Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 04:33

Hallo allemaal!

Mijn naam is Jimmy, en ik ben een groot liefhebber van alfa Romeo’s.

Mijn stiefvader had vroeger een
33 QV
75 2.0 TS
75 QV
164 Super
Ik heb als eerste auto een 145 1.8 TS gekocht
Wat een prachtige auto was dat, helemaal zwart met de sportieve kuipstoelen, heerlijke motor.

Ik kocht daarna een chevy 7.4 liter
Een Mazda mx-5 (gekregen van m’n ma 😂)
Een Citroën c1
En een mini countryman Cooper s (huidige daily)

Je kunt zien dat een vrouw en kind een dergelijke rol hebben gespeeld in het verwaarlozen van mijn hobby.



Maar!

Jimmy heeft twee alfa’s op het oog en ik hoor graag jullie meningen!

Ik wil graag een echte pure alfa ervaring, ik heb geen garage, maar ben bereid er een te kopen.

Ik twijfel tussen deze Savali 3.5 liter gtv6 die te koop staat bij prins.

Busso, tja het is waar ik m’n stiefvader altijd zo enthousiast over hoorde praten, een 3,5 liter door de bekende tuner Sam van Lingen

Ik geloof dat gtv6 in nl alleen kwamen met een 2,5 liter
En er in Zuid-Afrika vroeger nog wel eens een 3.0 geproduceerd is.

Ik vraag me dan ook af hoe de vork hier in de steel zit want het is gewoon een 2.5 op kenteken.
Een liter uitboren lijkt me dan ook wel risicovol.

De auto heeft tevens in het rechter portier een beetje roestvorming.

Hier onder de link naar autoscout.


https://www.autoscout24.nl/aanbod/-a507 ... e-vm-cc-p1



Verder heb ik een sublieme Giulia super 1.3 uit 1974 gezien in de prachtige groene kleur Verde Pino.

Staat bij garage maestricht tot dusver fijn contact mee gehad.

Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 04:39

Sorry had niet het hele bericht geüpload haha

Ik vind die Giulia ook echt helemaal geweldig maar ik vraag me af of ik het sportief genoeg vind.

Ik heb een proefrit aangevraagd bij beide garages.

Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar een gtv is, het lijkt me wel veel van het goede om een liter uit te boren en de roest baard me wel zorgen.

Tevens zou ik willen vermelden dat mijn budget 25/30k is, dus als jullie nog iemand weten met een mooie auto die er voor dat bedrag uit mag dan hoor ik het graag.


https://www.garagemaestricht.nl/for-sal ... ulia-super

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 09:12

3.5l is waarschijnlijk gemaakt op basis van een 3.0. daar zetten ze dan grotere diameter cilinder bussen en zuigers in. Savali was daar zeer bedreven in. Dergelijke motoren zijn in de regel niet echt minder betrouwbaar als de standaard V6.

Specifieke onderdelen zoals koppakkingen kunnen wel lastiger verkrijgbaar en duurder zijn.

Daarnaast moet je de verkoper maar geloven dat het werkelijk een 3.5 is aangezien dat aan de buitenkant niet te zien is.

Rijden van een GTV6 en giulia is heel verschillend dus die proefrit in beide is zeker een goed idee. :thumbs:

In ieder geval veel succes met de keuze.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Ritchie
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: do jul 28, 2022 20:21

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 09:20

Hoi Jimmy,

Om eerlijk te zijn zijn beide auto's prachtige exemplaren.
De GTV ademt snelheid uit met comfort, de Giulia is heerlijk terug in de tijd en genieten van alle signalen die de auto je geeft.
Maar het gaat wat jij wilt.

Zag wel dat bij de Giulia een beschermplaat op je versnellingsbak ontbreekt ter bescherming (vuil en andere viezigheid) van je koppeling.
(Plaatje kost een paar tientjes bij OKP.)


