yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wat heb ik vandaag nu weer gespot?

vr okt 21, 2011 23:47

In mijn beperkte ervaring is de trieste waarheid dat het in de automotive met de marges al zo ver uitgeknepen is dat mensen het echt over over-engineeren hebben bij dit soort dingen. Kosten zin het leidende argument om engineering te beoordelen, en niet de kwaliteit van de engineering. Het enige dat als kwaliteit interessant wordt gevonden is de perceived quality, oftewel wat de journalisten gaan zeggen als ze de kunststofjes op het dashboard betasten. Ik blijf me er echt over verbazen hoe goedkoop alles moet zijn om zelfs maar in aanmerking te komen om ingekocht te worden voor een auto (niet dat je daar iets van merkt als je zelf reserve-onderdelen gaat kopen, maar dat terzijde). Maar even serieus, een 2009 gebruiksauto als een Mito zou echt nog niet moeten roesten :shock: , want die duurtests worden toch door alle fabrikanten wel serieus gedaan. Dat een 156 uit 2002 nu roest, is niet zo verbazingwekkend, de product life cycle wordt vaak op 10 jaar/200.00km (wat het eerst komt) gesteld, waarna de auto theoretisch mag desintegreren van ellende.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za okt 22, 2011 00:01

200.000 km???
Dat zou willen zeggen dat sommige auto's na 2 jaar afgeschreven mogen zijn?
Ik wordt steeds groener! :x
It's not easy, being green (kermit)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 22, 2011 00:10

Ik kan niet voor alle fabrikanten en alle modellen wat zeggen, maar het is een vaak gebruikte norm. Vanaf dat moment wordt het optreden van serieuze mechanische defecten, het volledig versleten zijn van duurzame slijtagecomponenten of of het ernstig door corrosie aangetast zijn geaccepteeerd. De cynicus zegt dat de fabrikant zo zijn eigen vervangingsmarkt creëert...

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 22, 2011 00:13

Ik ben nooit cynisch. Nouja, soms niet.

Maar hoe lang zou die fabrikant vervangings-delen moeten kunnen leveren? Of is 'moeten' een verkeerde term en is er geen plicht hier?
It's not easy, being green (kermit)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 22, 2011 00:15

De laatste keer dat ik keek was dat 10 jaar na het beëindigen van productie, maar of dat nog actueel is...?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wat heb ik vandaag nu weer gespot?

za okt 22, 2011 08:49

Maar dan een leuke bonusvraag: naar welk onderdeel kijken we op de 8C? IS het een relatief onbelangrijk stukje afdekpaneel, of is het een veiligheidskritisch deel in het chassis?
Het is idd een onbelangrijk stukje van het subframe zo te zien. Dat is behoorlijk dik staal waar wat vliegroest op zit. Op een foto lijkt roest altijd erger. Niet dat het zou moeten maar het overleeft de auto wel. En dat komt ook bij andere merken voor. Veel meer en vlugger dan je zou denken. Op iedere moderne auto van een paar jaar oud vind je wel roest. Bij de een eerder dan de ander maar wielophangingsonderdelen worden veelal onbehandeld maar gewoon zwart gespoten onder een auto geplaatst. En al heel snel verschijnt er roest. Niets aan de hand over het algemeen. Erger is het als de roest de carrosserie gaat aantasten. Dan kan het hard gaan. Ik zag onlangs een Toyota Yaris uit 2000 die toch vanonderen behoorlijk door roest was aangetast. Dus het is echt niet alleen maar voor Alfa voorbehouden. Ieder merk ( model ) heeft zijn eigen specifieke roestproblemen. Ik adviseer dan ook altijd kopers van een 2e hands auto om hem zeker op de brug te zetten tijdens een aankoop want daar zie je veel meer dan alleen een mooi gepoetste glimmende laklaag.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za okt 22, 2011 19:23

De laatste keer dat ik keek was dat 10 jaar na het beëindigen van productie, maar of dat nog actueel is...?
Zoiets heb ik ook weleens gelezen. Maar elders heb jij gesteld dat van de 156 nu al niet alles meer te krijgen is. Houdt de Fiat-groep zich dan niet aan die regel? Is daar überhaupt wel controle op door een overheidsinstantie o.i.d.? En waar zou je als consument terecht kunnen?

Overigens krijg je hier i.c.m. verzekeringen hele rare situaties van. Mijn ouders hadden eind 2008 schade aan hun toenmalige auto. De schade bestond eruit dat er bevestigingspunten waren afgebroken waarmee de voorbumper aan de auto vast zat, en bevestigingspunten van het stads-/knipperlicht. Mijn vader en ik hebben met tie-raps de voorbumper provisorisch bevestigd en de lichtunit een aantal cm verplaatst (waar nog wel vlees was om hem vast te schroeven), zodat er weer met de auto gereden kon worden.

