Pagina 1 van 9

Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 15:31
door Mobster
Ok,

sinds 15 februari zijn er beperkingen gekomen op het tuningsgebeuren, zo moet de auto aan strengere voorwaarden voldoen om APK-gekeurd te geraken.

LET WEL, dit betreft BELGIE

Zo is plaatsen van verlichting onder de auto afkeur :thumbs:
ook van die folie op de voorste ruiten en motorkapmodificaties zijn afkeur.

Wat echter ook afkeur is: :(
- monteren kortere bak
- wijzigingen aan het remsysteem (oops, net schijven zonder ABS gemonteerd)
- spoorverbreders
- monteren van PU-bussen :roll: :wink:
- kunststof motorkap
- NOS :D DEAM

Wel hebben ze het slim gezien, als je auto onderdelen bevat die niet standaard zijn, dan moet je bijbetalen om dit gekeurd te krijgen.

Zelf ondervonden, gisteren dus naar de keuring geweest met de 33 met houten alfa stuurtje.
Zogezegd niet standaard volgens meneer, 30€ bijbetalen. Voor een stuurtje die er al 14 jaar opzit, no way.!!!
Achterspoiler, was dit standaard op deze modellen, dat kan ik niet geloven zegt meneer.
Wat een eikel zeg, dit ruikt naar bedrog en dient alleen om de staatskas te spijzen!!! :evil:


Voor meer details zie:
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=141

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 15:47
door Andretti Molletti
§3. Het verbouwen van de auto's tot aanhangwagens en andersom is niet toegestaan.


zo hee en die moet ik serieus nemen???

:wink:

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 15:48
door AlfettaOwner
Weer een reden om niet naar belgie te verhuizen :jumping:

Vind het wel triest..en weer een manier om geld binnen te krijgen :cry:

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 16:00
door jaben
Kunnen zij dan beoordelen af een houtenstuur er wel of niet standaard op zit. Ik zou lekker mijn poot stijf houden en zeggen dat het stuur er altijd op heeft gezeten.

Kunststof motorkap: is dat gevaarlijker dan een ijzeren exemplaar? Dus een BX wordt alleen goedgekeurd met bijbetaling........

Vage regels hoor. Doen ze dat nu om de veiligheid te vergroten of om centen binnen te halen?

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 16:29
door alfaromeocars
Het was hier al een ramp en het word er alleen maar erger op.

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen roept op om je oldtimer in te schrijven met een normale nummerplaat ( ARC-159 ) ipv
met een Oldtimer nummerplaat ( ORC-158 ). Maar als je een O-plaat neemt moet je lekker niet naar de keuring. Rara, wat doen we hiermee ;-)

Het kan toch niet dat die pipoo's van de keuring alle kennis in huis hebben, en die dan ook nog eens korrect gaan gebruiken.
Wat weten zij nu van een 15-jarige Alfa met betrekking tot spoilers, stuur, ...

Grrrr :evil:

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 16:38
door bert
Er is wel wat voor te zeggen. Fabrikanten steken enorm veel geld en tijd in ontwikkeling van product en vaak niet erg technisch verantwoord worden deze gemodificeerd.

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 16:53
door GiuliaCorse
Er is wel wat voor te zeggen. Fabrikanten steken enorm veel geld en tijd in ontwikkeling van product en vaak niet erg technisch verantwoord worden deze gemodificeerd.
Normaal gezien ga je er wel van uit dat iemand die een keuring uitvoerd, ook kan beoordelen of een modificatie wel of niet technisch verantwoord is.

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 16:58
door yuri 75 V6
Er is wel wat voor te zeggen. Fabrikanten steken enorm veel geld en tijd in ontwikkeling van product en vaak niet erg technisch verantwoord worden deze gemodificeerd.
Normaal gezien ga je er wel van uit dat iemand die een keuring uitvoerd, ook kan beoordelen of een modificatie wel of niet technisch verantwoord is.
Ik denk dat bert doelt op de leveranciers van de accesoires, niet op de controleurs. Al is het wel dubieus daar in België, nu, dan. Want inderdaad, gaat elke keurmeester ineens alle specs van iedere auto van de afgelopen 20 jaar weten? Inclusief van spoilers en houten stuurwielen voorziene actiemodellen? Daaag! Moet je dan de originele stuklijst uit de fabriek reproduceren, of wat? Waanzin!

