Pagina 1 van 2

dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 14:50
door pieter van baalen
ik zit te tubben heb een fiat marea uit 1997 en nu na 40000 km ligt de koppaking er weer uit 3 weken geleden nog de koppeling vervangen het gaat hier om een 1.9 diesel marea weekend geheel compleet met alles er op en eraan..

alleen ben dat ding wel zo ongeloofelijk beu dat ik er sterk aan zit te denken dat ding te verkopen heb zelfs geen zin meer deze te maken want er is al 6000 euro in gestoken en vind het nu genoeg maar aan de andere kant weet ik nu wel waar ik aan toe ben.

er word nu vast afgevraagt wat ik er mee doe op dit forum maar zit er dus an te denken de marea te vervangen voor een 164 gewoon weer als vanouds een alfa als gezins sloep maar weet dus ff niet wat wijsheid is en wat ik het beste kan nemen qwa motor inhoud van een 164 de V6 spreekt me natuurlijk het meeste aan maar een 2.0 is mischien verstandiger een diesel wil ik niet meer.

dus ja brand is los met jullie meningen.....

RE: dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 14:55
door Marley164
Afhankelijk v/d km die je rijdt is het "verstandig" om wel of geen v6 te kopen.
Een 2.0TS is natuurlijk niet zo krachtig als de v6 maar wel veel minder onderhoudsgevoelig , zowiezo al geen D-riem waar je rekening mee hoeft te houden , en met een verbruik van 1 op 10 / 11 gemiddeld is hij nog relatief zuinig ook nog.
Anders een TS met Lpi als je echt veel km rijd , heb ik zelf ook gehad en rijdt voortreffelijk , geen lpg problemen , geen vermogensverlies en lachen bij de pomp.

Stel je vraag anders ook ff op www.alfa164register.nl , daar zitten vele liefhebbers , met zowel v6 , TS en TS/Lpi 164ers

RE: dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 14:59
door ravado
heb zelf een 2.5 tds 125pk marea weekend gehad.... vond het niet echt super maar je weet nu wel wat er allemaal aan gedaan is.....

stel je koopt een 164 2.0 TS (minste onderhoud, sterke motor) uit 1998 (veel jonger zijn er toch niet???) dan weet je niet wat er allemaal aan gedaan is. (koppakking, koppeling, draagarmen, wiellagers etc...)
voor hetzelfde geld koop je een hele knappe 164 en dan begeeft na 10.000 km de koppeling het.... wat dan?? ook weer wegdoen??.....

ik snap overigens wel dat je geen diesel meer wilt...... :twisted: satansbrandstof....... :wink:

RE: dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 16:30
door giulia-tom
Diesel Rule!

:shock: Als je buiten de aanschaf die 6 mille hebt gespendeerd dan ben je gek als je de auto wegdoet - met alle respect: zo'n auto is geen donder meer waard.
In iedergeval niet meer wat jij ongeveer zou willen zien.

Dus: Of zelf de centen oprijden of een ander die hiervan gaat genieten...

Ik begrijp je: Mijn afCrijsendlijk Voyager met VM tubodiesel was ook een debakel - dus kocht ik een werkpaard waar ik al een ton zonder versleuteling mee sleur....de duitse ster werkezel!
Mazzel had ik bij de verkoop van de auto voorzien van het 2e VM gebakkie....In mijn ogen waardeloze dingen in die auto - totaal ongeschikt voor trailers trekken enz.
(en nu gaan er reacties komen van TD rijders die probleemloos 3-5 ton met een VM rommelaar hebben gedaan, prima - ik vind het vuilnis! :twisted: )
Misschien heb jij ook verkoopmazzel, wanneer dat lukt dan kun je idd kijken naar iets leukers.
Voorwaarde is dat je de auto inderdaad maakt en misschien is er wel een geschikt ruilblokje ergens voor niet teveel.

Wil je dieselen, koop dan een auto met een beproefd dieselblok - iets duits ofzo - want je wilt toch niet sleutelen aan de gezinsmover?
Ja en ook duitse auto's kunnen gewoon stuk, ik weet het, voor mij is dat ik de Alfa's als hobby heb en er graag aan werk. De vrouw met haar auto (alweer een dikke duitser van jonge leeftijd) wil ik niet horen met:"dit is er loos en dat"
Ik wil bovendien ook waardevastheid. Dus werd het een dikke A6 v6 avant.
Kan natuurlijk ook Passat of V70 of 9-3/5 of iets dergelijks zijn.

Goedkoop? Ik ken mensen die een audi 80 avant kochten voor een leuke prijs en er reteveel plezier mee hebben - lekker groot - niet te duur - degelijjk met veel ruimte.
een collega van mij voorzag ik van een passat variant uit 94....3 jaar terug en die willen die echt niet kwijt.

Ik zeg niet dat italiaans beroerd is of hoeft te zijn - maar feit is dat deze auto's in het 2de hands circuit korter bij hun eigenaar blijven dan bijvoorbeeld japanse en duitse auto's - en dat heeft natuurlijk een reden.

Wordt het Alfa dan is het een passioneel besluit en moet de passie het blijven winnen - of je doet zelf veel aan de techniek - of je zit in de slappe was zodat het onderhoud je niet kan schaden en de passie verdrijft.
In mijn ogen is de meest degelijke Alfa van dit moment zekers de 8v TS...kijk maar naar wat die auto;s aankunnen aan km's. Jammer hè dat er geen 164/6 SW is. :cry:

RE: dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 16:46
door patje1100
Zo.. Tommie, dat BMW forum heeft heel wat los gemaakt bij je zeg :wink:

Tja, Pieter, de wet van Murphey. Kun je die koppakking niet zelf vervangen ? Vergeleken bij de koppeling is dit een stuk minder arbeidsintensief. 6000 euro ingestoken ? Dat is toch wel incl de aanschafprijs he ?

