Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

zo jun 06, 2021 19:12

Even googelen op Metra Antifurto en je ziet dat het inderdaad een diefstalbeveiliging is.
Niet origineel Alfa, wel Italiaans. Het werd en wordt aangeboden voor allerlei auto's, ook voor modernere zoals Alfa 75, Lancia Delta en Kappa, etc.

Op de foto's zie je dan telkens hetzelfde: dat zwarte kastje met het sleuteltje, daar komt aan de achterkant een dikke draad uit met drie aders; blauw, bruin en geel. Wie weet waar die op aangesloten kunnen zijn, oftewel wat onderbreekt dit extra slotje?

Logisch nadenken; dat zou de stroom naar de startmotor, de brandstofpomp of de ontsteking kunnen zijn.
Jouw auto heeft origineel een mechanische brandstofpomp en niet een electronische. Blijft over de startmotor of de ontsteking.
Die kastje lijkt me zo op het oog wat ielig om altijd de volledige startstroom te moeten verwerken. Dan zou het snel doorbranden denk ik en niet 40-50 jaar lang blijven functioneren. Volgens mij zijn er dan nog twee mogelijkheden:
1. Het zou een relais kunnen zijn dat met alleen een stuurstroompje de startstroom onderbreekt.
2. Of het onderbreekt ergens de ontsteking.

Als je vanaf dat zwarte kastje de kabel volgt en kijkt waar blauw, bruin en geel op aangesloten zitten, dan moet je er uit komen.

(Meer info heb ik niet, ik ben ook maar een witte-boorden-monteur... :lol: )



.

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 07, 2021 19:39

Wat zijn de afmetingen en type (goede) filters die ik moet hebben voor mijn 1300 junior?
Oliefilter = cartridge type maar specs?
Benzinefilter in drukregelaar?

Zijn er nog meer filters (buiten luchtfilter) die regelmatig vervangen moeten worden? In tank zit ook een filter?! En in brandstofpomp moet die ook zo nu en dan vervangen worden?
IS deze Mahle bv. de goede?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 07, 2021 19:45

Afbeelding


Wat een plaatje! :D

Maar mis ik nu de rvs strip onder het raam op de rechterdeur?
Foto's geven vaak een vertekend beeld. Als je naar de andere foto van voren kijkt zie je de strip zitten. Of mist daar iets?
Dat rechts wat lager staat dan links klopt. Dat moet weer goed zijn als je er in zit. Dat hoort zo. Je zal zien dat de veerschotels ook een andere diepte hebben links en rechts.

Mooi wagentje. Veel plezier. Welkom
Okay, bedankt, weer wat geleerd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 07, 2021 21:03

Je hebt gelijk, op de foto van voren zien je die rvs afwerkstrip wel.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

do jun 10, 2021 16:40


Zo ziet het oliefilterhuis er nu iig uit!? Er zit een kabeltje aan dat achter het schutbord links denk ik het interieur in loopt!?

Afbeelding
Dat is de “normale” versie, de sensor is voor het lampje voor lage oliedruk.
Ik heb even gekeken (al heeft het nu geen prioriteit maar wel leuk om te onderzoeken/weten) naar het elektrisch schema maar ik kan geen lampje vinden voor lage oliedruk?! In het originele elektrisch schema uit de manual en die jij mij stuurde staat deze niet. Wel staat er "oiltemp sender". Dus als ik het zo bekijk zou er origineel een tempsensor moeten/kunnen zitten op de plek waar nu het kabeltje op zit!?
Dat zeggen ze hier ook: https://www.alfabb.com/threads/oil-temp ... lter.7237/

De meter in mijne krijgt iig wel spanning nu want zonder spanning staat die in het midden en op contact of motor aan gaat naald naar 0 tijdens rijden viel mij op dat deze lichtjes trilt op 0. Of sensor of meter werken niet goed of er zit verkeerde sensor in Veglia/ Jaeger combinatie schijnt ook niet goed te werken?!

Update 13-06: na de derde rit met de Brievenbus. Olie temperatuur meter lijkt nu goed te werken. Wijzer komt na 10 min. ongeveer van de plaats en gaat na 15 a 20 min. naar de 70 a 80 ℃.
Ik denk dat met de Alfa een tijdje al niet meer echte rit was gereden dus alles komt nu een beetje los zoals de versnellingsbakolie die onder de auto ligt. :cry:

