Tja, toen ik mijn sabatical van het alfa forum begon was het gedeeltelijk om de reden die hier besproken word. Het oude forum was gezelliger maar tegen het einde aan veranderde dat door een nieuwere generatie achteraf niks mis mee maar de sfeer veranderde toch behoorlijk. Technische topics verwaterde in no time en er ontstond nogal eens een "flame war" het openen van mijn

Forum cafeetje

werkte even denk ik om de onzin postings daar te krijgen maar al snel was de nieuwigheid ervan af en werden "serieuze" topics al snel overgenomen door anderen en was er na pagina 2 op de vraag welke band op mijn reservewiel niets meer over maar ging het over welke hond het mooiste op de achterbank van mijn Alfa past om het maar even in het idiote te trekken.
Hoe populairder & bekender een forum word hoe vaker en sneller dit gebeurd. Ik ben ook niet heilig en vele anderen daarin ook niet, en heb ook geregeld off-topic gereageerd en doe dat nog steeds, maar de manier waarop het er toen (hoor mij...toen) aan toe ging was dat altijd wel in de geest van het onderwerp of kende de topic opener degene met de onzin posting, en dat is/gebeurd steeds minder. Het ligt eraan wie het doet en wat zijn andere bijdrages zijn, weten dat die persoon die af en toe gepaste danwel ongepaste off topic onzin er tussendoor gooit het volgende moment geen onzin praat.
Ik heb zowat vanaf het begin op tuftuf gezeten, daar is het op een gegeven moment echt ontspoord en ben ik ook nooit meer teruggeweest. Op elk onderwerp was wel iemand die ongebreideld zijn mening gaf en vervolgens niet op tegen argumenten reageerde of het wilde onderbouwen. Zover is het hier nog bij lange na niet omdat de Alfa-binding toch wel ietsjes sterker is als de anti flits.
Tja wat doe je eraan, goede moderators, strakke regels heeft geen zin. Ban iemand vandaag en als ie handig is is ie over 5 minuten weer terug. negeren is de beste oplossing, niet in discussie gaan als het niet daar over gaat waar het om moet gaan. Een goed begin gekeken naar de titel van dit topic is m.i. echt een FAQ sectie en daarnaast moderators die het niet erg vinden een topic honderd keer te moeten verplaatsen want je doet er niets tegen zonder drastische maatregelen als bijvoorbeeld alleen mogen posten op basis van je club lidmaatschap gegevens. Dan kun je niet anders als dezelfde regels aanhouden met dientengevolge dat je niemand kan bannen. Ik ben geen jurist, maar als ik betaal voor een forum zul je heel andere regels moeten opstellen die waterdicht zijn anders word je bij wijze aangeklaagd, ik betaal immers voor een service en daarmee haalt de club zich een hoop op de hals dan mag ik als gebruiker eisen gaan stellen en is het einde in feite zoek want mensen zijn over het algemeen goedwillend tot je in hun vaarwater komt. triest maar waar.
Dus ja gewoon om de onzin heen negeren, opvoeden (netjes pb-en dat het topic verkeerd is geplaatst of op de zoekfunctie wijzen, voorzover dit eigenlijk al niet gebeurd) en dan verdwijnen hopelijk de niet serieuzen vanzelf.
Just my 2cents.
ga ik nu even kijken wat Jorinde vandaag aan heeft

en wat voor gedrocht ze nu weer aan het bouwen zijn