Melvivio
Full Member
Full Member

RE: Hopelijk is dit geen clublid.

wo mar 30, 2011 13:29

Helemaal goed hoor, de reacties op het filmpje. Maar wie hier is werkelijk zo met rijden bezig, dat hij/zij nog nooit perongeluk iemand tijdens het rijden heeft benadeelt of in gevaar heeft gebracht (opzet of niet)?

Lekker door rijden, zeuren er allemaal om dat dit niet meer kan in NL.. Ik kom er voor uit dat ik dit zo veel mogelijk doe. En ja! Ook overtreed ik regelmatig de snelheidslimit. Waarom koop ik anders een snelle auto??? Maar dat terzijde.

Probleem met over enthausiast gebruik willen maken van je auto en de wegen is dat zeker schadelijk KAN zijn. Het meisje wat is dood gereden is onacceptabel.. En dit is iemand die werkelijk domme acties uithaald en niet verantwoordelijk rijd. Nu is ‘veilig’ voor iedereen anders maar dit is een kudst bestuurder Pur Sang. En gewoon een NL’er.

GOED rijden is naar mijn mening niet hetzelfde als je keurig aan de regels houden. Maar het veilig houden voor je passagiers en omstanders, want die hebben waarschijnlijk niet gevraagd om een opgefokte golf met 90 door de bebouwde kom te zien scheuren.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo mar 30, 2011 13:49

Een x wat te hard rijden is redelijk onvergelijkbaar met het gedrag van de bestuurder van deze 146.
Je kunt een x per ongeluk door het rood rijden door iets verkeerd in te schatten, al is zelfs dat niet goed te praten.
Echter wat je hier ziet is 100% asosiaal in mijn ogen......
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Hopelijk is dit geen clublid.

wo mar 30, 2011 14:20

GOED rijden is naar mijn mening niet hetzelfde als je keurig aan de regels houden. Maar het veilig houden voor je passagiers en omstanders, want die hebben waarschijnlijk niet gevraagd om een opgefokte golf met 90 door de bebouwde kom te zien scheuren.
Deels wel mee eens, maar wat erg vaak wordt vergeten bij mensen die zelf vinden dat ze goed rijden, is dat goed rijden ook inhoudt dat je de ruimte inbouwt om fouten van anderen op te kunnen vangen.
Voorbeeldje: wanneer je met 180 op de linkerstrook aan komt zetten en een medeweggebruiker heeft jou niet gezien en komt plotseling naar links, is het te makkelijk om te zeggen dat het allemaal zijn schuld is. Natuurlijk heeft hij de fout gemaakt, maar jij hebt zelf de situatie gecreëerd waarbij die fout direct ongenadig wordt afgestraft.
Mensen maken nou eenmaal fouten en dat is iets waar je, vooral in het verkeer, gewoon rekening mee hoort te houden.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Dinky Boy
Miniaturista

wo mar 30, 2011 15:07

GOED rijden is naar mijn mening niet hetzelfde als je keurig aan de regels houden.
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hersenen van jonge mensen minder goed in staat zijn gevaar in te schatten. Al jarenlang zijn met name mannelijke bestuurders tussen 18 en 25 oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. En dat is niet alleen maar het gevolg van gebrek aan rijervaring of stoerdoenerij, maar ook van het te laat herkennen van gevaar. En dat wordt niet evenredig gecompenseerd door snellere reflexen.

Je kunt jonge bestuurders dus niet verwijten dat ze over minder inzicht beschikken. Hun oordeel over "GOED rijden" is nog in ontwikkeling en is over een paar jaar anders dan nu. Dat maakt die vaak suffe of irritante regels zinvol. Grenzen aan snelheid beperken de gevolgen als het toch een keer misgaat. Als je gewoon stopt voor rood, de drank laat staan of afstand houdt is de kans op een ongeval kleiner. Geen speld tussen te krijgen. Kan je iemand niet verwijten dat hij zich onbewust is van risico's, je kunt hem wel afrekenen op het feit dat hij zich niet aan de regels houdt. Want het onderscheid tussen 'mag wel' en 'mag niet' leer je voor je tweede al kennen en is daarna altijd hetzelfde.

Maar dit staat geheel los van het wangedrag van de bestuurder uit het filmpje, dat heeft m.i. niets meer met onvermogen om gevaar in te schatten te maken maar alles met treiteren of intimideren.

