Pagina 1 van 3
Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 00:11
door Hermano73
Het valt me op dat de snelheid welke door mijn meter weergegeven wordt niet of nauwelijks afwijkt van de snelheid die mijn Tomtom aangeeft.
Zie de foto, de teller staat op 204 km/u en de Tomtom geeft 201 aan.
Is de Tomtom correct??
(De teller zit in een 159 en is dus zeker van recente makelij)
Heeft verder iemand enig idee waarom ik op de Autobahn 31 van het noorden richting Meppen gisteren een

snelheidsmetingportaal

tegenkwam?
Volgens mij geldt er op dat stuk/traject geen limiet dus waarom stond dat gevaarte daar??
RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 00:18
door Dinky Boy
Volgens mij meet de Tomtom niet, maar berekent hij. De uitkomst is correct, neem ik aan.
Die portalen zijn voor de registratie van het vrachtverkeer (tol).
RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 08:03
door AlfaFever
TomTom meet wel degelijk.
Aan de hand van de plaatsbepaling m.b.v. het GPS signaal.
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 10:06
door ravado
TomTom meet wel degelijk.
Aan de hand van de plaatsbepaling m.b.v. het GPS signaal.
dat is geen meten..... dat is berekenen.
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 10:19
door AlfaFever
TomTom meet wel degelijk.
Aan de hand van de plaatsbepaling m.b.v. het GPS signaal.
dat is geen meten..... dat is berekenen.
Pfff....

.... OK, aan de hand van gemeten coordinaten en gemeten tijd kun je de snelheid berekenen.........
Je zult dus eerst moeten meten, wil je kunnen berekenen
RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 10:46
door Aikon1694
Volgens mij moet een snelheids meter wettelijk meer aangeven dan de daadwerkelijke kilometers. Minder mag in geen geval!
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 12:00
door Alfa-Corazon
Volgens mij moet een snelheids meter wettelijk meer aangeven dan de daadwerkelijke kilometers. Minder mag in geen geval!
Heeft dat niet te maken met de bandenslijtage.
Hoe meer slijtage hoe meer de snelheidsmeter aangeeft.
Hoe nieuwer de banden hoe lager de snelheidsmeter aangeeft (bij dezelfde echte snelheid natuurlijk).
Bij grote velgen met brede banden waarbij de hoogte breedte verhouding (van de band) niet juist is gekozen, kan een grotere middellijn hebben dan de standaard middellijn. Dan rij je sneller dan je snelheidsmeter aangeeft.
RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 12:03
door Alfa
Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 13:17
door GiuliaCorse
Volgens mij moet een snelheids meter wettelijk meer aangeven dan de daadwerkelijke kilometers. Minder mag in geen geval!
Heeft dat niet te maken met de bandenslijtage.
Hoe meer slijtage hoe meer de snelheidsmeter aangeeft.
Hoe nieuwer de banden hoe lager de snelheidsmeter aangeeft (bij dezelfde echte snelheid natuurlijk).
.
Als je dat gaat uitrekenen is het verschil nagenoeg nihil
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 13:35
door yuri 75 V6
Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te veel aan.
Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 13:56
door Alfa
Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te weinig aan.
Teveel bedoel je toch

Re: RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 13:58
door yuri 75 V6
Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te weinig aan.
Teveel bedoel je toch

En ge-edit. Dank u

Re: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 14:33
door Jorix
Heeft verder iemand enig idee waarom ik op de Autobahn 31 van het noorden richting Meppen gisteren een

snelheidsmetingportaal

tegenkwam?
Volgens mij geldt er op dat stuk/traject geen limiet dus waarom stond dat gevaarte daar??
Die staan inderdaad op meerdere plekken te pas en te onpas opgesteld. Volgens mij heeft het er mee te maken dat als het bv. zeikt van de lucht dat er dan lagere snelheden gelden (tenminste; terugweg vanuit Oostenrijk enorm veel vertraging opgelopen doordat je ineens een snelheidsbeperking had en nog maar 80 mocht door de harde regenval). Ook is het wel zaak op te letten bij de vele wegwerkzaamheden. De boetes liegen er niet om bij onze oosterburen, dus ik hou me daar altijd netjes aan de geldende beperkingen en verderop maak ik dat dan weer ruimschoots goed
BTW: Ook hier zit er weinig verschil tussen mijn kilometerteller en de berekende snelheid door ome TomTom. In principe is dat wel lekker op plekken waar er om de 100 meter een flitspaal staat (bv. stadsring in Amersfoort), dan zit je niet de hele tijd krampachtig de snelheid in de gaten te houden...

RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 14:55
door AlfaFever
Die portalen staan er voor de tolheffing voor vrachtverkeer
Volrige week via Leer, Bremen, Hamburg naar Denemarken gereden, en je ziet veel van die dingen staan.
RE: Snelheid en Tomtom
Geplaatst: wo sep 20, 2006 17:40
door PDAHazzard
Of je snelheidsmeter de snelheid van je Tom Tom benaderd, heeft met veel factoren te maken. In ieder geval is je snelheidsmeter geijkt met als uitgangspunt de grootst mogelijke wielmaat icm met banden (de totale diameter van je wiel met band) omdat met de grootste de laagste snelheid wordt aangegeven. Als je een kleinere velg monteerd met een hogere band, dan is de afwijking door bijvoorbeeld een zachtere band groter dan bij laag profiel banden omdat de wanden nou een maal sterker zijn. De rest is pure wiskunde: kleinere diameter betekend meer omwentelingen om dezelfde afstand af te legen, en dus een hogere snelheid die wordt aangegeven.
Gezien jouw ervaring met je 159 kan ik wel concluderen dat je vermoedelijk 17" met 225/50R17 er onder hebt liggen. Heb ik goed gegokt?
