Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 20:09

He' He' heeft nu weer iedereen laten zien wie de grootste heeft.

Van mij gaan jullie het niet winnen.
ik heb toch de grootste :mrgreen:




En ik heb hem nog zelf ontworpen ook :wink:

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 20:12

He' He' heeft nu weer iedereen laten zien wie de grootste heeft.

Van mij gaan jullie het niet winnen.
ik heb toch de grootste :mrgreen:




En ik heb hem nog zelf ontworpen ook :wink:
:shock:

Fotooke ? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 20:54

He' He' heeft nu weer iedereen laten zien wie de grootste heeft.

Van mij gaan jullie het niet winnen.
ik heb toch de grootste :mrgreen:




En ik heb hem nog zelf ontworpen ook :wink:
:shock:

Fotooke ? :mrgreen:
Zal dan met een groothoeklens gemaakt moeten worden? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 22:27

Ik stoor mij een beetje aan de lijn die sommigen trekken, van design = duur = patsen.
OEPS!... Scusi... Wist niet dat een andere mening hebben verboden was... :wink: Kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken maar dit topic is vergeven van de plaatjes en merknamen en voor mezelf trek ik daar ik idd wel een conclusie uit...
Ben je bereid meer te betalen voor een voorwerp dat er mooier uitziet of beter werkt dan de doorsnee?
Denk dat je daar inderdaad het dilemma aangeeft... of mooier uitzien... of beter werken... Form before function of niet... Zoals je zei...bij de Loewe ging het om de vorm ondanks dat er betere alternatieven waren....

Ben gelukkig niet geheel gespeend van enige interesse in dit gehele gebeuren... koppel dat aan een vage kennis van marketing... en je komt een heel eind qua werking van de mechanismen die hier achter zitten...
Een Arne Jacobsen-stoel afschepen als sfeerloos vind ik kortzichtig. Sterker: ik denk dat het getuigd van een gebrek aan inbeeldingskracht. Ik waardeer juist het mooie, luchtige ontwerp daarvan.
Da's wel een leuke... sfeerloos vinden is kortzichtig... en getuigt van gebrek aan inbeeldingskracht? Wat maakt dat iemand die hem sfeervol vindt dan? Een visionair? En is de mening over de vlinderstoel dan een soort lakmoestest aangaande kortzichtigheid?

Je zou het ook anders kunnen zien... er dieper op ingaan... door die oppervlakte heen prikken en dan is het geen shocking design... Werd er bij de introductie niet gezegd "EINDELIJK een stoel van Jacobson die 4 poten heeft en waar leuningen op kunnen!"? Klinkt voor mij als het wiel opnieuw uitvinden want stoelen hadden al eeuwen 4 poten... en even zo lang al armleuningen... maar omdat Jacobson reeds naam gemaakt had is het opeens een subliem ontwerp?

Gebrek aan inbeeldingskracht? Mwah... geloof dat ik al wel een aantal malen gedemonstreerd heb over een forse portie fantasie te kunnen beschikken... dat dit (idd luchtige) niemendalletje niet het gewenste resultaat sorteert ZOU natuurlijk ook aan het gebrek aan uitstraling van het stoeltje kunnen liggen... of overmatig fantasie van de bewonderaars... of mag dat niet gezegd worden over de creaties van de grote AJ? :wink:

Het ontwerp van de vlinderstoel vind ik zelf verre van origineel en ik durf er om te wedden dat als ie in 1955 getekend was door een onbekend tekenaar en verkocht zou zijn via het 1955 equivalent van Blokker, dat de impact op de designwereld gelijk aan nul was geweest... de verkopen navenant zouden zijn... en er nu ook niet deze (overigens voor mij hoogst interessante!) discussie over gevoerd zou worden....

Hand in eigen boezem? Ben absoluut fan van het oude Zagato... maar een nog grotere fan van Ercole Spada... maar ze zijn geen van beiden heilig... en hebben beiden absolute ontwerpblunders begaan... en niet de kleinsten ook...

