Ik heb nog al eens te maken met testrijders, meestal van trucks, maar ik ken er ook meerdere in personenauto wereld. Zelf ook nogal eens mee geweest.Kan best een leuke Job zijn, maar je hoort ook wel eens verhalen van 3 dagen over de kinderkopjes rijden om dempers, veren en krakende interieurs te testen![]()
Lijkt me nu niet echt de grootste uitdaging, nou ja mss bij Citroen
Is zeker een heel zwaar beroep. Wat dacht je van 's ochtend beginnen met 4uur lang rondjes rijden op de kombaan op 200 constant. Na 10 rondjes ben je het gevoel van snelheid wel kwijt. Dan lunchen en de rest van de middag ABS testen doen op kinderkopjes. Optrekken tot 60, vol in de remmen, optrekken naar 60 en weer vol in de remmen. En dat weer zo'n 3 uur lang. Zo heb ik samen met een testrijder een dag lang testen gedaan met volgas optrekken met een truck, om invloed van slippende wielen op de krukas te onderzoeken. Dag daarna in verschillende trucks een rondje wasbord en gravel road, om ruw wegdek invloed op de krukas te bepalen. Heb inmiddels de kennis om aan het signaal van de krukas sensor te zien op wat voor wegdek de truck reed.

Is het dan een gevaarlijk beroep? De gekke dingen doe je op de tesbaan. Alles wat op de weg gebeurt is normaal rijgedrag. Daarin loop je dus dezelfde risico's als mensen die constant op de weg zitten. De echte hobby bob prototypes zijn uitgerust met extra noodstoppen en dergelijke.
Maakt het niet minder erg als er een keer iets gebeurd. Dit is wel het heftigste geval dat ik ooit heb gezien.