beginnend rijder (rijbewijs mei 2004!) ervoer dit als een onaangename verrassing. Ik had ze twee weken geleden nog eens een keer op druk gebracht notabene... :oops: :evil:
Nu: Twingo '11 en op zoek
Auto's gehad:
'69 Giulia Super, '90 75 TS,
'90 164 2.0 TS, '92 155 2.0 TS ,
'94 155 1.8 TS, '99 145 1.6 TS Jr.
I don't wanna grow up

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: Druk in je banden

wo jan 24, 2007 20:09

....
Ik had ze twee weken geleden nog eens een keer op druk gebracht notabene... :oops: :evil:
Tsja, de temperatuur is in de afgelopen 2 weken redelijk naar beneden gegaan ;) (om 10:45 nog -4 in Doesburg vanmorgen)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Druk in je banden

wo jan 24, 2007 20:10

p*V = n*R*T :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Druk in je banden

wo jan 24, 2007 20:25

Wat blijkt? Re-voor 2,0 en re-achter 1,5!
Waarschijnlijk is door de plotselinge koude de lucht gekrompen en daardoor de druk gedaald.
Daardoor kan je je tubeless banden er zo maar afrijden. Dat is dus ook met die eerste band gebeurd. Die hebben we even opgepompt en naar 3 bar getrapt, even kijken of -ie het hield, 10 minuten later (gemonteerd en wel) nog steeds 3 bar.
Dat kan alleen maar als je lekkage hebt. Waarschijnlijk langs de velgrand. Hetzelfde had ik gisterochtend met 1 van mijn winterbanden. Ik vond hem nogal zwaar sturen en later bleek dat er veel te weinig lucht in de rechtervoorband zat. Band gedemonteerd en toen bleek dat de lm velg geoxideerd was. De velg goed schoongemaakt en weer gemonteerd. Nu is ie wel dicht.

Speeder

Re: RE: Druk in je banden

wo jan 24, 2007 20:38

Sssst, ik krijg nare flashbacks van het 'thermodynamica' tentamen... O:)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 24, 2007 22:32

Als ik het een beetje bijhoud, rijdt ik met 2,5 - 2,7 bar, afhankelijk van de auto. Dus dan heb ik wat marge. 8)
(Overigens, als het een beetje glad is, is een hoge bandenspanning wel ruk. :oops: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 21, 2007 13:18

mijn alfa hobbelt sinds een week over de weg, bij lage snelheden was het echt heel erg en bij hogere ging het weg. ik ben naar een parkeerterrein gereden en uit mijn rijdende auto gesprongen (yeehaa) om er om heen te kunnen lopen of er een wiel zwabberde. niks te zien..ik was even bang voor een dure reparatie want het kon vanalles zijn..stoeprandje gepakt? kon ik me niet meer herinneren, stuur blijft ook mooi recht bij het rijden. misschien een wiel los? alles zat goed vast. bandenspanning was overal ongeveer 2.1 bar.

ik heb gisteren de auto opgekrikt en zag dat mijn pirelli p4 band achter een heel kleine bult had, niet goed te zien maar als ik het wiel vrij ronddraaide raakte hij op een bepaald punt lichtjes de grond. Een band van nog geen jaar oud ! :? kan ik dat zelf eruit halen? hoe kan een band nou een bult krijgen?
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 21, 2007 13:34

Klinkt alsof het karkas is beschadigd, vervangen is volgens mij de enige optie :(
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo feb 21, 2007 13:59

Yep, die kan je weggooien. Er zitten breuken in. Zeker niet mee verder rijden!

Overigens, over de openingsposting: ik kan het fout hebben hoor, maar de genoemde temperatuurdaling treedt zowel binnen als buiten de band op, dus dat kan m.i. niet leiden tot drukverschillen. Is een ander verhaal als de band op spanning is gebracht toen deze erg heel warm was (na een lekker partijtje stoeien of lange tijd in de zon staan).

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 21, 2007 14:04

Een band van nog geen jaar oud mag geen karkasbreuk bezitten. Daar is een aanleiding voor. Het kan zijn dat je hem beschadigt hebt tijdens het rijden met je Alfa ( stoeprand, gat in het wegdek etc.) of dat de band kapot is geraaid tijdens het monteren op de velg.
Zit er geen deuk in de velg waardoor je band vervormt?

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 21, 2007 14:22

ik ga wel terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb, mogen zij het uitzoeken. ik mag toch wel wat meer verwachten van een pirelli.
bedankt voor de informaties
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 21, 2007 15:58

Thermodynamica is een mooi vak. Isochoren, Stirling, Carnot... je auto zit er vol mee :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 21, 2007 20:15

Thermodynamica is een mooi vak. Isochoren, Stirling, Carnot... je auto zit er vol mee :wink:
Thermodynamica.... Wet van behoud van energie, een van de hoofdwetten.... Net een sectorwerkstuk over gemaakt :? :roll:

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 21, 2007 22:30

Bandenvulling..... wat te denken van stikstof.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Speeder

wo feb 21, 2007 23:33

Hehe, ik weet er alles van (tenminste...) Dit blok komt het samen met uitlaatgassamenstelling weer aan bod bij 'verbrandingsmotoren'... :lol:

Wanneer ga je mijn email trouwens beantwoorden ? :roll:

Terug naar “Het Forum Café”