Het model was, als ik Autoweek mag geloven, in 1998 uit produktie gegaan (dus kennelijk zat-ie net over de 10 jaar heen). De verzekering eiste echter dat de (all-risk verzekerde) auto met originele, nieuwe onderdelen werd gerepareerd. Maar die waren niet meer te vinden. M'n vader had via marktplaats wel tweedehands onderdelen gevonden (overigens nog goed zoeken, gezien de zeldzaamheid van de auto), maar dat mocht dus niet... Eindresultaat was dat m'n ouders de auto terugkregen van het schadebedrijf met weliswaar een overgespoten voorbumper, maar als je goed keek zag je nog steeds een vouwtje zitten, hij zat nog steeds met een tie-rap vast bij de wielkast en de lichtunit zat (en zit) nog steeds niet op de juiste plek. Ook is de kier tussen motorkap en voorbumper niet netjes. Na een hoop getouwtrek hebben m'n ouders uiteindelijk nog wel een tegemoetkoming ontvangen wegens waardevermindering, maar dat ging ook niet vanzelf, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 22, 2011 20:06

Zoiets heb ik ook weleens gelezen. Maar elders heb jij gesteld dat van de 156 nu al niet alles meer te krijgen is. Houdt de Fiat-groep zich dan niet aan die regel? Is daar überhaupt wel controle op door een overheidsinstantie o.i.d.? En waar zou je als consument terecht kunnen?
Ik ben nooit heel actief op zoek geweest naar 156-delen, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat (bijvoorbeeld) een brandstoftank niet meer te krijgen is. Wat kun je er als consument tegen doen, als een fabrikant zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt? Ik zou het eigenlijk niet weten. Aangifte doen bij de politie lijkt me niet echt een optie.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 27, 2011 14:29

"Leuke" koplampen voor de 156 gespot....
Afbeelding

En voor wie niet genoeg ledjes heeft:
Afbeelding

Ik vind persoonlijk vooral de doekjestuning interessant.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do okt 27, 2011 15:14

Dat vind ik nou echt het meest trieste dat je met een oudere auto kan doen!
Ik kwam laatst een oude(!) Mini tegen met van die achteraf ingebouwde LED-jes, :shock: ook rijdt er hier een BMW X6 rond met die Halfords-dingen. :?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Tsjoechov
Member
Member

do okt 27, 2011 16:07

Wat dacht je van alle golfjes 3&4, en de T5 busjes? Bij huidige Audi's staat het best leuk hoor, die vormen die ze met Led-verlichting kunnen maken in hun koplampen; want daar sluit het aan op het design van de rest van de auto. Dat doet het elders níet...

Over smaak valt niet te twisten, maar het verbaast me dat het door de keuring komt, die verlichting.

Rainier155
Guru
Guru

do okt 27, 2011 16:07

Petjes tjoening.
Zie ik anders vaak genoeg op oudere Golfjes, Astra's en andere hokken...

Overigens wel beetje offtopic dit. :P
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

B-lex
Guru
Guru

vr okt 28, 2011 00:48

Volgens mij is het hier wel eens gezegd;
Dit soort tuning is in feite een dikke middelvinger opsteken naar de ontwerper van de auto :lol:
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di nov 01, 2011 16:39

Ik ben nooit heel actief op zoek geweest naar 156-delen, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat (bijvoorbeeld) een brandstoftank niet meer te krijgen is.
Klopt, was bij mij het geval :twisted: . Nieuwe brandstoftank JTD is niet meer te krijgen, en gebruikten worden niet bewaard bij het slopen, want geen afzetmarkt. Daar gaat gewoon de boor erin en wordt de brandstof afgetapt.
Ik heb in totaal 6 weken ](*,) mijn auto moeten missen t.g.v. het eerst zoeken naar een gebruikte tank, en daarna heeft Alfamotive er maar een uit een exemplaar geschroefd die in eerste instantie opgeknapt en verkocht moest worden maar die te slecht bleek.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Rainier155
Guru
Guru

di nov 01, 2011 16:58

Ik ben nooit heel actief op zoek geweest naar 156-delen, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat (bijvoorbeeld) een brandstoftank niet meer te krijgen is.
Klopt, was bij mij het geval :twisted: . Nieuwe brandstoftank JTD is niet meer te krijgen, en gebruikten worden niet bewaard bij het slopen, want geen afzetmarkt. Daar gaat gewoon de boor erin en wordt de brandstof afgetapt.
Ik heb in totaal 6 weken ](*,) mijn auto moeten missen t.g.v. het eerst zoeken naar een gebruikte tank, en daarna heeft Alfamotive er maar een uit een exemplaar geschroefd die in eerste instantie opgeknapt en verkocht moest worden maar die te slecht bleek.
Denk dat ik de prijs van m'n te koop staande 156 benzine tank nog maar is wat ga opschroeven. :twisted: :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Het Forum Café”