Goed, thuiskomer erop en naar eindbestemming. Ik 's middags eerder vrij om naar een garage te gaan voor een set winterbanden (was ik toch al van plan, setje velgen had ik al), guess what? Ipv. links voor gaat nu links achter eraan. Omdat ik 80 reed en niet gelijk naar de vluchtstrook kon door een afritstrook is die band helemaal aan gort gesneden. ANWB gebeld. Wachten. Kijken naar mensen die wél rijden. Sommigen zelfs in Alfa's....
Toen de ANWB-man eraan kwam vroeg hij me hoeveel druk ik in mijn banden had. Ik zeg 2,2 voor, 2,0 achter. Zoals het 155-boekje zegt, zeg maar.
Wat blijkt? Re-voor 2,0 en re-achter 1,5!
Waarschijnlijk is door de plotselinge koude de lucht gekrompen en daardoor de druk gedaald.
Daardoor kan je je tubeless banden er zo maar afrijden. Dat is dus ook met die eerste band gebeurd. Die hebben we even opgepompt en naar 3 bar getrapt, even kijken of -ie het hield, 10 minuten later (gemonteerd en wel) nog steeds 3 bar.
Moraal: Kijk de druk in je banden na na een grote temperatuurschommeling. Voor degenen die het al wisten: Kudoz!
Ik als beginnend rijder (rijbewijs mei 2004!) ervoer dit als een onaangename verrassing. Ik had ze twee weken geleden nog eens een keer op druk gebracht notabene...