Heb originele jaargangen staan van "De Stijl"... een intrigerende periode in onze geschiedenis en indirecte vormgeving van de levens van mensen... grote bewondering voor Bart van der Leck en Theo van Doesburg... nog grotere bewondering voor de veelzijdigheid van Gerrit Rietveld...

Maar is alles waar het label "De Stijl" aan kleeft dan automatisch intrigerend? Is een 7e licentiegeneratie Rietveld stoel nog wel wat Rietveld ooit voor ogen had?

Terug naar je vraag... of "ik" meer betaal voor een mooi design...

Blijkbaar wel... want als ik alleen 105-techniek wilde hebben had ik gewoon 1 Giulia of zo... ging ik alleen voor de vorm dan had ik wel een Honda CRX... maar geen van beiden doen de truuk... combineer ze... en je hebt de JZ... en dat totaal pakket kan dan wel weer bekoren... en dat is beslist niet de goedkoopste 105 die er is... en ook duurder dan de CRX...

Hier staat wel tegenover dat het om een origineeltje gaat... die z'n geld waard blijft... dus zie ik het niet als een uitgave... maar als een investering... dat is weer anders met een current production Rietveld of AJ stoel...

Ik heb een Rietveld stoel staan... zelf gemaakt... puur om te kijken of ik het kon... heb een Rietveld lamp nagemaakt... puur om te kijken of het kon... incl. glas laten blazen en buigen... (de lamp voor Dr. Hartog uit 1920) Had ook de Cassina productieversies kunnen kopen... 20 x makkelijker en niet zo heel veel duurder... maar wat is de lol dan nog? Da's gewoon "shoppen"....

Het zou weer anders zijn als ik tegen een in de werkplaats van GR zelf vervaardigd origineel zou aanlopen (en de authenticiteit verifieerbaar is...). Als ik hem zou kunnen betalen, zou ik hem ws nemen... ondanks dat ie bagger zit...

Maar dat alles neemt niet weg dat ik het nog steeds een merkwaardig soort exhibitionisme vind om in een dergelijk topic je halve interieur te tonen (vaak incl. de merknaam)... en mijn mening daar over blijft ongewijzigd :wink:
Laatst gewijzigd door Zaagauto op do mar 19, 2009 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

alfetta75
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 21:42
Locatie: Alblasserdam

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 22:31

Om me ook maar even in de discussie te mengen.

Volgens mij is de vraag design-minded beter te lezen als:
Is bij de voorwerpen waar je je in het dagelijks leven mee omringt het ontwerp, de materiaalkeuze en de zorgvuldige uitvoering van het ontwerp van groot belang of niet? Oh, moet ik karakter natuurlijk niet vergeten
Allemaal kwaliteiten die sommigen van ons een Alfa toedichten, maar blijft het hierbij of voer je dat verder door.? En geef daar dan eens een voorbeeld van.

Als je uitgaat van een goed doorwrocht ontwerp ( wat per definitie karakter in zich herbergt ) dan zal dat ,als je er van uitgaat dat de materiaalkeuze en uitvoering bovenmodaal moeten zijn in de regel in een stevig prijskaartje resulteren.
Sommige merken zijn prima in staat gebleken om een consistente kwaliteit te leveren en tsja, dat is ook hoe ze hun naam en faam hebben opgebouwd.

Ik troost mezelf met de gedachte dat ik kwaliteit kan herkennen ( vakmanschap, karakter, eigenzinnigheid ) en hoewel ik met een groep vrienden en vriendinnen een loods heb met 17 alfa's , twijfel ik echt wel eens aan de zorgvuldige uitvoering van het ontwerp, maar ja dat karakter natuurlijk. En de voorwerpen waar ik me mee omring, die kies ik heel bewust uit.

