AlfAnke

Re: RE: lekker koken

za aug 19, 2006 00:29

Sangiovese is my middle name Afbeelding
DSB 8) de smiley ook trouwens

Een lekker desert( het kan nu nog)Meloensoep met sorbetijs en rood fruit
250 cl water met 250 gram suiker en een vanillestokje laten koken tot een suikerstroopje. Speciaal voor Dinky: je kan ook een deel van de suikerstroop vervangen door lekkere witte wijn. Afkoelen in de koelkast.
Een galiameloen schoonmaken en pureren met staafmixer of in de keukenmachine.Puree door het suikerstroopje mengen.
In een diep bord een schep meloensoep doen en daarin 3 bolletjes sorbetijs (verschillende smaken) garneren met schoongemaakte aalbesjes, bramen of frambozen en aardbeien. Receptje van mn schoonzoon uit het restaurant waar hij werkt :P

Roeltje 164

RE: lekker koken

za aug 19, 2006 17:20

Lekkâh hoor..alfaank..

vandaag roergebakken verse mosselen, men neme een wok, brande hem kokend heet met olie, knoflook en sambal, gooie de mosselen erin en bakke 4 minutjes de mossleen gaar totdat alle schelpen openstaan, heerlijk met turks brood en griekse salade...

Serveertip,
Chardonnay Gerard Bertrand 2005 winnaar van de medaille dárgent chardonnay du monde 2006, VEN/Sligro..

heerlijk.

de vrouw is jarig dus feest een dag of 3 , aangezien ik bubbele setjes schoonouders heb :shock: :shock:

eet smakelijk.. :wink:

AlfAnke

za aug 19, 2006 17:31

Lekkâh hoor..alfaank..

vandaag roergebakken verse mosselen, men neme een wok, brande hem kokend heet met olie, knoflook en sambal, gooie de mosselen erin en bakke 4 minutjes de mossleen gaar totdat alle schelpen openstaan, heerlijk met turks brood en griekse salade...

Serveertip,
Chardonnay Gerard Bertrand 2005 winnaar van de medaille dárgent chardonnay du monde 2006, VEN/Sligro..

heerlijk.

de vrouw is jarig dus feest een dag of 3 , aangezien ik bubbele setjes schoonouders heb :shock: :shock:

eet smakelijk.. :wink:
Wat heb jij toch met die grieken :wink:
Ennu een heel fijn feest dan maar met de dubbele setjes en de felicitaties aan je vrouw :banana:

Roeltje 164

za aug 19, 2006 18:18

griekse vrouw gehad, dus ken ook nog goed grieks koken... :lol: :lol: :lol:

Boyd
Full Member
Full Member

za aug 19, 2006 20:32

Zo net heerlijkpannetje mosselen gegeten. Lekkere verse groenten gesneden en een partij heerlijk grote mosselen. Vers stukje stokbrood erbij hmmm :oops: Toch wel handig als je op de verse vis werkt dan komen er wel eens dingen aan je neus voorbij 8) Verder kreeg ik een lekker recept van klant tijdens het schoonmaken van de kabbeljouw. Kop eraf (kindvriendelijker volgens de klant 8), staart en vinnen eraf etc) Even lekker om en om bakken, velletje eraf en eventueel knapperig bakken, samen krieltjes in hollandaise saus serveren. Nou klonk dit mij super in de oren omdat ik nog niet gegeten had. Ik ga het toch een keer proberen 8)
Afbeelding

AlfAnke

za aug 19, 2006 20:42

Kabeljauw gekruid met viskruiden op een ingevet stuk alufolie leggen, roerbakgroente (oosters) erop en een scheutje wijn.
Folie dichtvouwen als pakketje, 15 minuten in de oven, frietjes erbij en evt. een lekker sausje.
Je bent zo klaar en het is heel lekker, doe ik vaak als ik (vis) eters krijg. 8)

Giulia555

zo aug 20, 2006 13:55

Mosselen gaan uitstekend samen met een mooie Muscadet de Sevre et Maine sur lie (op de droesem gerijpt) uit de mooie Loire.

Verder zou ik me in het algemeen niet te blind staren op medailles die gewonnen zijn omdat er echt tienduizenden per jaar worden uitgereikt dus echt onderscheidend zijn die wijnen echt niet.

