stof
Guru
Guru

RE: Hey, waar is het Cyclone topic nu gebleven?

do sep 24, 2009 11:51

1 ding is zeker, mocht je dan een musje scheppen in je luchtinlaat weet je zeker dat hij al gehakt is voor hij bij je luchtfilter aankomt. Scheelt weer :)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 24, 2009 12:03

Ah dat ding. Er is ook een luchtfilter (zo'n powerrrrrfilter) te koop waar een cycloon in zou zitten.

Even ter illustratie, in de MAF van de moderne 16V twinsparks (en nog een boel andere auto's) zit een gaasje. Dat gaasje is zo gemaakt, dat het zo min mogelijk de luchtstroom beperkt, maar de mussen die zo ver weten te komen tot vierkante frietjes weet te maken. Als je dit er uit zaagt, heb je tot wel 5% meer flow op top.

Niet doen op eigen auto, tenzij je daarna ook je auto op de vermogensbank opnieuw af laat stellen, het veranderd namelijk de karakteristiek van je MAF. Dit truukje wordt vooral door racers toegepast die vanwege de klasse waar ze in rijden beperkingen hebben waardoor ze bijvoorbeeld met de originele ECU moeten rijden en/of de doorsnede van de MAF de regelementaire restrictie is. Het is eenvoudiger en beter voor je spulletjes om een grotere MAF te plaatsen als je toch gaat tunen en je hebt daar een restrictie in zitten.

Het voorbeeld is vooral om aan te geven hoeveel je al aan beperkingen hebt van iets wat gemaakt is om zo min mogelijk turbulenties en weerstand op te wekken. Als je er iets in zet wat pulsen voor de helft tegenhoudt (lucht die 300 meter per seconde een kant op gaat gaat wil niet zo graag meer wervelen) ga je je hele pulsdrukvulling gevoegelijk wel uitschakelen.

alfa147man
Full Member
Full Member

do sep 24, 2009 15:52

... voor wie iets is met de bevindingen die ik heb gehad met de Cyclone...
Een jaar of 8 geleden reed ik met een Alfa 155 1.8TS 8V met daarin een K&N inlegfilter en een Cyclone.
Ik merkte eigelijk geen verschil in vermogen.
Een run op een testbank heb ik nooit gedaan, dus ik kan niet met cijfers voor de dag komen.

Sindsdien nooit meer de behoefte gehad om zo'n ding te monteren in m'n wagens.
** 147TS, 75TS **

Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member

ma sep 28, 2009 19:41

Zo, cyclone is binnen en heb er een weekendje meegereden.
Ik ben een groninger en zo nuchter is er geen tweede, maar het volgende.

Cyclone gemonteerd op 33 SW 1.7 IE E2.
- Direct vlakke stationaire loop, ook bij koude start.
- Vloeiender en soepeler acceleratie.
- Omdat de acceleratie zo soepel verloopt, voelt het alsof de auto beter oppakt bij lage toeren.
- De versnellingspook trilde altijd, dat het een lieve lust was, nu is ie doodstil, RARA :o :o :?:

Verbruik heb ik nog niet getest.
Hoe dan ook het is een duidelijk verschil merkbaar, wat mij betreft dus een aanrader.

Groet,
William
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma sep 28, 2009 20:17

Maarrrrrr... wie heeft nu het andere topic verwijdert? Wordt dit een beetje doodgezwegen door de bewuste moderator?

Ik wacht nog steeds op een antwoord...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Het Forum Café”