Melvivio
Full Member
Full Member

wo mar 30, 2011 16:19

@Dinky Boy: Ben het met het bovenstaande verhaal eens! Tot een vorm van stoerdoenerij probeer ik me niet toe te laten verleiden. Ondanks dat ik vaak op de weg ben ga ik niet stellen dat ik een goede bestuurder ben. Jammer dat het zinnetje erna niet mee gequote is. Veiligheid vind ik belangrijk en rijd daarom naar de behoefte van andere weggebruikers of mijn passagiers.

Frapant vind ik dat er kritiek gegeven word op de persoon uit het filmpje. Maar foutloos zijn we zelf?

Bij matrix borden, die 90 aangeven tijdens spits uren. Weinig mensen die zich daar aan houden. Een gevaarlijke situatie heb je volgens mij eerder als je je aan de snelheid houd en afstand probeert te houden van je voorganger. Die ruimte word benut door mede weggebruikers om zo een plaatsje op te schuiven. In zo'n geval vind ik het beter om met de flow mee te gaan en ook maar iets te hard te rijden.

Uw mening op zo'n situatie?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Dinky Boy
Miniaturista

wo mar 30, 2011 16:49

Melvivio, het is een algemeen verhaal en niet specifiek een reactie op jou (en al helemaal geen oordeel).

Het gaat om de grote lijnen. Ondertussen zijn er genoeg jonge bestuurders die veel meer verantwoordelijkheidsbesef tonen dan 40-ers met een houding van 'ik doe al langer mee dus ik weet het allemaal zo goed'. In programma's als Blik op de weg en Wegmisbruikers zie je genoeg van dat soort gezwets door 'ervaren' bestuurders.

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

wo mar 30, 2011 17:56

Frapant vind ik dat er kritiek gegeven word op de persoon uit het filmpje. Maar foutloos zijn we zelf?
Niet relevant. Wat we bespreken is asociaal rijgedrag, niet of we zelf volgens de letters van de wet rijden. Dat doet -bijna- niemand. Ik rijd dagelijks te hard maar dat betekend niet dat als het een keer niet kan, ik medeweggebruikers danwel bewust in gevaar ga brengen door te bumperkleven, idiote inhaalacties te wagen en door rood te rijden. Persoonlijk vind ik dat ook één van de definties van kunnen rijden. Je hoeft niet foutloos te rijden maar wel met volle verstand!!

Corrado
Guru
Guru

wo mar 30, 2011 18:42

En als zoon'lief' is die de auto van pa en moe even mocht lenen zich zo misdraagt? Publicatie van het kenteken is dan niet echt handig. Kan degene op wiens kenteken de auto staat nog een jaar lang uitleggen dat hij of zij het niet was. Zelfde verhaal als de auto kort daarna wordt verkocht. Staat de nieuwbakken eigenaar er gekleurd op...

Ik zie wel wat in een 'kliklijn' waar dit soort filmpjes naar opgestuurd kunnen worden. Mag degene op wiens naam het voertuig staat naar het bureau komen om wat uit te leggen. Bij wegblijven wordt een rijverbod opgelegd. Afhankelijk van de verklaring volgt al dan niet een sanctie. In geval van het voorbeeldfilmpje wat mij betreft een vette prent en opnieuw rijexamen doen.
Lijkt me een heel goed idee.

Koen

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 31, 2011 11:10

Zit zelf elke dag op het zelfde traject op de snelweg. Dagelijks is het feest. Rechts inhalen en in een gaatje wringen waar niemand wat mee wint. Laatst zelfs inhalen tussen de 2e en 3e baan door. Dus gedragen alsof je op de motor zit maar dan met de auto. Om één plekje te winnen. Gisteren nog, 2 snelwegen komen samen, oudere vrouw kijkt strak voor zich uit, komt van de rechter snelweg en wil naar links, kijkt niet op of om en drukt haar auto naar links. Ik zie het al ruim van te voren aankomen, zit in haar dode hoek en ga plat als ik niet zou handelen. Asociaal gedrag? Rapporteren? Klikken? Melden? Ik heb niet eens getoeterd op het gevaar af dat ze als schrikreactie in de vangrail zou eindigen. Gewoon maar doorrijden dus. Ik zou zo'n camera wel overwegen maar alleen om de schuldvraag en de gevolgen bij schade vast te leggen. Klikken is al snel discutabel. Dat zie je ook aan de beelden van die rijschool. Hij komt ongetwijfeld veel meer gerommel tegen maar kiest er voor alleen de echte asociale idioten op zijn site te zetten. Prima oplossing! Gaat er volgens mij ook niet om dat de dader voor schut wordt gezet maar om discussie en leermomenten te verspreiden. Dit is de kracht van internet. =D>
Dirk - Giulia2000TS

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 31, 2011 11:30

Motorrijders zijn echter ook niet altijd "netjes". Gisteren bij een pompstation in Amsterdam zie ik mijn overbuurman met de motorfiets.

