Eerst de feiten:
- - Het forum wordt door de SCARB ter beschikking gesteld aan Alfa Romeo liefhebbers, zowel donateurs als niet-donateurs.
- Het SCARB bestuur stelt de voorwaarden voor het gebruik van het forum.
- Het SCARB bestuur heeft moderators aangesteld om het forum te beheren.
- Gebruikers verklaren door in te loggen akkoord te gaan met de voorwaarden.
- Hieruit volgt dat wie zich niet kan vinden in de voorwaarden moet afzien van het gebruik van het forum.
Dan mijn persoonlijke reactie:
Over het gemeenschappelijk account:
Ik zou willen dat het algemene moderator-account niet nodig was. 100% anoniem is het overigens niet, de moderators zelf zijn nog altijd herkenbaar aan hun ‘rang’ onder hun gebruikersnaam.
Er zijn drie redenen geweest om het gemeenschappelijk account in te stellen:
- - In een aantal gevallen hebben gebruikers na een wijziging of waarschuwing dermate grof of beledigend gereageerd (één keer inclusief bedreiging), dat het noodzakelijk was om het account in te stellen. Moderators horen namelijk in het rijtje thuis van treinconducteurs, verkeersregelaars, leraren, politieagenten en stadionstewards: als je ze nodig hebt éis je directe hulp, als je ook maar een béétje hinder van ze hebt brand je ze tot de grond af. Ook op het forum is het 2009. Het modereren is vrijwilligerswerk en kost veel tijd. Dat ons persoonlijk allerlei hatelijkheden ten deel vallen moeten we maar gewoon vinden? Nee dus, vandaar het gemeenschappelijk account.
- We proberen zo veel mogelijk één lijn te trekken. Door middel van een gemeenschappelijk account met bijbehorende mailbox blijft voor ons allen inzichtelijk wat er met gebruikers gecommuniceerd is.
- Verzoek van enkele betrokken gebruikers zelf(!)
Ik wil hierbij trouwens opmerken dat de meeste contacten tussen moderators en gebruikers probleemloos verlopen.
Over het Le Mans 2009 topic:
Zoals aangegeven, door in te loggen verklaar je akkoord te gaan met de voorwaarden. Het door Jack opgestarte topic betreffende Le Mans 2009 had geen enkele relatie met Alfa Romeo. Dus is het verplaatst naar het Forum Café. Met, in feite ten overvloede, opgaaf van redenen. Is de verplaatsing bedoeld als afkeuring of declassering van het topic? Allerminst. Jack kan bloemrijk verhalen en zijn bijdragen zijn vaak boeiend om te lezen. Is het een tik op de vingers van Jack persoonlijk? Nee, waarom? Het in de verkeerde rubriek posten is geen vergrijp. En aan op de man spelen heeft geen van de moderators behoefte. Dus volgt een simpele verplaatsing van een topic. Niets meer of minder dan dat.
Meer dan jammer dat Jack vervolgens zijn verhalend talent gebruikt voor een sfeerbedervende herrie en zich volkomen onnodig de rol van slachtoffer aanmeet.
Over het modereren zelf:
Zoals ik al aangaf, modereren kost tijd. Het is namelijk meer dan af en toe een topic verwijderen.
Modereren houdt ook in: gebruikers met inlogproblemen helpen, onderzoeken of een melding van commerciële activiteiten terecht is, Patrick’s velgeninkooptopic verdedigen omdat meerdere aanbieders op het vasteland hebben geklaagd, het afwerken van een eindeloze rij meldingen van gebruikers die continu met elkaar in conflict zijn en van meerdere kanten via de [!]-knop hun gelijk willen halen, en het woord ‘...’ uit een bericht verwijderen omdat het sommige gebruikers het kwetsend vinden. Nee, ik hoef geen schouderklopjes maar is het te veel gevraagd om de moderators op een normale manier tegemoet te treden? Of behoor je ook tot de groep die de conducteur verrot scheldt als hij je vraagt je voeten van de bank te halen?
Geen van de moderators voelt de behoefte om specifieke gebruikers ‘aan te pakken’. Volkomen zinloos, tijdverspillend en niet passend bij de SCARB. Aan de andere kant: gebruikers die bewust de grenzen opzoeken en overschrijden zullen vaker met een ingreep door ons geconfronteerd worden dan anderen.
Tot slot:
Het bericht aan ErwinV6 was van mij afkomstig. Ik had even stevig tabak van het hele gedoe (niets menselijks is mij vreemd), vandaar de kortaangebonden onvriendelijke mededeling. Dat hoort niet op die manier, zeker niet door een moderator omdat hij een voorbeeldfunctie vervult. Erwin, mijn excuses daarvoor.
Het feit dat we dit topic laten staan geeft al aan dat we als moderators geen zero-tolerance doorvoeren, ook al gaan sommige uitlatingen alweer over de schreef. Er is dus ruimte voor discussie, maar laten we het wel netjes houden.
Hans van Leeuwen