Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

technische vraag (non-alfa)

vr okt 23, 2015 10:25

omdat er verdomd weinig kennis is bij verschillende bedrijven en leveranciers welke ik heb benaderd, hoop ik dat er hier iemand is die mij kan helpen...

situatie:
we hebben een draadhuls van M12x1.5 Din13 MF 6H
in deze draadhuls moeten bouten volgens DIn912
om het draad te controleren gebruiken we een draadpencaliber M12x1.5 Din13 MF 6H

probleem: draadpencaliber past niet in de draadhuls, de boutjes volgens Din 912 passen wel

vraag 1: goedkeur of afkeur?

aanvullende info: als ik de draadpencaliber OD opmeet, dan meet (verschillende schuifmaten) ik een te grootte maat (12,04-12,07), terwijl Din13 aangeeft dat de OD 12,00-12,36 van de draadhuls moet zijn...
-> 12,04 gaat niet passen als de draadhuls aan de ondergrens van zijn maximale OD zit van 12,00


vraag 2: bestaat er een normering voor het aandraaimoment?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: technische vraag (non-alfa)

za okt 24, 2015 09:53

Volgens mij maak je een denkfout.

De caliper en de binnendraad zijn hetzelfde maar omgekeerd evenredig. Daarom passen ze niet.

De DIN normering geeft aan dat de hoogte en de schuinte en het aantal windingen 'genormeerd' zijn. Het zegt dus niet dat een buitendraad en een binnendraad met dezelfde maatvoering (normering) passen op elkaar.
De DIN Porsche heeft dus een andere normering dan de binnendraad die je noemt. Er zijn tabellen die aangeven welke binnendraad bij welke buitendraad horen.

Ook of het een gerolde draad betreft of een gesneden draad is maakt verschil. Een gerolde draad heeft andere toleranties dan een gesneden draad en is ook sterker bijvoorbeeld.

Ik zal het maandag even aan mijn huurder vragen, een machinebouwer oude stempel.
Ook je aandraaimoment zal ik even voorleggen.

EDIT: http://www.tandwiel.info/algemene-werkt ... oefdraden/" onclick="window.open(this.href);return false;
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: technische vraag (non-alfa)

ma okt 26, 2015 16:28

bedankt voor het antwoorden

de draadpencaliber is om draad te controleren met 6H
welke tolerantie de draadpencaliber dan weer heeft is niet bekend
(leverancier weet het niet)
-> lekker handig, een controle middel waarvan niet bekend is wat de afwijking/nauwkeurigheid is #-o

ik heb in eerste instantie de draadpencaliber met een schuifmaat gecontroleerd (niet de meest nauwkeurige meting die er is), dus heb ik deze ook nog meet een FARO arm nagemeten (tot op 3 duizendste), en dan nog meet ik (nog steeds) meer dan 12,00 mm op de OD van de draadpencaliber: daaruit concludeer ik dat de draadpencaliber niet juist is omdat volgens de normeringen het draad in de huls voor de buitenste OD als kleinste maat 12,00 mag wezen....
Ook of het een gerolde draad betreft of een gesneden draad is maakt verschil. Een gerolde draad heeft andere toleranties dan een gesneden draad en is ook sterker bijvoorbeeld.
hierover kan ik niks vinden helaas (weet wel dat gerold anders is en sterker en zo, maar dat de tolerantie verschilt zou ik graag ergens willen vinden...)
De DIN normering geeft aan dat de hoogte en de schuinte en het aantal windingen 'genormeerd' zijn. Het zegt dus niet dat een buitendraad en een binnendraad met dezelfde maatvoering (normering) passen op elkaar.
klopt, de 6H tolerantie van binnendraad staat tegenover de 6g tolerantie buitendraad.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: technische vraag (non-alfa)

di okt 27, 2015 07:33

vraag 1: goedkeur of afkeur?
Er zijn vaak goed vs afkeur kalibers, heb je niet gewoon een afkeur kaliber te pakken.
En dan verwacht ik dat een kaliber aan/net over de grens van je max tolerantie waarden zit.
Wat leesvoer:http://www.sandvik.coromant.com/nl-nl/k ... ance_class

Ge-rolde versus gesneden draad zegt niks over de maatvoering, je tolerantie klasse is de afwijking.
vraag 2: bestaat er een normering voor het aandraaimoment?
Nee, want is sterk afhankelijk van wrijvingcoefficienten. Dus afhankelijk van materiaalparing/smering/indraai snelheid (bij machinaal monteren... enz. En als er ergens veel spreiding op zit is het wel wrijvingscoefficienten.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: technische vraag (non-alfa)

di okt 27, 2015 09:15

vraag 1: goedkeur of afkeur?
Er zijn vaak goed vs afkeur kalibers, heb je niet gewoon een afkeur kaliber te pakken.
En dan verwacht ik dat een kaliber aan/net over de grens van je max tolerantie waarden zit.
Wat leesvoer:http://www.sandvik.coromant.com/nl-nl/k ... ance_class

Ge-rolde versus gesneden draad zegt niks over de maatvoering, je tolerantie klasse is de afwijking.
vraag 2: bestaat er een normering voor het aandraaimoment?
Nee, want is sterk afhankelijk van wrijvingcoefficienten. Dus afhankelijk van materiaalparing/smering/indraai snelheid (bij machinaal monteren... enz. En als er ergens veel spreiding op zit is het wel wrijvingscoefficienten.
Exact dit, al was het in andere bewoordingen, kreeg ik ook als antwoord.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: technische vraag (non-alfa)

di okt 27, 2015 10:12

bedankt mannen, ik ben er redelijk uit!

draadpencaliber heeft een goed en afkeur zijde: http://www.hogetex.com/draadpenkaliber- ... 13-mf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ik neig toch naar het idee dat de draadpencaliber niet zo zuiver is als wordt aangegeven, hij is iig buiten tolerantie als ik hem na meet...

M12x1.25 6H buitenste OD = min: 12 max. 12.36
dat haal ik dan weer uit de volgende link: http://mdmetric.com/tech/M-thead%20600.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Het Forum Café”