Ik weet dat ik ronduit asociaal klink als ik het volgende zeg, maar waarom is het financieel wel mogelijk om Amerika te helpen na de stormramp? Zij hebben jarenlang bezuinigd op de beveiliging van de stad en nu het noodlot toeslaat is er ineens geld en (olie)capaciteit om de mensen daar te helpen. Let wel, ik vind het een uitstekend initiatief van onze regering om ongevraagd hulp te zenden en de mensen hebben het daar hard nodig (al lijken ze zich wel als asociale beesten te gedragen daar als ik het nieuws zo hoor). Maar onze regering hebben de afgelopen jaren vrij weinig gedaan naar de (hulpbehoevende en op de minima levende) eigen bevolking en als men smeekt om het kwartje van Kok van de brandstofprijs te halen, krijgt men te horen dat het geld hard nodig is. Waarvoor? Om aan Amerika te geven en daar hun fouten financieel te verhelpen? Ik zie liever al die inspanning en financiele middelen ingezet worden om hier de asociaal belaste brandstofprijzen wat omlaag te brengen en stuur maar een paar vrijwilligers die kant op om te helpen. Of klink ik nu echt asociaal? Ik weet dat Amerika ons 60 jaar geleden bevrijd heeft, maar moet Nederland daar tot in lengte van dagen voor letterlijk en figuurlijk terugbetalen? En hebben we al niet genoeg terugbetaald door steun te betuigen in hun niet zo heel nette oorlog tegen Irak en de daarbij behorende dreiging voor terroristische aanslagen in ons land en omringende landen? En betalen we al niet jarenlang terug door in de zomer hogere brandstofprijzen in Europa te accepteren omdat de Amerikaan zonodig op vakantie moet? Het werd vorig jaar expliciet als reden aangegeven: de vraag naar brandstof in Amerika neemt toe door de zomervakantie en daarom gaan hier de prijzen omhoog......
Ben het op een boel punten absoluut niet met je eens. Om nou individuele mensen af te rekenen op beslissingen die hun regeringen hebben gemaakt vind ik ronduit belachelijk.
Als ik jou zo lees vind je het belangrijker dat jouw benzineprijs een paar euro cent omlaag gaan dan dat er mensen geholpen worden. Of het nou ongevraagd of onterecht is doet er allemaal niet eens zo toe. Als ik mijn vinger er per ongeluk afsnijd bij het aardappel schillen ben ik blij dat een arts in het ziekenhuis 'm er weer aan zet in plaats van te zeggen, ja hey daar begin ik niet aan had je maar beter uit moeten kijken...
Om nou te gaan lopen zeggen 'waarom nou dit als zij nou dat' is in weze net zo kinderachtig als kinderen die iemand niet uitnodigen op een feestje omdat zij zelf ook niet uitgenodigd zijn de vorige keer...
Hulp bied je omdat het nodig is, zou jij ook blij mee zijn. In Nederland durf ik wel te stellen is er niemand in een andere positie is gekomen door het geld dat er naar de Tsunami is gegaan, dus waar maken wij ons helemaal druk om.
Natuurlijk kan het altijd beter en zijn er ook in ons land hele schrijnende gevallen maar wij zijn nog steeds geen derde wereld land.
Dat Amerika een land van waanzin en verspilling is, heb je helemaal gelijk in maar dat is een taak van de wereldleiders/regeringen om daar meer aandacht aan te geven cq verandering in aan te brengen.
Je schrikt als je ziet hoeveel Amerikanen er onder de armoede grens leven. Dat ze dan gaan plunderen bij een ramp van deze aanvang verbaast mij dan ook niets, Bij een beetje voetbalwedstrijd in Nederland gaat het er erger aan toe trouwens.
Vr gr,
Rody