Gisteravond het volgende menu in elkaar gedraaid voor broers en partners:

Sashimi van rauwe tonijn en licht aangezette ossenhaas en noedels en soya (tikje wasabi) daarbij een Riesling Trocken 2004 van S.A. Prum

Gebakken coquillles op venkelrisotto met citroenolie, daarbij een Savenierres 1999 van Chateau de Varennes. Ultiem glas witte wijn met prachtig bewaarpotentieel

Kalfsrib ingewreven met gepofte knoflook in witte wijn gegaard met salie en rozemarijn met groene asperges en Rozenval aardappeltjes. Daarbij gedronken eenTerre d'argence 2005 van Chateau du Mourgues uit de Gard. Echt de zon in je glas zoooo mooi.

Zelfgemaakt frambozen/bramen bavarois met daarbij een Brachetto d'Acqui van Araldica. (heerlijk mousserende rode dessertwijn uit Piemonte)

Kaasassorti van Oude Goudse, Parmigiano en Belgische blauwader met Churchill Aqua Alta 1994 Vintage Port.

En nu aan het uitbuiken!!!!!

AlfAnke

zo aug 20, 2006 16:34

Als ik dat allemaal zo lees doe je daar wel een paar dagen over :lol:

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

zo aug 20, 2006 19:53

Wauw, wat een diner 8)
Vanavond was het rollade hier, wel zeer smakelijk :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Roeltje 164

zo aug 20, 2006 20:20

Mosselen gaan uitstekend samen met een mooie Muscadet de Sevre et Maine sur lie (op de droesem gerijpt) uit de mooie Loire.

Verder zou ik me in het algemeen niet te blind staren op medailles die gewonnen zijn omdat er echt tienduizenden per jaar worden uitgereikt dus echt onderscheidend zijn die wijnen echt niet.

Gisteravond het volgende menu in elkaar gedraaid voor broers en partners:

Sashimi van rauwe tonijn en licht aangezette ossenhaas en noedels en soya (tikje wasabi) daarbij een Riesling Trocken 2004 van S.A. Prum

Gebakken coquillles op venkelrisotto met citroenolie, daarbij een Savenierres 1999 van Chateau de Varennes. Ultiem glas witte wijn met prachtig bewaarpotentieel

Kalfsrib ingewreven met gepofte knoflook in witte wijn gegaard met salie en rozemarijn met groene asperges en Rozenval aardappeltjes. Daarbij gedronken eenTerre d'argence 2005 van Chateau du Mourgues uit de Gard. Echt de zon in je glas zoooo mooi.

Zelfgemaakt frambozen/bramen bavarois met daarbij een Brachetto d'Acqui van Araldica. (heerlijk mousserende rode dessertwijn uit Piemonte)

aardig uitgesloofd, ziet er geeweldig uit man, wat een werk zal je gehad hebben.... :D :D :D

Kaasassorti van Oude Goudse, Parmigiano en Belgische blauwader met Churchill Aqua Alta 1994 Vintage Port.

Boyd
Full Member
Full Member

zo aug 20, 2006 21:15

Nu ik er aan denk ik ga van de week maar weer eens een wokkie tokkie maaltijdsalade maken. Toen ik nog in restaurant werkte was dit een van mijn favoriete gerechten.

Men neme een sla mix liefts een met tuinkruiden, daarin kan je zelf kwijt wat je wil ik doe vaak pijnboompitten en croutons, roma tomaatje, komkommer

Dan de kip, men neemt kipfilet en maakt deze mooi schoon. Vervolgens maakt men een marinade van Honing, Sesamzaad en Ketjap. Dit doe ik altijd op gevoel dus weet niet de precieze hoeveelheid :oops: Deze marinade moet niet te dun zijn maar ook niet te dik. Vervolgend bak je de kipfilet mooi goudbruin. Door de marinade van honing en ketjap is het mooi donker gekleurd. Dan snijd je de kipfilet in stukjes en plaats je boven op de salade. Daarna nog even besprenkelen met wat sesamzaad en u bent klaar. De kip heeft een lekkere zoete smaak en door de salade variatie erg lekker. Krijg nu al weer honger als ik het beschrijf :roll:
Afbeelding

Leah

zo aug 20, 2006 22:44

Jeeemig, krijg gelijk weer honger :lol:

Vanavond simpel gehouden hoor :oops: ... Taboulé bereid en opgesmuld.

Ciao, Leah

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

zo aug 20, 2006 23:17

Ook lekker makkelijk en snel klaar: kriksteunen met ui.

alfatje

ma aug 21, 2006 17:56

vanavond witlof salade met sate schnitzel...en biertje om et weg te werken.....bon appetit :?

Terug naar “Het Forum Café”