Engine
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Testrijder een leuk beroep?? Dus niet

zo feb 22, 2009 18:06

Kan best een leuke Job zijn, maar je hoort ook wel eens verhalen van 3 dagen over de kinderkopjes rijden om dempers, veren en krakende interieurs te testen :roll:
Lijkt me nu niet echt de grootste uitdaging, nou ja mss bij Citroen
:D
Ik heb nog al eens te maken met testrijders, meestal van trucks, maar ik ken er ook meerdere in personenauto wereld. Zelf ook nogal eens mee geweest.
Is zeker een heel zwaar beroep. Wat dacht je van 's ochtend beginnen met 4uur lang rondjes rijden op de kombaan op 200 constant. Na 10 rondjes ben je het gevoel van snelheid wel kwijt. Dan lunchen en de rest van de middag ABS testen doen op kinderkopjes. Optrekken tot 60, vol in de remmen, optrekken naar 60 en weer vol in de remmen. En dat weer zo'n 3 uur lang. Zo heb ik samen met een testrijder een dag lang testen gedaan met volgas optrekken met een truck, om invloed van slippende wielen op de krukas te onderzoeken. Dag daarna in verschillende trucks een rondje wasbord en gravel road, om ruw wegdek invloed op de krukas te bepalen. Heb inmiddels de kennis om aan het signaal van de krukas sensor te zien op wat voor wegdek de truck reed. :)

Is het dan een gevaarlijk beroep? De gekke dingen doe je op de tesbaan. Alles wat op de weg gebeurt is normaal rijgedrag. Daarin loop je dus dezelfde risico's als mensen die constant op de weg zitten. De echte hobby bob prototypes zijn uitgerust met extra noodstoppen en dergelijke.

Maakt het niet minder erg als er een keer iets gebeurd. Dit is wel het heftigste geval dat ik ooit heb gezien.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Testrijder een leuk beroep?? Dus niet

zo feb 22, 2009 19:01

Heengaan is nooit leuk, maar zal iedereen een keer gebeuren.......... ik kan me een beroerdere dood voorstellen hoor. ;)

rednal
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo feb 22, 2009 20:32

Sterven in het harnas heet dit :roll: niet de meest cleane manier om heen te gaan
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 22, 2009 21:51

ik kan me een beroerdere dood voorstellen hoor. ;)
Ik ook, maar niet veel. Iemand moet dit ook weer opruimen en die is daar vast niet laaiend enthousiast over. En dit heeft die testrijder ook echt nog wel beseft ("Oh, shit") en misschien wel gevoeld. Heel naar.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rudolph
Guru
Guru

do feb 26, 2009 18:22

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 27, 2009 09:11

Ik vraag mij alleen af wat een testrijder op 2.45 uur op een kletsnatte autobahn doet... :roll:
De testrijder raakte tijdens de testwerkzaamheden door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur kwijt.
De auto botste ter hoogte van Darmstadt met hoge snelheid tegen de vangrail in de middenberm en schoot er vijftig meter onderdoor. Zijn collega, die volgde met een Porsche Panamera, kon het ongeval net ontwijken. Volgens ooggetuigen mag de man van geluk spreken dat hij met de schrik vrij kon komen.
De verongelukte testrijder was een ervaren werknemer die een routinerit uitvoerde. Hij maakte deel uit van een team van drie mensen die elkaar aflosten bij een test waarbij een etmaal lang in de auto werd gereden om te kijken hoe de wagen presteert op lange ritten.

Het weer was goed en de weg rustig omdat de rit 's nachts werd uitgevoerd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Het Forum Café”