Doix

Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 14:49

Medeforummers,

Wat is het nu, of zijn nu de aspecten wat Alfa Romeo nu precies Alfa Romeo maakt, Alfisti nu precies Alfisti en dat rijden in een Alfa Romeo anders maakt dan het rijden in een willekeurig ander merk auto?
Auto's en AR niet uitgezonderd, bestaan uit staal, kunststof, wielen, motor en electronica en toch lijkt het voor mij dat het rijden in een Alfa Romeo me anders, leuker overkomt dan in bijvoorbeeld een Opel of Ford. Toen ik ruim 6 jaar geleden naar een andere auto ging kijken, kende ik alleen Opel (familie), Ford, VW en Citroen (vrienden). Ik heb een proefrit gemaakt in een Honda Civic, een Opel Astra, heb gekeken naar een Mercedes 190, maar toen ik een Alfa 145 meekreeg van de Alfa Romeo dealer waar ik binnen liep, was ik meteen verkocht!
Is het een bepaald gevoel, een feeling? Dat lijkt me moeilijk met een levenloos stuk blik...
Is het het motorgeluid? Een Nord klinkt anders dan een boxer die weer anders klinkt dan een twinspark (die overigens door milieu-eisen behoorlijk de mond is gesnoerd) maar de meeste motoren van nu en de afgelopen 15 jaar klinken vrijwel allemaal hetzelfde.
Is het de roadhandling? De 145 heeft een speels weggedrag, helaas voornamelijk onderstuur maar is te verleiden tot overstuur. Echter dit kan met een Renault Clio, een Peugeot 205 of een Opel Corsa GSi ook. De enige andere Alfa waarin ik zelf heb gereden is een 75 2.0TS, een bijzonder lekkere achterwielaandrijver. Behoorlijk neutraal in bochten door ideale gewichtsverdeling, maar dat zijn de 3 en 5-serie van BMW of de 190 van Mercedes ook (wel minder ideale gewichtsverdeling 8) ).
Is het dan de vormgeving? Ik noem de snorharen van de 145 / 6 grille, de karakteristieke V in de achterruit, de ultieme wigvorm in de 75, de gespierde ronde rug van de Sud of bijvoorbeeld het lijnenspel van een Bertone die naarmate je er langer naar kijkt, steeds meer en meer klopt. Alfa Romeo is inderdaad een frisse afwisseling in de meestal roemloze en grijze automobiele massa, maar inmiddels hebben de Italianen niet meer het alleenrecht en beginnen zelfs duitse merken aan het gewaagdere en emotionele lijnenspel.
Is het dan het karakter waar zovelen over spreken? Karakter is een moeilijk te verwoorden begrip als het gaat om auto's. Ze zijn tenslotte levenloos. Als karakter echter gelijk staat aan onhebbelijkheidjes of storinkjes, dan is Alfa Romeo in de afgelopen 15 jaar allang voorbij gestreefd door vele merken, waarvan ik nu eens de namen niet noem :wink: .
Is het dan de historie die Alfa Romeo anders maakt dan andere merken? Het merk is roemrijk, heeft sportieve overwinningen op haar conto staan, stond aan de basis van Ferrari (alleen niet bewust gewild) en eigenlijk bracht Alfa Romeo de eerste GTI voort (Alfa Sud Ti) in plaats van Volkswagen. Maar vele andere merken hebben ook een roemrijke historie (Mercedes, BMW, Lotus, MG, Audi).
Of zijn het de bestuurders die Alfa Romeo maken tot wat het is? Ik heb in de afgelopen 6 jaar vele Alfabestuurders gezien en gesproken en allemaal straalden ze betrokkenheid uit voor hun auto en die van anderen en gaan ze graag naar meetings en delen ze kennis. Zij zeker maken Alfa Romeo, maar dat kon ik toen ik die proefrit maakte, nog niet weten, dus wat is volgens jullie dat wat Alfa Romeo maakt tot wat ze is?