Goh grappig, heb ook een keer een Rietveld stoel gemaakt aan de hand van de tekeningen in het boek van Danielle Baroni. Het leuke aan het ontwerp van de rood blauwe stoel vond ik dat de staanders 25 x 26 mm horen te zijn.
Vond ik iets ontroerends hebben, dat je bewust een verschil in maatvoering maakt dat je niet eens kunt zien. Mooi detail , alleen een paar jaar later ben ik erachter gekomen dat dat verschil helemaal niet bestaat, maar een fout is in het boek. Beetje jammer.

Groet,

Rob

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 22:39

Ikea is ook design.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 22:52

Alles is / heeft design... zelfs ikke sprak de gek... getekend en geschapen door moeder natuur... met wat lichte erfelijke inbreng mijner beider ouders...

Nu ik het zo lees... eens even een hartig woordje spreken met moeke aangaande de design flaws.... :evil: :evil: :evil:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 22:57

Ik zou haar het het vuur na aan de schenen leggen 8)
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 23:00

*pakt vast het autogeensetje...*
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 08:00

Tjongejonge Jack... wat kun jij zagen over het begrip design


Geen zin en tijd om aan de andere kant mee te zagen, maar één ding begrijp ik niet helemaal. En dat is dat jij het begrip design op de één of andere manier aan een productieaantal hangt.?!
Maakt het aantal geproduceerde items uit of het wel of niet design is? Is het alleen design als er maar één uniek exemplaar van is? Ik meen van niet... dat zegt meer iets over exclusiviteit.

Overigens vind ik 100.000 Starck pleeborstels op een wereldbevolking van pakweg 6 miljard (waarvan waarschijnlijk een kwart daadwerkelijk een pleeborstel gebruikt) nog steeds behoorlijk exclusief hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 09:20

Ik stoor mij een beetje aan de lijn die sommigen trekken, van design = duur = patsen.
niet helemaal met je eens, ik vind het pas patsen als je bijvoorbeeld nep kleding draagt, zo heb ik veel aj,versace,d&g,etc kleding, bij de meeste zie je niet eens een merkje staan, maar omdat het duur(der) is zou ik en patser zijn?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 09:28

Ik stoor mij een beetje aan de lijn die sommigen trekken, van design = duur = patsen.
niet helemaal met je eens, ik vind het pas patsen als je bijvoorbeeld nep kleding draagt, zo heb ik veel aj,versace,d&g,etc kleding, bij de meeste zie je niet eens een merkje staan, maar omdat het duur(der) is zou ik en patser zijn?
Nee, dat bedoel ik juist niet te zeggen. Wat ik bedoel te zeggen is dat design door sommigen mensen als duur en patserig wordt gezien, terwijl het dat niet hoeft te zijn. Dus was dat betreft zitten we op 1 lijn ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 09:39

There's more than meets the eye, Egbert... and that's what makes it fun....

Toen ik mijn eerste wankele schreden op het televisiepad mocht doen werd me meteen op het hart gedrukt NOOIT de kijker te vertellen wat ze zelf al kunnen zien... dat onderscheidt een goede commentator van een slechte... een goede zal je vertellen wat er nou net NIET te zien is op de beelden...

Dat klinkt misschien vreemd in deze context maar ook die lijn kun je doortrekken naar zaken als deze...

Wat zit er onder het oppervlak van een meubelstuk of gebruiksvoorwerp dat het interessant maakt?

Aangezien dit een grotendeels mannenforum is een voorbeeldje... vrouwen... iedere man die wel eens in het gezelschap van een bloedmooie vrouw heeft mogen verkeren weet dat je daar snel op uitgekeken bent als het karakter leeg is... een partner moet OOK een intellectuele uitdaging zijn... je tot nadenken kunnen stemmen... al is het maar over jezelf... ontbreekt dat? Dan kan helaas een mooi uiterlijk dat niet lang compenseren...

