JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: velgen opknappen

do jun 28, 2012 08:48

gisteren heb ik een setje staal naar velgenrichten.nl gebracht.
zit in Horst Limburg.

Ik heb eens gekeken wat hij int schap had staan, aan reparatiewerken. Dat liegt er niet om :idea:
Heb er verder geen ervaring mee nog, en aangezien de man alleen naafgat gaat uitdraaien kan ik er straks ook niet veel over zeggen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: velgen opknappen

do jun 28, 2012 09:22

.....
de coating is poreus en eens dat het remstof eringetroken zit krijg je het er niet meer uit (zelf ervaren :( ) of gewoon de velgen wekelijks kuisen 8)
Ik heb die ervaring niet. Jaren geleden de velgen van mn motor laten doen (wit) bij pluscoating in 's gravenpolder. Inwerking van remstof (waren competitieblokken) had ik niet, ook niet na een trackday bv, ook geen schade van losse steentjes uit t asfalt oid, prima dat poedercoaten.

Wel regelmatig afnemen met een spons met ontvetter en naspoelen met water, dan waren ze weer als nieuw!

Grtz,fRank

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 28, 2012 13:34

kan alleen zeggen dat de delta velgjes straks na elke rit worden schoongemaakt :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

arjz1300
Full Member
Full Member

do jun 28, 2012 19:46

Ik heb goede ervaringen met wheelcare in het plaatsje zeeland. Heb er anderhalf jaar geleden 18" ers voor mijn bus heen gebracht om het naafgat uit te laten draaien en gelijk de velgen te poedercoaten... Super resultaat en voor een erg net bedrag (vind ik)
Goed en betrouwbaar Wheelcare.
Alleen het spuiten en poedercoaten doet ie zelf ook niet, dat wordt uitbesteed.
Repareren en richten is zijn ding!
Laatst gewijzigd door arjz1300 op za jun 30, 2012 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

__1337__
Full Member
Full Member

do jun 28, 2012 20:12

Heb mijn Teledials gebracht bij Piet Dam te Strijen. Is ook in de buurt van Rotterdam, maar was wel wat duurder.. ben wel heel erg tevreden over het resultaat.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

vr jun 29, 2012 11:08

Waarom wil iedereen poedercoaten?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 11:21

Omdat normale 2K lak niet hard genoeg is ?

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 11:55

Omdat normale 2K lak niet hard genoeg is ?
Hoegenaamd alle velgen worden standaard gelakt geleverd en kunnen er dan zelfs na 44 jaar nog prima uitzien...

Er is geen fabrikant die z'n velgen poedercoat...

Het is te dik (waardoor het er echt niet uitziet)... het is TE hard waardoor het barst / scheurt bij een kleine beschadiging... de hechting is slechter dan van lak waardoor er bij beschadiging een heerlijke corrosiewoekering onder het oppervlak ontstaat die door de capillaire werking nog eens versterkt wordt... het is bovendien zwaar dus je onafgeveerde gewicht gaat omhoog... het kleurenarsenaal is beperkt...

Het chassis met aanhangende delen van het Boertje is af-fabriek gepoedercoat en daar kun je na 16 jaar pekelen lappen van een halve meter zo met de hand af trekken...

Het is leuk voor delen die niks te lijden hebben... maar verder??????

Ik zie eigenlijk niet 1 voordeel... laat staan redenen om het op velgen te gebruiken... het simpele aandraaien van wielmoeren kan al barstjes veroorzaken met het bovengeschetste gevolg... (is ws ook de reden waarom de motorvelgen van fRank het redelijk uithouden want daarbij geldt dat niet)...

De volgende set (staal) die bij ons gedaan gaat worden, wordt gestraald, vlamverzinkt, epoxy-primer en aflak... houdt het gegarandeerd langer uit dan poedercoating....

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 13:06

Waar schrijf ik 'redelijk' in mijn relaas Jack?

Het is nl niet 'redelijk', het is gewoon goed vind ik.
Ik had nl voor t poedercoaten die wielen laten spuiten met 2k autolak en dat was na 1 seizoen beige ipv wit door de inwerking van remstof/straatvuil, ja ook bij regelmatig schoonhouden. Dat t een grotere laagdikte heeft soit, eens. Maar 'te hard' waardoor er scheurtjes/corrosie/jou verhaal ontstaan, niet hier in ieder geval. Terwijl er toch menig bandje af en op is gedraaid. :idea:

Dat t onderstel van je disco er zo langzamerhand vanonder komt vallen :lol: heeft wellicht te maken met het materiaal (staalsoort?) waar de coating destijds op is aangebracht?

Uiteraard is het voor uwes als originaliteitsfreak een doodzonde om delen die af-fabriek gespoten zijn te laten poedercoaten maar heel soms is modern echt beter, heus... :lol: :wink:

Grtz,fRank

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 13:42

Ik was degen die "redelijk" gebruikte in mijn relaas... :wink:

De velgen van de de Ductator zijn nog origineel... niks aan de hand... en die hebben remstof, pekel, vorkolie en lompe bandenboeren voor hun kiezen gehad.... mooi de nerf van het gietwerk nog zichtbaar...

MAAR... een motorfietsvelg leidt natuurlijk wle een heel ander leven dan een autovelg... stoeprandschade heb je hoegenaamd nooit op de motor... (hopelijk...) etc. etc.

Als je na het lakken last hebt van remstof inwerking, is er iets mis met de gebruikte lak.

De velgen van de groene Sjuul zijn origineel... zijn in 1968 gespoten in Arese... alle 4 constant in het remstof... poets je er zo vanaf... ook aan de binnenkant...

Zelfs op de Berlina heeft het dunne laagje spuitbus-velgendonkerzilver het 10 jaar uitgehouden zonder noemenswaardige problemen....

Het Boertje gaat gewoon au naturel door het leven... Mother Nature reclaiming what was hers to begin with... :lol: :lol: :lol:

Maar dat het op een chassis sowieso niet geschikt is komt doordat er boutgaten in zitten die na het coaten geruimd moeten worden.... dan krijg je "schade" aan de coatinglaag... en begint het proces al...

Als je er logica op loslaat, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dan dat poedercoating voor heel veel inzetgebieden domweg niet geschikt is...

Ik geloof nog steeds niet in die plasticlaagjes... maar gun jou natuurlijk je blijschap van harte... :lol: :lol:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 29, 2012 15:24

Ik heb mijn velgen het liefst van ongelakt blank aluminium.
Maar daar rij ik dan niet mee in de pekel. En als dat per ongeluk toch gebeurd, dan spoel ik ze met veel koud water schoon.
Ok, het is wat meer poetsen, maar wat moet ik anders doen op mijn zondag ochtend voor de kerkdeur open gaat.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 01, 2012 16:03

Net een oude aflevering van Wheeler Dealers zitten kijken waarin een BMW 840 opgekalefaterd werd....

De wielen kregen ook een beurt... werden in zuur gedipt... klonk me akeling in de oren.... maar kwamen er erg netjes uit... daarna poedercoating, daana kleurlakje en een glans-aflak....
Zag er ERG netjes uit... uiteraard een beetje te "dik" zodat lettertjes en logo's hun scherpte verloren hadden... maar GEEN idee hoe ze stoeprandschade hersteld hebben...

Volgens mij krijg je plamuur toch niet zo maar dusdanig statisch aantrekkelijk voor plastiekpoeder dat het hecht?

Een soort van daadwerkelijk-staal-bevattende-staalplamuur?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 01, 2012 17:46

Zat daar stoeprandschade op dan? Ik meende dat alleen de lak aan het bladderen was.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 01, 2012 17:50

Ja, dat zat er ook op, rechts voor.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 01, 2012 17:56

Dat heb ik even gemist dan.

Wat misschien ook nog kan: eerst coaten, dan plamuren en dan spuiten?

Trouwens, nou we het toch over die BMW hebben: wat was dat voor spul waar Edd de bumper (ABS-kunststof neem ik aan) mee repareerde?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Het Forum Café”