Greetz,

Aad

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 15:37

Je kunt het ook omdraaien. Waarom willen de meeste mensen absoluut geen Alfa.
In de meeste niet Alfa garages balen monteurs als ze aan een Alfa moeten sleutelen.
Hoeveel Alfa's werden er in 1970 tot 1980 verkocht en hoeveel Opels en VW's.

Je moet een beetje durf hebben om er een te kopen en wie niet bang is, en doorzet wil daarna nooit anders meer.

Andretti Molletti

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 16:10

Die ziel maak je zelf!!!

(en hier kan je um delen, en dat scheelt ;) )

Lorenzootje

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 16:30

Die opmerking dat een Alfa alleen een levenloos stuk blik is doet me pijn :(

Een Alfa is niet alleen een auto, het is een wezen, een persoon als het ware. Het is niet alleen het uiterlijk van een Alfa maar de passie waarmee Alfa's worden gemaakt en natuurlijk onderhouden. En we kunnen natuurlijk niet de Alfisti vergeten, ook zij/wij behoren tot de ziel van Alfa :)

Het gevoel dat een Alfa je geeft vergeet je nooit meer :roll:

Andretti Molletti

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 16:48

Dit kan je niet uitleggen aan mensen die dat niet zo beleven.....

doe geen moeite!


Maar ik begrijp je 100% hoor!!
Welkom bij de club ;)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 17:06

Dit is meer een vraagstuk voor Jean Paul Sartre...

Ik hoef het antwoord ook niet echt te weten. En als iemand mijn Alfa een levenloos stuk blik vindt: prima. Gaat om wat ik er zelf van vind.

Emozioni... :wink:

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

Re: RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 17:24

Die ziel maak je zelf!!!

(en hier kan je um delen, en dat scheelt ;) )
Psies !!!!

mooier kan je het niet verwoorden, met welk argument dan ook!!!!
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1811
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 17:25

kil, zakelijk gezien en letterlijk gesproken is het natuurlijk een levenloos stuk blik.......totdat je hem (haar?) aan de praat hebt en jij en je Alfa 'knorrend' van tevredenheid vaak waarderende (jaloerse?) blikken doen ontstaan :thumbs: :thumbs:

Realiseer me opeens dat er Alfa's zijn die af en toe 'wat' torderen, van een levenloos stuk blik naar een springlevend scheurijzer krijgt dan een héél andere dimensie :wink: :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Alfasassie

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 18:34

Je moet er niet over praten.. niet proberen uit te leggen.. je hebt het gewoon, of niet :wink:

Groetjes Saskia

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 20:10

Tekenend voor Alfa Romeo vindt ik het moment dat besloten werd om over te gaan op massa productie en aanvankelijk verstandige 900cc compacte sedan werd voorgesteld maar
uiteindelijk ontwierp men de Nord 1300cc met DOHC uit aluminium opgetrokken.
Technici die gevoel voor auto's hebben en bevlogen waren en waarschijnlijk niet veel zin hadden om een saaie sedan te maken en gaanderweg de eerste echte sportsedan fabrieken. Altijd die sportieve spirit. Of men een sedan ontwerpt, station wagon, diesel.

Voor mij is dat Alfa Romeo. Mensen die niet een product maken met mass appeal die zoveel
polijsten aan het prototype stage dat eindproduct zo min mogelijk aanstoot geeft- eindresultaat is gauw conservatief en vaak wat saai.
Zelfs nu als bijv. instapt in een 156 heb je direct een dashboard dat wel door een autoliefhebber moet zijn gemaakt. Alfa is gewoon een liefhebbersmerk voor autoliefhebbers.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 22:18