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

za jun 19, 2021 14:57

Ik schrok gisteren even. Normaal ligt er olie onder een auto.
Maar bij de Alfa ligt er nu versnellingsbakolie in de cabine aan de rechterkant bij de voeten van passagier. :shock:
Het komt blijkbaar van boven naast de pook en loopt dan langs de tunnel naar beneden op de vloer.
Ik weet van veel lezen dat Alfa's soms "rare" gebreken/minder punten hebben maar hier schrik ik wel van. Misschien is het maar een rubberen ring ofzo?!
Is dit een bekend probleem?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4682
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

za jun 19, 2021 16:38

Heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Normaal liggen daar een soort schijven op en daar overheen 2 rubberen moffen....en dan nog je pookhoes. Zit dat allemaal op zn plek?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

za jun 19, 2021 19:51

Heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Dit inderdaad. Sowieso tijd voor nieuwe moffen, maar daar los je de olielekkage natuurlijk niet mee op. Ik vind het vrij vreemd dat de bak vanaf boven lekt.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 22, 2021 13:13

Heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Normaal liggen daar een soort schijven op en daar overheen 2 rubberen moffen....en dan nog je pookhoes. Zit dat allemaal op zn plek?
Heb ik werkelijk nog nooit gehoord.
Dit inderdaad. Sowieso tijd voor nieuwe moffen, maar daar los je de olielekkage natuurlijk niet mee op. Ik vind het vrij vreemd dat de bak vanaf boven lekt.

Maar even wat plaatjes. voor een rit had ik de olie allemaal opgeruimd en na 20 km lag er weer een plasje op de vloer.

Het lijkt van onder de ring te komen die op de tunnel vastgeschroefd zit?!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

vr jun 25, 2021 14:51

Hmm, zit er niet ook olie links van de bout bij de inham? Al onder de auto kunnen kijken of het daar ook lekt (kan haast niet anders)?
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

vr jun 25, 2021 16:17

Hmm, zit er niet ook olie links van de bout bij de inham? Al onder de auto kunnen kijken of het daar ook lekt (kan haast niet anders)?
Ja volgens mij zit links van de bout bij inham van ring ook olie.
Ik ga volgende week de auto goed van onder bekijken op een brug. Ik wil zelf nog de ring eraf halen, kan dit door gewoon de boutjes/schroeven los te draaien? Of moet er eerst meer los, de kunststof ring die onder dat schuim zit?
Onder de auto op de vloer ligt idd ook versnellingsbak olie al lijkt het niet zoveel als er in de cabine ligt.

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

vr jun 25, 2021 20:52

Hmm, zit er niet ook olie links van de bout bij de inham? Al onder de auto kunnen kijken of het daar ook lekt (kan haast niet anders)?
Ja volgens mij zit links van de bout bij inham van ring ook olie.
Ik ga volgende week de auto goed van onder bekijken op een brug. Ik wil zelf nog de ring eraf halen, kan dit door gewoon de boutjes/schroeven los te draaien? Of moet er eerst meer los, de kunststof ring die onder dat schuim zit?
Onder de auto op de vloer ligt idd ook versnellingsbak olie al lijkt het niet zoveel als er in de cabine ligt.
Ik geloof inderdaad dat het een kwestie is van de drie bouten loshalen, maar het is al weer even geleden.
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 28, 2021 16:39

Inderdaad 3 boutjes los en dan kan de kap en hoezen omhoog.

De olie komt door de lamellen schijven (weet geen andere benaming) op de die lichte rand en loopt dan over de rubber hoes zo naar beneden langs de tunnel op de vloer.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 28, 2021 19:07

nog niet eerder gezien/gehoord, dat er daar lekkage optreedt...

of bak moet veels te veel olie hebben.. vulpug aan de zijkant vd bak losdraaien, en dan merk je wel of er wat uitloopt.. vulplug is gelijk het nieveau wat er in hoort..

zou dit als eerste controleren :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
335i Cabrio
scarb 5082

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 29, 2021 00:07

Da's een goeie tip denk ik... :)

Bak van een 105-115 vullen doe je normaal vanaf de zijkant. Olie hoort tot het niveau van dat gat gevuld te worden. En dan de plug er weer in.
Maar op internet zijn er ook genoeg beschrijvingen te vinden hoe de bak van bovenaf, dus vanuit het interieur gevuld kan worden. Voor wie dat makkelijker vindt. (Pookhoes verwijderen, een paar plaatjes/schijfjes weghalen en dan olie vullen.) Máár...: als je dat zo doet dan moet bij het vullen de plug aan de zijkant wel verwijderd zijn. Olie in de bak tot niveau van dat vulgat = bak zit vol.

Zou het kunnen dat iemand jouw bak ooit zo van bovenaf heeft bijgevuld maar zonder die vulplug aan de zijkant te verwijderen??
Volgens mij kun je dan veel te veel olie vullen en dan snap ik wel dat het er via de bovenkant uit kan komen en je interieur in stroomt...

De tip van Stephen lijkt me iets om idd als eerste te controleren. En als blijkt dat dit de oorzaak is (veel te veel olie er in) dan is er waarschijnlijk niks kapot aan de bak en ben je klaar met het teveel aan olie laten weglopen en de vettigheid schoonvegen... :mrgreen:

.

Terug naar “Projecten”