alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan rijd

ma apr 12, 2010 12:15

rechts inhalen is (in veel gevallen!) een gevolg van een fout van een ander (namelijks onnodig links rijden)

voor de rest gewoon een trage auto voor dagelijks gaan rijden, wat een verademing (je kan niet hard, dus wil je niet meer hard en zit je dus ook niet meer links), ik zit veel vrolijker in de auto op de rechterbaan(en ben geregeld nog sneller op deze manier)...

owja, je hebt 2 types:
- de linksrijder (dit is echt van de laatste jaren)
- de middenbaanrijder (deze zie je al 10 jaar, maar valt nu minder op door de uiterst linksrijder) :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Performa
Guru
Guru

ma apr 12, 2010 12:46

Het verbod op rechts inhalen daar lap ik zwaar mijn kloten aan alleen ben ik wel van principe om gewoon het vlotste vak uit te kiezen en daar voor een tijdje te blijven. ik behoud ten allen tijde mijn eigen snelheid dat is heel egoiistisch maar de auto die achter mij rijd kan dat dan ook weer en hij zal nooit mijn remlichten zien opspringen. Ik vind het persoonlijk een verademing om achter iemand als me zelf te rijden.

Op de dagelijkse woon-werk route ken je veel punten en hoewel het in het verkeer altijd anders is merk je toch meestal van niet.

Grootste ergernis: Vrachtwagens die inhalen, kan niet = mag niet, het is geen wielrennen waar je afwisselend de wind gaat vangen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma apr 12, 2010 13:27

Over bumperklevers gesproken...

Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 12, 2010 15:10

Nederlanders kunnen heus wel een beetje sturen. Kom ter vergelijking maar eens bij mij in de staat kijken.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan

ma apr 12, 2010 15:31

Nederlanders kunnen heus wel een beetje sturen. Kom ter vergelijking maar eens bij mij in de staat kijken.
In de VS hebben ze het linksplakken uitgevonden inderdaad.....het voordeel is daar wel dat rechts inhalen niet verboden is :wink:
(Althans, niet in de staten waar ik geregeld kom, misschien in CA wel?)
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 12, 2010 17:41

Maar in Amerika heb je ook veel makkelijkere wapenwetten... :lol:

Daar hoef je niet even iemand af te snijden of je middelvinger op te steken. Voor je het weet schieten ze je van de weg af. :shock:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 12, 2010 19:58

Veel waarheden gelezen maar ook reacties waar ik in het vekeer juist een hekel heb en die juist het "gat"dichtrijden bevorderen.

Sommige dagen gaat het gelukkig wel goed in het verkeer. Mijn meest voorkomende situatie's zijn;

Busjes die (de ruim 30km die ik op de snelweg dagelijks rij) links rijden. Compleet mijn zicht ontnemen en mij verplicht een hele ruime afstand te nemen.
Deze busjes rijden met pijn en moeite 130 en als het druk is op de weg kleven ze op de bumper van de voorganger.
Soms gaan ze per ongeluk toch naar rechts en kun je voorbij. Kun je niet meteen een ruime voorsprong nemen dan komt het busje vrolijk aan je bumper hangen met 100+.

Wat ook vaak voorkomt is dat de linker baan gewoon druk is, iedereen rijdt gewoon 120 en houdt genoeg afstand.
Dus geen probleem tot op het moment dat er 1 zig zag rechts links toch probeert om in die 30 km 10 auto lengtes op te schuiven.
Dan wordt het een zooitje, er worden gaten dicht gereden en paniekerig op remmen getrapt met alle gevolgen van dien.

Gelukkig rij ik ook regelmatig op met mensen die het wel snappen. In de ochtend spits rijden als een ritssluiting.
Auto's gaan om en om rechts links rijden, dus iedereen heeft genoeg zicht en genoeg afstand.
Komt er iemand een vrachtwagen tegen op de rechterbaan dan krijgt ie gewoon de ruimte omdat deze meteen de snelheid aanneemt van de auto's op de linkerbaan en na het inhalen weer naar rechts gaat. ( en nioet proberen om nog net even 1 auto rechts in te halen) Zelf doe ik dat ook vaak, ga naar rechts en blijf mee op rijden met de linkerbaan, moet ik naar links dan krijg ik ook de ruimte.

Het is niet zo moeilijk als iedereen maar het zelfde zou doen.
Ik rij ook stevig door, hang niet aan bumpers en probeer niet te provoceren. Dit werkt heel vaak erg goed.
Een beetje geduld met de minder goede chauffeurs en ook zij gaan wel naar rechts.
Mijn ochtend spits ritten zijn dan ook erg verschillend, soms vallen er gaten op de linker baan en kan regelmatig naar de 160km/h trekken.
Soms rijden we netjes 120 als een ritssluiting.
Maar helaas gaat het ook wel eens wat dagen fout, hoofdreden is vaak net een groepje ongeduldige rechts inhalers, bumperklevers of bouwvakkersbusje die het te druk hebben met koffie inschenken en links rijden.