Gr Richard

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 09:26

Welkom! Ik heb al jaren een 75 3.5 V6, en wat Remco al zegt: in principe hoeft die niet minder betrouwbaar te zijn dan een 3.0, maar veel (misschien wel alles) hangt af van de gebruiker. Hoe je het wendt of keert, zo'n motor kan meer warmte genereren en het minder goed kwijt (de koelwaterkanalen in de koppen zien er toch wel wat spannend uit), dus je moet er een beetje met beleid mee omgaan. Maar goed, dat moet je met een dik 30 jaar oude aluminium motor sowieso, natuurlijk. Destijds vond ik, met de butt dyno,het verschil tussen een 3.5 en een 3.0 vrij groot, maar uiteindelijk is het een beetje gerommel in de marge. Savali claimde 250pk, maar die zie ik er zo snel niet in zitten, eerlijk gezegd. Een standaard motor heeft 190-ish ponies, en door 17% meer slagvolume toe te voegen kom je echt niet zomaar aan 30% extra vermogen. En dan nog: in het huidige verkeer ben je met geen van beiden bijzonder snel. Denk dat ik er nu dan zelf ook eerder voor zou kiezen om de 3.0 te behouden en helemaal op punt te zetten, dan de 3.5-route te nemen, ook al omdat de koppakkingen schreeuwend duur zijn, bijvoorbeeld.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 13:22

Wow wat een betrokkenheid, oké top! Dank voor je tip wat betreft het afdekplaatje, wat zijn ze goed hè die liefhebbers.

Hahaha bedankt!


De gtv kreeg ik net een pakbon van

Ik kan de foto niet uploaden

Kan het wel even omschrijven

Alfetta gtv uitbouw 2010 (geen idee)
Ruilmotor 3.5liter een blok uit een Sz-Rz-75
gehaald.
Geplaatst in 2008

Motor nummer staat erbij
Lijnhonen staat nee bij

Wo nummer 4609



Krukasmaat hl staat bl bij
Krukasmaat DR.L staat bl bij
Krukasmaat Actl. Staat std bij

Bijzonderheden
Bussen vervangen op hoogte gemaakt

Cosworth zuigers veren

De auto vind ik er netjes uit zien en er staat bij dat het een model is van een verzamelaar
Maar goed wat je daar van moet geloven hahaha

Groeten, ik twijfel nog wel merk ik hahaha

Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 15:17

Oh en om even verwarring te voorkomen,
Het is al een 3.5Liter dus ik kan niets behouden.

De auto is zoals je op de site van prins ziet, al voorzien van een uitgeboorde 3.0 naar 3.5 6Cilinder.

Het is dus echt een keuze tussen nostalgisch geluid en rauwe 6 cilinder

Of zoals Forum collega al schreef, gevoel ervaren van een pure auto die niet perse snel is maar je wel dat alfa gevoel geeft.

Ik ben 35 jaar oud dus vind dat beide moeten kunnen

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 18:47

De teksten van een Wim Prins advertentie zijn altijd fantastisch. Dat doen ze goed. =D> :^o
Tja 3.0 of 3.5, ik heb ze allebei. De 3.5 is een fractie sneller met iets meer koppel onderin. Inderdaad een Savali. De 3.0 is wat smeuïger / soepeler en klinkt ook wat minder rauw. En ja, een handbediende extra fan bij de GTV kan geen kwaad. Goed onderhoud is belangrijk.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 19:59

Hahahaa ja waar is dat niet zo jouke,

Een makelaar noemt een oud krot ook een karakteristieke woning met behoud van oude elementen.

Een wijn die zuur is noemt men fris.

Het is maar hoe je het bekijkt hahaha


Ik ben wel benieuwd wat je stoort aan de tekst van prins dan, dan weet ik ook waar ik doorheen moet kijken.

Groet en thnx voor je reply!

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Een nieuw lid!

di mei 07, 2024 23:33

Storen is een groot woord. De ! en … in de advertentie laten zien dat er een enthousiaste tekstschrijver aan het werk is en dat doet Prins gewoon goed. Af en toe een beetje “over the top” maar ja dat hoort erbij. Neem het met een korrel zout, zou ik zeggen.