Voor mij is het met de voorwerpen waar ik me mee omring niet anders... ze moeten me prikkelen... ik moet er naar kunnen kijken en het verhaal "voelen" dat ze vertellen... kunnen uitzoeken wat ze meegemaakt hebben... de materialen... de wijze waarop het in elkaar gezet is.... op zoek gaan naar die verhalen... je verbeeldingskracht (!) z'n werk laten doen... is een uitermate intrigerend proces...

Met auto's idem... daarom heb ik nog nooit een nieuwe auto gekocht... daarom heb ik jaaaaaaaaren geleden besloten om het privegebruik van de leasebak op te geven en prive in een oudje van mijn eigen keuze te gaan kachelen...

Over die productieaantallen... ik denk dat dat die aantallen juist die andere kant van "design" belichten die pas zichtbaar is als je er over na gaat denken... onder het oppervlak gaat loeren... en voor de goede orde zal ik zelf het woord design gebruiken om de welbekende trend in meubels en andere huisraad aan te duiden... ik denk dat we dan allemaal wel weten wat er bedoelt wordt...

De productieaantallen betekenen voor mij dat er totaal geen moeite gedaan hoeft te worden om de design items te verwerven... ik zei het al eerder... het is een kwestie van de poeplap trekken... voor mij hetzelfde als een pak melk bij de supermarkt halen... en daar kan ik ook geen trots aan ontlenen dat ik het aangeschaft heb... en er valt ook weinig te ontdekken onder het oppervlak... terwijl je bij veel designkopers juist een soort trots ziet die voor mij niet verkaarbaar is...

Ter illustratie...
Afbeelding
Spuuglelijke schilderijlijst of subliem design, verbazingwekkend ambachtelijk vakmanschap en enig in z'n soort met een verhaal?
Gewoon afgaan op wat je ziet en voelt... hij is hier op het forum namelijk als eens aan bod geweest en als dat gelezen is geeft het je een headstart dus dat even vergeten... gewoon je geest openzetten...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 09:41

Ik stoor mij een beetje aan de lijn die sommigen trekken, van design = duur = patsen.
niet helemaal met je eens, ik vind het pas patsen als je bijvoorbeeld nep kleding draagt, zo heb ik veel aj,versace,d&g,etc kleding, bij de meeste zie je niet eens een merkje staan, maar omdat het duur(der) is zou ik en patser zijn?
Nee, dat bedoel ik juist niet te zeggen. Wat ik bedoel te zeggen is dat design door sommigen mensen als duur en patserig wordt gezien, terwijl het dat niet hoeft te zijn. Dus was dat betreft zitten we op 1 lijn ;-)
okee idd, want dat motorblok in mijn kamer waar ik een tafel van ga maken of die muurschildering op mijn muur kosten weinig tot niets, en dat vind ik juist ook design :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 09:54

De productieaantallen betekenen voor mij dat er totaal geen moeite gedaan hoeft te worden om de design items te verwerven... ik zei het al eerder... het is een kwestie van de poeplap trekken... voor mij hetzelfde als een pak melk bij de supermarkt halen... en daar kan ik ook geen trots aan ontlenen dat ik het aangeschaft heb... en er valt ook weinig te ontdekken onder het oppervlak... terwijl je bij veel designkopers juist een soort trots ziet die voor mij niet verkaarbaar is...
Het is sowieso deerniswekkend om een gevoel van trots te ontlenen aan iets dat je hebt aangeschaft, of dat nou op iedere straathoek te koop is of een uniek item. Feit blijft dat je het gekócht hebt en dus niks anders hebt gedaan dan de portemonnee getrokken. Het feit dat een boel mensen nou eenmaal massaal 'design' kopen en niet beter weten maakt jouw smaak niet meteen tot een waarheid van een hogere orde.

Blijft wel staan dat het woord 'design' vak gebruikt wordt om functioneel inferieure producten voor te veel geld te slijten aan een slecht ingelicht publiek.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Het Forum Café”