Gillezzz
Member
Member
Contacteer: Website

ma apr 12, 2010 20:23

Het is gewoon een verschrikkelijk welvaartsprobleem, dat egocentrische gedrag op onze wegen. Het woord 'hoffelijkheid' is hier ook al gevallen en het wordt gewoon steeds lastiger hoffelijk te blijven op onze volle wegen, waar iedereen verwacht als een prins overheen te kunnen rijden. Er is geen ander land in Europa met zo veel bewoners op een relatief klein oppervlak, en als al die bewoners denken dat ze in hun recht staan wanneer ze voor zichzelf kiezen en links houden, rechts inhalen, geen richting aangeven, bumperkleven en ga zo maar door zou je bijna gaan denken dat het hier écht vol is. Maar het is hier verre van vol en we hebben één van de beste infrastructuren ter wereld in dit land, we hebben alleen teveel prinsjes.... ;)

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 12, 2010 22:37

...zou je bijna gaan denken dat het hier écht vol is. Maar het is hier verre van vol...
Euh... niet om het een of het ander, maar kom jij wel eens 's ochtends tussen 8:00 en 9:00 op de snelweg? :wink:

Maar verder wel eens hoor :)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 12, 2010 23:25

Maar het is hier verre van vol en we hebben één van de beste infrastructuren ter wereld in dit land....
Sooow! Dan moet het in de rest van de wereld wel heel slecht zijn. Met uitzondering van misschien wat verbredingen van bestaande wegen staat het hier in dit land namelijk al ruim 40 jaar stil. En aangezien we hier ondertussen met meer dan twee keer zoveel auto's rondrijden wij dus ook.

Maar goed, in het kader van gespot maar beter passend bij dit onderwerp: gisteren een metallic groene 156 bij de Heijenoord tunnel op de derde baan van een nagenoeg lege snelweg. Iemand van hier? :mrgreen:

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 13, 2010 12:02

rechts inhalen is (in veel gevallen!) een gevolg van een fout van een ander (namelijks onnodig links rijden)

voor de rest gewoon een trage auto voor dagelijks gaan rijden, wat een verademing (je kan niet hard, dus wil je niet meer hard en zit je dus ook niet meer links), ik zit veel vrolijker in de auto op de rechterbaan(en ben geregeld nog sneller op deze manier)...

owja, je hebt 2 types:
- de linksrijder (dit is echt van de laatste jaren)
- de middenbaanrijder (deze zie je al 10 jaar, maar valt nu minder op door de uiterst linksrijder) :lol:
Sluit ik mij aan (dat van de langzame wagen), maar met een extra kanttekening. Ik heb meerdere Alfa's door elkaar heen gereden (en voor mijn werk rij ik ook in veel verschillende auto's) maar ik merk inderdaad dat ik met mijn 75 1.6 en 33 1.4 veel relaxter reed. Als stond er file zakte ik gewoon lekker onderuit en ging er ff een goed cd'tje in de autoradio.
Met de 155 die ik nu heb en met de 164 die ik gehad heb reed ik (onbewust) ook veel harder. Zelf denk ik dat het ook komt door het gemak waarmee je in modernere auto's hard gaat. In een 75 of een 33 word je nog veel meer betrokken bij het autorijden, daar merk je gewoon beter dat je hard gaat en dat de remmen wat minder zijn dan bij een modernere auto. Gevolg voor mij was dat ik daarmee rustig reed en meer afstand hield. Overigens heb ik mijn lesje over kleven wel geleerd; doordat ik genoeg afstand hield kon ik tijdig stoppen voor een stilstaande auto (op de snelweg) en doordat degene achter me dat niet deed loop ik bijna 10 mndn later nog met de klachten...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di apr 13, 2010 12:29

...zou je bijna gaan denken dat het hier écht vol is. Maar het is hier verre van vol...
Euh... niet om het een of het ander, maar kom jij wel eens 's ochtends tussen 8:00 en 9:00 op de snelweg? :wink:

welkom in ons rustige oosterlandje :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 13, 2010 13:51

welkom in ons rustige oosterlandje :wink:
Nou, ik heb bij Zwolle ook nog wel eens in de file gestaan, maar inderdaad lang niet zo vaak en zo lang als hier.
Wij zitten 's zomers vaak enkele weken in Ommen en behalve dat het daar een prachtige omgeving is, is het autorijden daar inderdaad een genot. Niet alleen is het rustiger op de weg, maar de mensen zijn er ook veel relaxter. Daar gunt men elkaar nog wél de ruimte. Daar kunnen ze in de Randstad een voorbeeld aan nemen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

di apr 13, 2010 13:59

Nou, ik heb bij Zwolle ook nog wel eens in de file gestaan, maar inderdaad lang niet zo vaak en zo lang als hier.
Wij zitten 's zomers vaak enkele weken in Ommen en behalve dat het daar een prachtige omgeving is, is het autorijden daar inderdaad een genot. Niet alleen is het rustiger op de weg, maar de mensen zijn er ook veel relaxter. Daar gunt men elkaar nog wél de ruimte. Daar kunnen ze in de Randstad een voorbeeld aan nemen.
Ik kom vaak genoeg in de Randstad, maar ik merk het verschil (buiten een veelvoud aan files) niet. Woon in Hardenberg trouwens ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 13, 2010 16:04

Even een duit in 't potje doen.
Ik erger mij al jaren zo erg aan het verkeer en dan vooral aan het stilstaand verkeer dat ik bijna alles op de tweewieler doe.
Alleen bij zware regen/koude/gladheid laat ik ze staan.

Maar voor de grote weg pak ik de motorfiets en ga eigenlijk overal waar dat veilig kan ervoorbij (links, rechts, ertussen en erover).
In de stad (Amsterdam) pak ik de scooter of de fiets.

Ik win er uren en uren (reis)tijd mee.

De Alfa's zijn voor mij bijna alleen voor toer- weekendritten en vakanties.

Zo... nu op de scooter even snel naar de tandarts, maar eerste even poetsen.

Terug naar “Het Forum Café”