vr mar 16, 2007 23:24
Nog meer slecht nieuws over Spyker.
Quote MSN.
In Genève leek het allemaal nog zo mooi met de onthulling van de C12 Zagato en de pre-productieversie van de D12 Peking-to-Paris, maar het lijkt erop alsof er achter de schermen het nodige aan het rommelen is. Zo is sinds afgelopen donderdag de beurskoers van Spyker met ruim 8,5% omlaag geschoten. Op die dag werd namelijk niet alleen de C12 Zagato onthuld maar maakte vermogensbeheerder Go Capital ook nog eens bekend dat ze hun belang in Spyker drastisch terug gaan brengen. De geruchten gaan zelfs dat ze het hele belang van de hand doen.
Ook verscheen er vorige week een artikel in de Volkskrant en in dit artikel wordt Spyker er van beschuldigd dat ze minder auto’s verkopen en produceren dan ze zeggen.
Hij twijfelt zelfs aan het aantal Spykers dat is afgebouwd. Dat waren er vorig jaar 96. ‘Victor kon met veel enthousiasme vertellen hoeveel auto’s er waren verkocht. Maar ik wist hoeveel slangen er waren geleverd en dat klopte niet met elkaar. Mijn vraag is: hoeveel auto’s zijn er in werkelijkheid gebouwd? En hoeveel zijn er in werkelijkheid verkocht?’
Die twijfel is ook elders te beluisteren – al willen de critici niet met hun naam in de krant. Het woord ethiek valt. Er is vrees dat Muller zo snel schakelt, dat hij de grenzen niet alleen aftast, maar ook moedwillig oversteekt. En dat degenen die het zien de andere kant opkijken om de droom niet te verstoren. Er wordt gewezen naar McGregor, waar Muller met zijn twee partners op justitie stuitte, omdat ze de beurskoers van het bedrijf zouden hebben opgepompt. Muller werd niet vervolgd, maar compagnon Jeroen Schothorst kreeg een boete van twee ton.
Het verweer van Spyker topman Victor Muller is dat Spyker een beursfonds is en dat alles door accountants word gecontroleerd, maar hoeveel waarde kan je daar tegenwoordig nog aan hechten in een tijd dat het ene beursschandaal het andere opvolgt. Een klein rondje langs de websites van de Amerikaanse Spyker dealers leert in elk geval dat er nog minimaal 14(!) nieuwe Spykers op voorraad staan. Deze auto’s staan dus allemaal nog te wachten op een eerste eigenaar.
Het verhaal leek ook bijna te mooi om waar te zijn, in slechts een paar jaar uitgroeien van jongensdroom tot een beursgenoteerde autofabrikant met een zeer uitgebreide productrange, een eigen Le Mans team en ook nog eens een Formule 1 team. Het lijkt er nu dus op dat de Spykermotor een beetje begint te haperen en er harde resultaten verwacht worden. Misschien dat de presentatie van de jaarcijfers op 30 maart aanstaande wat meer duidelijkheid kan geven?