Wat een geneuzel. JA er is misschien een excessieve prijsstijging geweest. Nou en? Dat is nou de vrije markt. Vraag en aanbod. De vraag naar de dienst 'auto verkopen' op marktplaats is groot, en dus 'moet' hiervoor betaald worden. Niemand dwingt 'ons' met een pistool tegen het hoofd om op marktplaats te adverteren.
Als 'wij' marktplaats hebben gemaakt de afgelopen 5 jaar, kunnen 'wij' het ook weer in 5 jaar de nek omdraaien... dus het probleem lost zichzelf dan vlotjes op.
En daarbij: mijn grote God zeg! Als je een auto voor, zeg, 1000 euro kwijt wilt, dan investeer je daarvoor 1,6% voor op marktplaats. Is dat te veel? Kun je dat niet in je vraagprijs verrekenen?
Wat een vreselijke Nederlandse redenering. Iets met een dubbeltje en de eerste rang. Wat let je om zelf een geheel gratis schaduwmarktplaats op te zetten? Nou dan, waar wacht je nog op!
jaja zo lust ik er ook nog wel een paar vriend. Benzine 1,60 euro per liter, ach joh is toch marktwerking, vraag en aanbod? en euh ze staan toch niet met een pistool tegen je hoofd om te tanken? Verreken je dat toch gewoon in je prijs??? Slaat natuurlijk helemaal nergens op en daar gaat de discussie niet over.
Natuurlijk ben ik vrij om te kiezen waarop ik wil adverteren. Natuurlijk is marktplaats vrij om te vragen wat ze willen. Waar het om gaat is dat er een opmerkelijke prijsstijging is geweest waarvoor je aanzienlijk meer reclame en slechtere dienstverlening voor in de plaats krijgt. Bovendien blijft het niet bij die 16 euro, want ik wil natuurlijk wel dat mijn advertentie gezien word, dus bel ik minimaal 5 keer per week de advertentie omhoog. Dan kom ik aan het eind van de rit gewoon op 50 euro advertentiekosten. Wat voor percentage dat is op het totaal bedrag is helemaal niet relevant. Als ik het afzet tegen de marge, dan kom ik al snel op een percentage van 20% uit, en dat is dus wel relevant!
Uiteraard heb ik de advertentie niet alleen op marktplaats staan, maar ook op diverse anderen sites, echter komt daar helaas maar heel erg weinig tot niets uit. Dus hoe vrij ben ik dan nog in mijn keuze? Ik vind het eerder een monopoly en dat heeft dus niks met vrije markt te maken.
Vergelijken met vroegah is ook niet realistisch, een Telegraaf advertentie kostte 120 gulden (kreeg je tenminste een berg papier voor), maarja dan was je bijna verzekert dat je je auto voor maandag verkocht had en toen waren de marges velen malen groter als tegenwoordig.