RE: dilemma....

Geplaatst: zo dec 24, 2006 16:57
door ravado
een A6 Avant...... als er iets is waar wat aan kapot kan gaan.....

Re: RE: dilemma....

Geplaatst: ma dec 25, 2006 01:37
door giulia-tom
een A6 Avant...... als er iets is waar wat aan kapot kan gaan.....
tuurlijk ! Dit is de laagste onderhoudskosten auto in mijn leven tot nu toe- een bijna full option vette v6 kar! Zelfs achter stoelverwarming op dik Leah. inderdaad, niks waard - ik zal hem morgen verbranden! :wink: nog meer kerstverhalen ??

Re: RE: dilemma....

Geplaatst: ma dec 25, 2006 07:55
door ravado
een A6 Avant...... als er iets is waar wat aan kapot kan gaan.....
tuurlijk ! Dit is de laagste onderhoudskosten auto in mijn leven tot nu toe- een bijna full option vette v6 kar! Zelfs achter stoelverwarming op dik Leah. inderdaad, niks waard - ik zal hem morgen verbranden! :wink: nog meer kerstverhalen ??
V6 of lijn 6?

enne hoe hoog moet die kast zijn? :wink:


p.s. die A6 avant die in mijn bedrijf liep, hield het wel 1 half jaar vol........maar dat hoeft absoluut geen voorbeeld voor elke A6 te zijn.

RE: dilemma....

Geplaatst: ma dec 25, 2006 12:27
door MightyMarcel
alle auto's kunnen stuk, maar iets uit italië heeft doorgaans helaas wel de neiging net iets vaker stuk te gaan dan een saai hok uit ingollstadt.

RE: dilemma....

Geplaatst: ma dec 25, 2006 13:23
door Roeltje 164
De diesel die in die Marea ligt is dezelfde als van een Alfa...
Tja gevoel boven verstand of verstand boven gevoel, altijd moeilijk met auto's en iederéén heeft een ander verhaal, maar een V6, die kosten ook geld met onderhoud, veel geld....

Suc6 ermee, ik zou zekers de marea maken en anders kan me maatje dat wel.... :lol:

RE: dilemma....

Geplaatst: ma dec 25, 2006 23:01
door pieter van baalen
wil ff voorop stellen dat die 6000 incl aanschaf is geweest....

en het sleutel werk neem ik ook allemaal voor eigen rekening (dus dat maakt een V6 weer goedkoper)

heb dus alleen 40000 km geleden een gloednw kop uit de fabriek ( a 900 euro) er op gelegt omdat de vorige gescheurd was het betreft hier een stalen koppaking dus de cilinderkop is wel een zwak deel maar heb de kop er nog niet afgehaald dus weet niet of deze gescheurd is alleen 3 weken geleden dan dus de koppeling is ook pas een gloed nw carterpan van 270 euro ondergegaan en krukas poelie a 100 euro tikt allemaal flink aan zo....

heb dus ook een 155 2.0 TS gehad en die heb ik bij 2 ton nog een dchip ingestoken maar met 2,5 ton op de klok geen druppel olie verbruikt en dat met 10w60 full syntheet van castrol dus heb daar veel vertrouwen in en een V6 is iets wat ik altijd mooi heb gevonden geluid soeplese enz....

maar ga de marea wel maken denk ik maar hij gaat wel de deur uit ben ik bang blijf sleutelen aan het kreng heb idd ook al aan een duitser zitten denken maar dan ga ik toch weer een bepaald gevoel missen hahahaha....

moeilijk,moeilijk,moeilijk..........

RE: dilemma....

Geplaatst: di dec 26, 2006 22:46
door delahayenator
een 5 cilinder turbodiesel klinkt mooi, en is snel!, keuze genoeg volvo, audi, volkswagen, Het zou een betrekkelijk eenvoudige rekensom moeten zijn. Wat is de inruilwaarde van, en wat moet je nog gaan uitgeven aan je huidige auto? Tel het bij elkaar op en kijk of je voor dat geld een goede vervanging kan vinden waar je voorlopig geen kosten aan hebt, en die ook nog enigzins acceptabel is, het blijft per slot van rekening een gezinsauto. De beste keuze's die je dan waarschijnlijk zal hebben zijn dan toch de marea's mondeo's/focus', laguna's. De meeste duitsers en zweden zijn dan vaak toch weer een stukje duurder. Ik heb zelf goede ervaringen met Ford: + betrouwbaar, goedkoop, strak sturend - saai, kwetsbare voorste draagarmen (+goedkoop te vervangen:ong 150, inc. montage). Aan de gezinsbak moet je m.i. niet(zo min mogelijk) willen sleutelen, je zou 'm bijna naar de kwik-fit brengen, ik steek die energie liever in een echte auto :D
Groeten, Sanne

RE: dilemma....

Geplaatst: wo dec 27, 2006 16:25
door pieter van baalen
ja sleutel ook niet graag aan de gezins koets maar goed dit soort klussen breng je ook niet zo maar ff weg want die kosten goud! kop ligt er inmiddels naast dus ben hem gewoon aan hetn maken en dan gaat deze echt de verkoop in denk ik..... hahahahaha

RE: dilemma....

Geplaatst: do dec 28, 2006 18:54
door pieter van baalen
ben er uit heb de 164 van luc33 gekocht......

dus weg met de fiat weer een mooi alfaatje erbij. :lol:

Re: RE: dilemma....

Geplaatst: do dec 28, 2006 18:58
door Richard75
ben er uit heb de 164 van luc33 gekocht......

dus weg met de fiat weer een mooi alfaatje erbij. :lol:
ook met werk, maar wel het repareren waard :lol: