Dat bedoel je vast anders dan dat het er nu staatDaarom maken computers (programma's) nooit fouten. Ze doen hooguit iets anders dan jij bedoeld had.Het is en blijft een dom ding dat alleen maar doet wat hem verteld is te doen.

Dat bedoel je vast anders dan dat het er nu staatDaarom maken computers (programma's) nooit fouten. Ze doen hooguit iets anders dan jij bedoeld had.Het is en blijft een dom ding dat alleen maar doet wat hem verteld is te doen.
Computers kennen grotere verantwoordelijkheden dan het besturen van een auto. Loslatende contactjes of een leeglopende accu zijn geen argumenten in deze. Daarbij kan ook een computer zachtjes landen, dat het niet zo ingesteld staat (budgettechnisch) doet daar niets aan afDie computers zijn allemaal leuk, totdat je accu kapot gaat. Totdat er een contactje op een printplaat losraakt en de hele boel uitfikt. Enz.
Daarbij, een computer is inderdaad sneller en vooral efficienter dan een mens, maar om het voorbeeld van de auto pilot maar eens aan te halen: Een piloot kan zachtjes landen, een computer kwakt gewoon het ding op de grond.
Wat ik wel knap vind is dat inparkeren, ik vraag me dan af waar dat ding aan zien waar die heen moet. Zeker omdat die toch iets van een stoep of iets dergelijks moet zien om te bepalen om terug te draaien en er zijn zoveel verschillende stoepjes. (hoogtes)
Bovendien mag ik hopen dat het in mijn levensduur niet zo ver komt dat we zelf niet meer kunnen rijden, vertrouw die electrische zooi voor geen meter.
Het begon ooit als hobby...Oh ja? Je maakt me nieuwsgierig. Beroepsmatig of als hobby?
OT: Het is natuurlijk zo dat zo'n systeem pas ingevoerd zal worden nadat de software jarenlang over and over and over again is getest in alle denkbare situaties. En dan zal dat invoeren nog beetje bij beetje gebeuren ook (eigenlijk is dat al even aan de gang met alle systemen voor inparkeren, je voorganger veilig volgen, verkeersborden lezen, blinde-hoekverklikkers, etc. etc.). De mens die de software schrijft blijft de zwakke schakel in het geheel.
Dat is dus de uitdaging aan de autofabrikanten, om dat zo waterdicht mogelijk te maken. Dan nog zal het best wel eens fout gaan, fouten zijn nu eenmaal niet 100% uit te sluiten. Maar een belangrijke verbetering in de veiligheid moet zeer zeker haalbaar zijn. Daarnaast heeft geautomatiseerd autoverkeer nog meer voordelen. De natte droom van menig verkeersdeskundige is dat dit soort auto's uiteindelijk in een soort "treintjes" over de snelweg kunnen rijden. 120 km per uur op 1 meter afstand van elkaar of zo. Moet je eens kijken wat dat doet met de capaciteit van de snelwegen. Voor we zover zijn dat we dat kunnen, zijn we wel meerdere decennia verder denk ik, maar ik zie geen enkele reden waarom het uiteindelijk niet zou kunnen.Er bestaat overigens al heel wat aan automatisering in voertuigen. Cruise-control, ABS, automaten voor ruitenwissers, verlichting en afstand houden, noem het maar op. In sommige auto's zit zelfs complete vliegtuigtechniek om te voorkomen dat ze omvallen bij een uitwijkmanoeuvre. Allerlei zaken die onder de bedoelde omstandigheden een praktisch nut bewijzen. Maar wat als de omstandigheden anders zijn?
Zie je nou wel dat mensen veel meer kunnen dan computers? Ik zie dagelijks mensen op veel minder dan een meter afstand van elkaar rijdenDat is dus de uitdaging aan de autofabrikanten, om dat zo waterdicht mogelijk te maken. Dan nog zal het best wel eens fout gaan, fouten zijn nu eenmaal niet 100% uit te sluiten. Maar een belangrijke verbetering in de veiligheid moet zeer zeker haalbaar zijn. Daarnaast heeft geautomatiseerd autoverkeer nog meer voordelen. De natte droom van menig verkeersdeskundige is dat dit soort auto's uiteindelijk in een soort "treintjes" over de snelweg kunnen rijden. 120 km per uur op 1 meter afstand van elkaar of zo. Moet je eens kijken wat dat doet met de capaciteit van de snelwegen. Voor we zover zijn dat we dat kunnen, zijn we wel meerdere decennia verder denk ik, maar ik zie geen enkele reden waarom het uiteindelijk niet zou kunnen.
Zie je nou wel dat mensen veel meer kunnen dan computers? Ik zie dagelijks mensen op veel minder dan een meter afstand van elkaar rijdenDat is dus de uitdaging aan de autofabrikanten, om dat zo waterdicht mogelijk te maken. Dan nog zal het best wel eens fout gaan, fouten zijn nu eenmaal niet 100% uit te sluiten. Maar een belangrijke verbetering in de veiligheid moet zeer zeker haalbaar zijn. Daarnaast heeft geautomatiseerd autoverkeer nog meer voordelen. De natte droom van menig verkeersdeskundige is dat dit soort auto's uiteindelijk in een soort "treintjes" over de snelweg kunnen rijden. 120 km per uur op 1 meter afstand van elkaar of zo. Moet je eens kijken wat dat doet met de capaciteit van de snelwegen. Voor we zover zijn dat we dat kunnen, zijn we wel meerdere decennia verder denk ik, maar ik zie geen enkele reden waarom het uiteindelijk niet zou kunnen.