Over de GTV: geen foto’s van de zwakke plekken (raamranden, raamlijsten, raamrubbers), geen foto’s van de onderkant (daar kan uiteraard wat laswerk zitten), geen foto’s van binnenschermen (de meest zwakke plek van elke GTV). Succes met de zoektocht.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Een nieuw lid!

wo mei 08, 2024 15:49

Je schrijft dat je geen garage hebt, maar wel bereid bent er 1 te kopen. Dat zou ik eerst maar doen, want een oude Giulia of GTV op straat parkeren is vragen om (roest)ellende.

De GTV van Prins heeft onlangs ook al te koop gestaan bij ze, destijds stond niet in de advertentie dat het een 3.5 betrof. Is erna enkele weken offline geweest (verkocht?) en wordt nu opnieuw aangeboden. De reden ervan ken ik niet.

Je schrijft dat de auto in het rechter portier wat roestvorming heeft. Ik mag toch hopen dat dat niet zo is als je een GTV voor 30 mille aanbiedt.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Een nieuw lid!

wo mei 08, 2024 18:12

Oh en om even verwarring te voorkomen,
Het is al een 3.5Liter dus ik kan niets behouden.

De auto is zoals je op de site van prins ziet, al voorzien van een uitgeboorde 3.0 naar 3.5 6Cilinder.
Ja, zo ver was ik al wel :mrgreen: Maar wat ik bedoelde: je betaalt bij deze auto waarschijnlijk meer, omdat het een 3.5 is. En een echt goede GTV6 met de standaard 2.5 gaat tegenwoordig onder particulieren ook al grif van de hand voor 25K, meen ik. Dan lijkt 5K meer voor een 3.5, met die wielen (niet mijn smaak, maar ze hebben wel een prijs) bij Prins, die ook iets moet verdienen, ineens wel scherp geprijsd (en ja, ik weet dat 30 mille nog altijd veel geld is). Dan zou ik me dus heel goed verdiepen in de typische roestproblemen die een 116 GTV kan hebben, en die auto daar dan ook heel grondig op (laten) controleren. Ga eens bij een clublid kijken die een nette heeft staan, bijvoorbeeld, en kijk of je eens met zo iemand mee kunt rijden om er een gevoel voor te krijgen. Met dit soort auto's en voor dit soort prijzen moet je eigenlijk de allerbeste koets kopen die je kunt vinden. Een 3.5 er in, een paar dikke wielen er onder en weet ik veel wat, kunnen altijd nog.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Bigfinesmatter
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: di mar 26, 2024 21:41

Re: Een nieuw lid!

wo mei 08, 2024 20:30

Ja er staan toch wel wat foto’s op van de onderkant van de gtv maar die vind je alleen op prins hun eigen site.
Ik moet zeggen dat ik meer naar de Giulia buig.

Het is wat meer emotie wat meer rijden op kleine geluidjes en roffeltjes ipv enorm veel gaan vragen van een 35 jaar oude auto.

Ik weet dat alfa’s gevoelig zijn, mijn 145 had 0,00 % roest.

Ik heb een garage die ik zo kan huren bij de All-safe storrage 105€ pm
Lijkt me prima.


Het lijkt me toch wel zo dat ik een Giulia in de zomer gewoon buiten kan laten staan toch of onderschat ik het hele oude alfa verhaal nu?

Ik ben heel zuinig op m’n spullen maar ik denk dat de auto echt wel een keer door de regen zal rijden hahah

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Een nieuw lid!

vr mei 10, 2024 10:00

Welkom! Zo af en toe een regenbui is natuurlijk niet dramatisch, maar ik zou een klassieker (ongeacht het merk) liever ook in de zomer binnen hebben staan, in elk geval in de regenachtige weken.

Mocht je (toch) voor een GTV6 willen gaan; ik weet er nog een te staan, maar die staat wel in Italië (goed excuus voor een vakantie :mrgreen: ). Qua prijs zal het die van Prins weinig ontlopen, tegen de tijd dat die in Nederland staat, maar lijkt - op de beperkte foto's die ik heb - wel erg netjes.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Terug naar “Het Forum Café”