Pagina 1 van 2
return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 10:49
door tinus1
nu 50% van de verkoop diesels betreft:
Klik hier
ER IS HOOP! Ideetje voor AR?
RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 11:10
door Floor
Leuk!
RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 11:20
door Rees-Cees
Gaaf een Saker met een diesel en dan de 24uur van Oschersleben rijden.
Sponsors gezocht

Re: RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 11:37
door giulia-tom
Gaaf een Saker met een diesel en dan de 24uur van Oschersleben rijden.
Sponsors gezocht


Heb je niet nodig want je rijdt dan immers DIESEL !
Zou ie dan lekker "bokkig" klinken?

RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 12:44
door Alfa75JC
Ben echt benieuwd hoe zo'n diesel zal klinken. Dat moet toch wel een vooruitgang zijn
t.o.v. de huidige diesels (behalve evt. de 5 en 6 cil.)......
Greetz,
Alfa75jc
RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 20:54
door Alessandro
Boxer diesel bestaat al:
En natuurlijk:
Maar ook:

Re: RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 21:22
door Dinky Boy
Maar ook:

Moet die nog voorgloeien?
RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 21:30
door Alessandro
heeft wel een gloeistaafje geloof ik.

RE: return of the boxer!
Geplaatst: wo okt 04, 2006 22:21
door giulia-tom
RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 03:52
door bertonejaap
zal zo'n diesel ook een boxerroffel hebben?
RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 08:12
door tommaso
Ik vind het persoonlijk fantastisch dat een merk de boxermotor tot hun kenmerk heeft ontwikkeld.
Geldt natuurlijk naast Subaru ook voor Porsche dat nog steeds voortborduurt op de boxermotor van de jaren 30.
Probeer er al een hele tijd achter te komen waar Subaru die boxerneiging vandaan heeft.
Het was net zoals BMW ooit als vliegtuigfabriek begonnen en in de luchtvaart werden toen boxermotoren gebruikt dus wie weet.
Verder loopt er een lijn van Alfa Romeo via Carlo Chiti en zijn supercar naar Subaru.
Die hadden destijds een detunede F1 boxermotor in hun supercar willen leggen. Prototype stond op de autoshow in Tokio maar auto
is nooit op de markt gekomen.
Alfa heeft natuurlijk de boxermotor via Hruska van Porsche / Volkswagen 'overgenomen'.
Afijn heel benieuwd inderdaad naar de boxerdiesel. Wil dat wel eens van nabij zien op de autoshow in Geneve.
Re: RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 09:06
door giulia-tom
Ik vind het persoonlijk fantastisch dat een merk de boxermotor tot hun kenmerk heeft ontwikkeld
Probeer er al een hele tijd achter te komen waar Subaru die boxerneiging vandaan heeft.
Je zit al bij de "warme" club.....het antwoord is ALFA....
Voorts geloof ik dat Alfa misschien de inspiratie had van het SUCCES van de boxermotor van de duitsers, echter niet de basistechnieken voor de constructie - want die komen uit.......Italië..... eigen huis dus. Als je goed je huiswerk doet dan weet je dat de complexe en hoogwaardige constructies juist veel zijn oorsprong heeft via Italiaanse ontwikkelaars.
Ik mis nog één HEEEL belangrijke boxer uit je betoog - die van de fransen - simpel maar nog effectiever door de goede prestatieverhouding en oerdegelijk (veel degelijker dan de duitse) Bovendien een efficient consumerend vernuft (zuinig)

.....JAJA - de Deux Cheveaux - (2cv of in het nederlands: de eend) Wie zou deze uit opdracht van de fabrikant toch hebben mogen tekenen? je weet vast het antwoord al...
BTW kun je in het verse klaverblaadje in de middensectie lezen over de oude ALFA - CITROEN relatie....Zoals je misschien weet ging laatstgenoemde ook nog eens vreemd bij MASERATI ....maar da's een ander verhaal
Re: RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 11:02
door alfasud1972
Ik vind het persoonlijk fantastisch dat een merk de boxermotor tot hun kenmerk heeft ontwikkeld
Probeer er al een hele tijd achter te komen waar Subaru die boxerneiging vandaan heeft.
Je zit al bij de "warme" club.....het antwoord is ALFA....Voorts geloof ik dat Alfa misschien de inspiratie had van het SUCCES van de boxermotor van de duitsers, echter niet de basistechnieken voor de constructie - want die komen uit.......Italië..... eigen huis dus. Als je goed je huiswerk doet dan weet je dat de complexe en hoogwaardige constructies juist veel zijn oorsprong heeft via Italiaanse ontwikkelaars.
Ik snap niet waar het verhaal vandaan komt dat Subaru z'n boxer bij Alfa vandaan heeft gehaald. Subaru had al een boxermotor in de jaren '60, lang voordat Alfa er mee kwam. De duitsers hebben veel aan de ontwikkeling van de boxer motor gedaan (
http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine ).
Subaru motor uit de Subaru 1000 van 1966:

RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 12:49
door giulia-tom
Dat klopt maar dat is niet de Stamvader van de huidig ingeslagen weg.....Naar wat ik weet....
ik geloof zelfs dat deze oldie met engelse bouwkunde tot stand kwam..had niet veel aan toerenbereik wel aan pk's en niet aan koppel in vergelijk....Maarrrr wel een leuk blok om zo te zien....Dat duitsers de bedenkers zijn daar heb je gelijk in...(ik had het over verfijning en ontwikkeling vanaf de oorsprong)
RE: return of the boxer!
Geplaatst: do okt 05, 2006 14:06
door tommaso
Hier een stukje wat ik heb kunnen vinden over de oorsprong van de Subaru boxer:
During World War 2, Borgward's plant became an armaments factory and Carl Borgward returned to what was left of his factories in 1948. He decided that the best way of increasing his raw materials allocation was to have three different car companies and therefore three times the amount of raw materials! The companies were Goliath, Lloyd and Borgward Hansa. This was a great idea but in practice having three entirely separate engineering, styling and sales departments was rather costly and in one instance it resulted in Lloyd managing to develop a new 900cc flat four water-cooled engine, when Goliath already had something similar! Subaru actually used the Lloyd powerplant as a prototype for its boxer engines in Japan.
Kan me inderdaad voorstellen , de Japanners kennende, dat een later design van een boxermotor van een Italiaans merk afkwam.