duke
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 16:42

Handschoenen is inderdaad een goede bescherming tegen agressieve vloeistoffen en tegen snij- en schuurwonden, maar het werkt ook zo onhandig. Een latex chirurgenhandschoendje is ideaal. Flinterdun, dus veel gevoel in de vingers, bestand tegen vloeistoffen en een goeie houvast door het rubber. En handen wassen is dan meestal ook verleden tijd.

Verlichting is iets heeeeel belangrijk. Ik heb mezelf een TL looplamp gekocht. Wordt nauwelijks warm, geeft zeer helder blauwachtig licht, schokbestendig, gaat lang mee, en verbruikt amper stroom (8Watt). Als je een looplamp koopt let er dan ook op dat de kabel lang genoeg is. De goedkope uitvoeringen hebben meestal maar 2 meter kabel. Let er ook op dat de kabel soepel is.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 07, 2005 16:58

NB; Pas op met latex/nitril/pvc handschoenen als je met remvloeistof aan de gang gaat. Dat spul kan door handschoenen en je zal het niet voelen druppen, wat wel het geval is met blote handen. Eind van het verhaal is dat er langer remvloeistof op je handen heeft gezeten dan wanneer je met je blote handen aan de slag was gegaan...

duke
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 17:12

Klopt inderdaad. Niet aan gedacht. Remolie is zuur en brandt door alles heen. Maar ik geloof wel dat latex tegen benzine kan.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 07, 2005 17:17

Als je gaat lassen of slijpen zorg dan dat je kannetje met thinner of wasbenzine niet in de buurt staan. Een parel van het lassen gaat overal doorheen!
Ik spreek uit ervaring. :oops: :oops:
En dan helpt een brandblusser ook niet meer. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 18:30

Naast brandblussers een paar branddekens aanschaffen.
Is in de meeste gevallen effectiever dan zo'n klein *** blussertje.
En als je wat geld over heb voor een blusser ga dan voor een zware CO2.

Altijd bril op tijdens slijpen, boren, borstelen, etc.

Geen brandbare dingen in de buurt als je gaat lassen.

Je hobby ruimte pas verlaten na minimaal een half uur na het laswerk.

Goede ventilatie als je aan het lassen/slijpen of met een of ander vies goedje bezig bent.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 18:53

Een mobieltje bij de hand als je in je eentje aan het sleutelen bent is ook aan te raden. Als er iets gebeurd dan kun je tenminste nog iemand bereiken. Desnoods 112. :o
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 07, 2005 19:12

Zorg ook dat je steeds genoeg tijd hebt. Snel nog even iets willen doen ... dan gebeuren de meeste ongelukken !!!

Goed gereedschap is idd al het halve werk.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 19:15

112: "hallo"
sleutelaar: "help help"
112: "wat scheelt er, meneer?"
sleutelaar; "er zit iets tussen mijn tand"
112: (lichtjes geirriteerd) moet je daarvoor naar 112 bellen ? wat zit er dan tussen je tand ?
sleutelaar: "EEN KRUKAS !!!!!"
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 21:15

Nooit gereedschap op een accu leggen, een kortsluiting is zo gemaakt. Spreek uit ervaring, de littekens op steeksleutel 10 en 11 zijn nog steeds te zien. Gelukkig geen verdere schade opgelopen toen.

Gelukkig zit bij de GTV6 de accu achterin, en bij de 75 heb ik de plus-pool afgedekt met een simpele spuitbus dop.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 07, 2005 21:29

-Gebruik wanneer het kan liever een ringsleutel dan een steeksleutel. spaart je veel "auw". Steeksleutels enkel wanneer je d'r met niets anders bijkan !

-Voor je aan een moer gaat liggen sleuren en hangen, kijk eens even in de nabije omgeving waar je jezelf pijn aan zou kunnen doen ! Een scherpe rand, noem maar op. Steek er even wat doeken tussen of iets dergelijks.

- Of als je hand wel eens richting grond zou kunnen uitschuiven: beetje karton of zo op de grond, voelt toch beter aan als ruwe beton als 't toch mis gaat !

En toch zijn we soms nog ondoordacht ! Ik ging daarstraks, een uurtje geleden, nog een reservewiel terug oppompen bij een bezinestation. Ik hoorde lucht ontsnappen en ging in 't donker ff voelen. die spijker was redelijk "auw" ! :cry:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Veilig sleutelen

do jan 06, 2011 15:59

In plaats van kriksteunen, assteunen e.d.

Is het mogelijk om de wagen ook onder de versnellingsbak te steunen/stutten.
Dat heb ik namelijk gedaan om de achterveren bij de GTV6 te vervangen. Op een brug, dan een stevige gasbuis van 1,5 meter eronder en dan langzaam de brug laten zakken.
Wel de remmen en wielen geblokkeerd natuurlijk om te voorkomen dat de wagen gaat rollen.
Remmen blokkeren doe ik met een lat tussen de stoel en het rempedaal.

Ik kon zo snel niets anders verzinnen maar wil natuurlijk wel zo veilig mogelijk als kan sleutelen.
Met andere woorden is de bakophanging sterk genoeg om de achterkant van de wagen te tillen?

jan-willem
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jan 06, 2011 17:22

Klopt inderdaad. Niet aan gedacht. Remolie is zuur en brandt door alles heen. Maar ik geloof wel dat latex tegen benzine kan.
Ja deze kunnen even tegen benzine, en remolie.....maar oplossen doen ze wel na korte tijd.

Je hebt bij de betere vakhandel, goeie handschoenen te koop die tegen olie en zuren kunnen. maar goed werken met handschoenen lukt mij niet zo goed...en zijn te klein...ik heb maat 13 nodig.

gr JW
Non commettere errori tra la mia personalità e il mio atteggiamento .
La mia personalità è quello che sono , e la mia houdng dipende da chi sei .

Terug naar “Het Forum Café”