Het merk heeft aantrekkingskracht. Toen ik mijn SW kreeg had ik nog lang niet mijn rijbewijs, ik was er nog niet eens mee begonnen. Maar alleen na het 7 uur lang poetsen van dr waardoor ze weer ging stralen deed me steeds meer houden van de auto. De auto had een jaar in de stalling gestaan, compleet vol gepropt met onderdelen voordat ze naar huis kwam. In die tussentijd ben ik lid geworden hier van het forum, als je die samenhang vind bij de club krijg je spontaan zin om je auto op te lappen en er alle clubdagen mee af te struinen, en inmiddelds had ik mij ook verdiept in de geschiedenis van het merk. Inmiddels staat de SW alweer een jaar ofwat op de oprit, klaar om gelast te worden dus ik heb er eigenlijk nog nooit mee gereden dus ik kan niet zeggen dat het ontzettend goed rijd (heb wel gereden in de SW van mn broer en dat beviel me goed) maar inmiddels heb ik er al wel 1tje bijgekocht (waar ik ook nog niet goed mee heb gereden) dus het fenomeen Alfa virus heeft mij in ieder geval te pakken gehad. Mijn broer is altijd Alfagek geweest, dit heeft mede bijgedragen, ook hebben wij vroeger een 33 SW gehad waar mn vader altijd over te spreken was, maar ook zeker de alfaclub heeft mijn passie voor het merk sterk doen stijgen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Doix

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

ma jan 31, 2005 23:29

Even een kleine, maar niet onbelangrijke correctie op mijn verhaal: ik heb dit geschreven vanuit een algemene en licht provocerende optiek. Zelf vind ik namelijk niet dat het een levenloos stuk blik is.... excuses voor de bewoording dan ook bij deze.

Met mijn uitgebreide vraag hierboven zou ik namelijk van jullie willen weten wat Alfa Romeo nou extra maakt, waarom jullie voor Alfa Romeo hebben gekozen. Het viel me namelijk op bij de proefrit dat de auto waarin ik reed geheel anders was dan de andere auto's die ik ervoor reed en hoewel ik er wel woorden voor kan vinden, kan ik er niet geheel de vinger op leggen wat nou precies DAT is wat Alfa Romeo nou anders maakt dan auto's van andere merken en toch beleef ik ze anders, betrekken ze je veel meer bij het Freude am Fahren dan BMW ooit zou kunnen, hebben ze meer voorsprong door techniek dan Audi kan beweren, geeft Alfa meer betekenis aan het woord Emoticon Automobile dan Seat ooit zal kunnen en zie ik mijn Alfa tien keer liever Today en Tomorrow dan een Toyota..... 8)

Grtz,

Aad

Gebruikersavatar
Fred164
Member
Member
Berichten: 179
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:18
Locatie: Barneveld
Contacteer: Website

Re: RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

di feb 01, 2005 00:19

betrekken ze je veel meer bij het Freude am Fahren dan BMW ooit zou kunnen, hebben ze meer voorsprong door techniek dan Audi kan beweren, geeft Alfa meer betekenis aan het woord Emoticon Automobile dan Seat ooit zal kunnen en zie ik mijn Alfa tien keer liever Today en Tomorrow dan een Toyota..... 8)
En niet te vergeten: voel je je lekkerder in een Alfa dan een Peugeot :D

gr. Fred
Cuore sportivo
www.alfa164.nl

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

di feb 01, 2005 00:36

We zijn gewoon met z'n allen alto's, hippies en recalcitrant tegenlijk!
Ik voor mij vindt het gewoon lekker, het waarom daar ga ik me niet druk om maken. Een Alfa is datgene wat jij als individu er mee hebt, niets meer en niets minder...


Bottom line: het is je eigen schuld! :wink:
It's not easy, being green (kermit)

jantje toot

RE: Wat maakt de ziel in Alfa Romeo?

di feb 01, 2005 00:51

ze kunnen zeggen wat ze willen over alfa maar hij rijd als goud al gaat de moter kapot hij heeft mij nog netjes een 75km vverder gebracht op plaats van bestemming zie dat maar eens een andere auto doen :lol:

mvg jan

Terug naar “Het Forum Café”