Ja, de vormgever is duidelijk méér dan één keer met zijn potloot achter z'n Lederhose blijven haken...
Het ontwerp van Giugiaro is inmiddels licht gedateerd, maar heeft tenminste mooie verhoudingen (of deze wel mooi is? ach, smaken verschillen. Ik zou ook deze niet hoeven). Een chique voorkomen, ondanks de wat te makkelijk vormgegeven gril.
Hoe dan ook, ze hebben bij VAG blijkbaar nooit de moeite genomen zich te verdiepen in de denkwijze van het oude Bugatti (of in de andere karaktervolle merken die ze inmiddels bezitten). En dan krijg je duitse oplossingen (Duitsland; dat is het land waar men jaren heeft gemarteld met een idee dat Maybach heet en er uiteindelijk uit ging zien als een te grote, protserige en te dure Taxi met geforceerd vormgegeven koplampen) waar alle subtiliteiten en stijl traditioneel duits ontbreken. Waar licht en snel is ingeruild voor veel te zwaar en veel te lomp. Waar klare lijnen en design worden ingeruild voor glimmers en protserige randjes.
Het is nu wel duidelijk dat ze daar bij VAG de weg goed kwijt zijn: zie de nieuwe 'Bentley' en deze 'Bugatti'...
Laat je niet wijsmaken dat dit een Bugatti is. Hadden Ettore en Jean deze auto's zo gebouwd? Echt niet! (ook al lag Molsheim niet ver van de grens van Duitsland) Het is als een illegale Lacoste polo kopie. In eerste instantie lijkt het wat omdat je een bekend logo ziet, maar al snel wordt duidelijk dat het dat helemaal niet is.
Of die komt? Kan zomaar want helaas gaat steeds weer op: hoe meer geld, hoe minder smaak.
Zo dat ben ik kwijt....