Ik rij weg (één richtingsverkeer) en ga twee keer linksom naar het stoplicht.
Als deze op groen springt zie ik uit mijn ooghoek de motorfiets tegen het verkeer in van de pompstation wegrijden en de motor voor mijn (dan al optrekkende) wagen gooien.
Waarschijnlijk had hij geen zin om even om te rijden en koos dus voor deze gevaarlijke oplossing.
Daarna zie ik hem in de vijf keer dat ie afslaat, slechts één keer richting aangeven. Daarbij rijdt hij dan ook bijna een kind op de stoep aan.
Hmmmm...

Ik beloof hierbij plechtig dat ik, op straffe van zelfkastijding,:
- op de brommer;
- op de motorfiets en
- in de wagen,
mijn medeweggebruikers en voetgangers niet in gevaar zal brengen!
Amen!*

*Benieuwd hoe lang ik dat vol hou

notton155
Advanced Member
Advanced Member

do mar 31, 2011 12:24

Met de 146 is CAM4, als je klikt op CAM6 zie je dat de lesmotor zelf door dik geel rijdt. Te zien is dat groen uit gaat dan blijft het even "zwart" en dan pas geel. Tijd genoeg om te stoppen denk ik.....
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Wouter Dobbenga
Member
Member

do mar 31, 2011 12:51

Met de 146 is CAM4, als je klikt op CAM6 zie je dat de lesmotor zelf door dik geel rijdt. Te zien is dat groen uit gaat dan blijft het even "zwart" en dan pas geel. Tijd genoeg om te stoppen denk ik.....
Uhmmm... ik weet niet wat jij als dik door geel beschouwd, maar een halve seconde voordat je over de streep rijdt dik in de remmen gaan met je motor omdat het stoplicht op geel springt...als je zelf dan niet onderuit gaat dan is het wel de auto achter (Die vaak veelste dicht op je zit) dat jou dan schept.

Maar goed, er zijn zowel motorijders en automobilisten die soms erg gevaarlijk rijden of juist heel netjes, laat het geen motor vs auto discussie worden. Verder denk ik dat je de actie van CAM4 niet kan vergelijken met 150 rijden over een lege snelweg omdat we "Allemaal wel eens de regeltjes aanpassen aan de situatie..."
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 31, 2011 15:57

Gaat er volgens mij ook niet om dat de dader voor schut wordt gezet maar om discussie en leermomenten te verspreiden. Dit is de kracht van internet. =D>
Dat zou veel minder discutabel zijn, maar dan hoeft het kenteken er ook niet bij.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 31, 2011 16:11

Ik heb 5 jaar verkering gehad met de dochter van de plaatselijke rijschool hier ( reden in Alfa's 33 ) Als Schoon papa (ex-marinier ) deze situatie met zijn lesmotor mee maakte , stampte hij en de auto , en de bestuurder total-loss.. :?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

alfasmitje

vr apr 01, 2011 18:27

eerlijk gezegd mogen ze van mij dat soort filmpjes, met kenteken en al zo veel mogelijk verspreiden op het internet, des te eerder zo'n idioot van de weg af gehaald kan worden. Internet is nu eenmaal erg open en toegankelijk, dus ook voor meneer de agent. Mijn pa is aug. 2009 aangereden op z'n fiets door ook zo'n idioot wat zich totaal niet aan de regels houd. in de bebouwde kom met volle snelheid gewoon wegen van rechts voorbij jakkeren. mijn pa is aangereden met ong 60 km per uur in de bebouwde kom. hij lag met zwaar hersenletsel in het ziekenhuis en wat denk je, 2 weken later met z'n vrachtwagen over hetzelfde kruispunt vol door jakkeren zonder te remmen. Met zo'n soort volk moet je niet af wachten tot de politie toevallig bij zo'n actie's uit komt, ze moeten weten naar wie ze moeten kijken.

Terug naar “Het Forum Café”