hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Beta HPE?

di jul 10, 2012 10:40

Over Lancia's gesproken, ik spotte deze zaterdag in de stad Groningen:

Afbeelding

Afbeelding

Thema IE Turbo van 85. Zag er zeer netje uit!
Je ziet ze al niet vaak, laat staan een eerste serie 8)
Kijk, dat is in stijl belastingvrij rijden. :wink:
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Beta HPE?

di jul 10, 2012 13:44

Leuk, leuk, al die Fulvia's en dergelijke! Hier ook eentje in bezit, een berlina 1C uit 1965.

Afbeelding

http://www.carloabarth.nl/?p=2595
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Corrado
Guru
Guru

Re: RE: Beta HPE?

zo jul 15, 2012 15:58

Erg leuke auto's, die Bèta HPE's. Heb je ook nog een Volumex (VX) van.
Helaas zéér slechte bouwkwaliteit, wardoor je ze echt bijna nooit meer ziet.
Ooit als 18 jarige (zo'n 10 jaar geleden) bijna een HPE gekocht als studentenbak. Vond ze echt gaaf, maar lastig om een goede te vinden. Toen maar in mijn studententijd een Spider III en Giulia gereden, waar ik overigens geen spijt van heb.

Toch blijft ik Lancia een warm hart toedragen. Jammer om te zien hoe Fiat het ooit zo eigenzinnige merk de nek om draait door ze als omgebouwde Chryslers te verkopen. Maar van de andere kant, die eigenzinnigheid zorgde wel voor weinig verkoop en meerdere (bijna) failissementen. En om te overleven moet je helaas grote aantallen verkopen. Vrees toch dat de tijd van de zowel technisch al qua design markante Lancia's voor altijd achter ons zal blijven liggen.
Als verstokt Lancia rijder een kleine duit in het zakje... :wink:

Fiat heeft vanaf de overnane in 1969 het kwaliteitsmerk Lancia langzaamaan een steeds slechtere naam bezorgd door het op Fiat wijze te bouwen (absoluut niets mis met die Lampredi motor trouwens, wel met de electronica). Je kunt je inmiddels niet meer voorstellen dat Lancia's tot eind jaren '60 zelfs de bijnaam Italiaanse Mercedes' hadden (sloeg op de kwaliteit in dit geval). Mijn Flavia coupé en 2000 Berlina hadden bijvoorbeeld RVS waar andere auto's chroom hadden.
In de loop van de jaren is door zwalkend beleid het merk goed om zeep geholpen, steeds opnieuw laten doodbloeien en dan weer moeite doen om het een beetje nieuw leven in te blazen, net als nu met Chryslers met Lancia logo. Succesvolle modellen kregen pas na jaren stilte een opvolger en dan zijn de klanten inmiddels wel weg.
Zijn die HPE's nou zoveel slechter dan andere auto's uit die tijd? Ik denk het niet, er zijn er nog wel meer van over en dus zie je de zwakke plakken inmiddels wel.

De Gamma had wat motorische kinderziektes aan de grote boxer, maar ik heb er zelf een (een coupé) met erg veel plezier gereden, zonder noemenswaardige problemen. Alleen bij kou en koude start moest je uitkijken dat je niet meteen vol je voorwiel tegen een stoeprand aandraaide want dan kon de getande riem inderdaad verspringen: de stuurbekrachtiging werd aangedreven door de nokkenas. Heb er nooit problemen mee gehad. Wel met die nokkenassen zelf die soms te zacht bleken te zijn. Sommigen hadden daar helemaal geen last van.

Zwart was inderdaad een lastige kleur voor een Gamma Coupé door het niet erg vlakke plaartwerk/oude persen bij Pininfarina (zo gaat het verhaal). Er moest dus strak plaatwerk geselecteerd worden voor een zwarte. De laatste brochure laat foto's zien van een zwarte met nietsverhullend strijklicht, dus het kon wel.
:wink:

Deze Beta ziet er geweldig uit, maar zal net zo hard achteruithollen van dag en nacht op straat staan als een hele nette ongerestaureerde Alfa Romeo berlina. Slechter is ie echt niet.

Koen

Terug naar “Het Forum Café”