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:11
door Michel
Heb er dus ook van...afgekeurd wegens:

-Madeno verlaging
-gegroefde en geperforeerde schijven voor
-niet originele einddemper
-momo stuur

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

dus morgen alles gaan veranderen om maadag na de keuring terug te schroeven. Wat een eikels.

gelukkig moesten die schijven en dat stuur er sowieso uit, moeten terug naar Reijnaje.

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:24
door alfaromeocars
Sh*t Michel, da's kl**e .

En mij lijkt de aanpassing van de remmen bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld van winstbejag en niet van veiligheidseisen.
Zullen we onze wagens binnenkort in Nederland inschrijven :-)

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:28
door Mobster
Zullen we onze wagens binnenkort in Nederland inschrijven :-)
Van mij wordt dat Frankijk, woon er toch al 6 maand per jaar...
Maandag mijn nummerplaat opsturen en inschrijven in FR, dan moet ik meteen ook geen verkeersbelasting meer betalen :lol:

Re: RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:28
door 164 Q4
Er is wel wat voor te zeggen. Fabrikanten steken enorm veel geld en tijd in ontwikkeling van product en vaak niet erg technisch verantwoord worden deze gemodificeerd.
Normaal gezien ga je er wel van uit dat iemand die een keuring uitvoerd, ook kan beoordelen of een modificatie wel of niet technisch verantwoord is.
Vind ik dan wel een kwestie van alles over 1 kam scheren. Er zijn genoeg die donders goed een auto kunnen modificeren en daarbij ook behoorlijk wat meer kennis van zaken hebben als een doorsnee APK-keurmeester (van de Kwik-fit bijvoorbeeld :wink: ). Vooral als er bij de keuring dan opeens extra geld tegenover moet staan is dus al wel weer duidelijk wat de motivatie was :? .

Met veiligheid heeft het dus niet te maken want hoe kan het nou verboden zijn om je auto beter te laten remmen zodat je bijv. bij een eventuele noodstop net die plotseling overstekende kinderen niet doodrijdt.

Moet het Goede Doel schijnbaar hun tekst veranderen: Waar kan ik heen, ik kan niet naar Belgie, wil niet naar Belgie want daar zijn ze nu wel helemaal compleet van de pot gerukt :wink: .

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:45
door SPIDERVELOCE1750
Dedju Michel ... Dat is erg , weeral een deel van je kostbare tijd opofferen voor nougaballen .

Ik ben nieuwsgierig wat dat gaat opleveren bij de keuring van de Novanta als ze klaar is . Der zit namelijk ook een niet origineel stuur op :roll:

Ik heb ook al een paar keer gehoord van verschillende mensen dat ze een rode kaart kregen wegens niet origineel en te veel uitgebouwd etc, terwijl het gewoon om een van fabriek af geleverde sportievere versie ging . Gelukkig nog geen probleem gehad met onze Widebody :lol:

Het ergste van heel dit verhaal is dat deze boomvruchten bij de keuring een monopolie hebben . De Belgische staat heeft ooit het keuren van wagens uitbesteed aan welgeteld één bedrijf . En begin ze dan maar eens tegen te spreken ....

Maar waar een Belg is , is een weg uiteraard ... dus we sturen onze vriendelijke garagist wel naar de "schouwing". :wink:

kristal

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 17:59
door Giulia2000TS
En als een tuningsonderdelenfabrikant nou goedgekeurde delen maakt zoals met de TUV in duitsland? Daar is vrij veel toegestaan maar dan wel met keurmerkje. Dit klinkt allemaal sterk overtrokken.

RE: Duidelijkheid voor de tuners (goed en slecht)

Geplaatst: vr feb 17, 2006 18:01
door Emilio
Roestvrijstalen remslangen ipv die rubber gevallen mogen dus ook niet.
Ik ben wederom weer trots op nederland! Want dit kan alleen een belg bedenken :) :)

(spreek nu geen fatwa tegen me uit....svp)