Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 11:17

Ik was gister avond begonnen met het afslijpen van plaatwerk van de Giulia, met het 3" luchslijpertje, wat wel lekker ging. Hier kan je nauwkeurig mee slijpen, zonder happen en lekker veilig en handzaam.

Maar nu het volgde: twee weken geleden stopte de compressor er ineens mee. Bromde nog, maar de elektromotor gooide de zuiger motor niet meer rond. (meteen uitgezet!) Gisteren een andere condensator gemonteerd en toen deed ie het weer prima.... totdat ie er na intensief draaien weer mee stopte.
Weer brommen. (en een sis geluid uit het luchtfilter van de zuiger motor) Elektromotor was snoeiheet! (en stonk)
Het geheel is met de hand echter zeer makkelijk rond te draaien.

Ook na afkoelen wil ie niet meer opstarten. (wel brommen) Ik heb de koelribben en ventilator (van de elektromotor) schoongemaakt en de condensator doorgemeten => Cond. maakt geen sluiting.
Ik zal vanavond testen of die condensator het op een andere compressor (waar die van af komt) wel doet.
Het luchtfilter tijdelijk verwijderd (en uitgespoeld) , maar geeft geen resultaat.

Wat kan er aan de hand zijn? Motor toch aan het doorbranden? :S
Iemand hier verstand van Elektromotoren? (230V, 1.5 KW)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
gtv1981
Full Member
Full Member
Berichten: 453
Lid geworden op: di dec 21, 2010 19:41
Locatie: sint niklaas

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 12:07

ook al eens meegemaakt

zijn de lagers van de electromotor niet stuk
een controleren of er geen speling zit op de centeras van dat motortje :wink:
gr Sven

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 12:17

Ah kijk aan, praktijkervaring. :thumbs:
Ik had al op het programma staan om vanavond de elektromotor te demonteren om mechanisch na te lopen. ;)
Vreemd genoeg, geen lawaaierige lagers en de as aan de achterzijde (waar de fan op zit) voelde spelingvrij aan. Vanavond de rest maar eens bekijken, schoonmaken en opnieuw smeren... maar vrees, dat ie al schade heeft opgelopen door de hitte, omdat ie het weer niet doet. :?
En hoe is het te verklaren, dat de condensator zo snel sneuvelt? (als dat het geval is => laat ik vanavond weten) En als dat niet zo is, dat ie het dan toch niet doet?

(het gaat om een losse elektromotor, welke m.b.v. een v-snaar de compressor aandrijft)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 13:30

Aan de hand van je gegevens lijkt het mij dat er idd een doorbranding is. Einde verhaal motor dus.... :(

Het grootste faalmechanisme van elektromotoren is het feit dat teveel warmte wordt gegenereerd. De temperatuur wordt te hoog waardoor de lagers het kunnen begeven, of de windingen kortsluiting kunnen veroorzaken (de plastic meur), of dat de magneten permanent gedemagnetiseerd raken en daarmee hun kracht verliezen.

Bij een eenfasemotor is de condensator ervoor om een draaiveld te genereren, anders komtie niet op gang. Als de motor eenmaal op gang is issie niet meer relevant. Dus die heeft het tijdens het draaien niet gedaan.

Als een moteurke te warm wordt smelt langzaam de isolatie van de windingen. Dit kan een sluipend proces zijn, op een goed moment is er kortsluiting als de isolatie te dun is en de warmte doet de rest smelten.....

sorry, leuker kan ik het niet maken.... :cry:
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 14:06

Ben er ook bang voor.... :( vanavond zal ik er wel achter gaan komen.... normaal gezien een dure grap dan, maar helaas, tis niet anders.
Indien zo, ga ik eerst kijken of ik nog iets geschikts heb (motor van gesloopte wasmachine of zo) met voldoende vermogen en juist toerental en anders lijkt mij een upgrade naar een 380V motor wel een aardig idee?

Had eigenlijk willen gaan plaatwerken. :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 14:35

Kosten vallen wel mee denk ik. Zeker bij draaistroom brommertjes. Nieuw wel Ja, maar particulier niet. Kijk ff na wat het toerental is/min. Ik heb hier een nieuwe Siemens 240/480 motor liggen van .37 kw. Is geen 1.5, ik weet het, maar bij draaistroom is het koppel hoger en dat wil je hebben. Kortom, kijk jij ff of je het benodigd koppel voor je zuigertje kunt achterhalen, zoek ik het koppel van deze motor op.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

di jul 03, 2012 23:38

And the results of this evening:
- condensator(en) oké; de andere compressor doet het weer feilloos.

Afbeelding

- de spoelen ruiken, zoals ze eruit zien: verbrandt

Afbeelding

Dat wordt een andere motor vinden voor deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de nodige Alfa content nog even deze foto:

Afbeelding

Ik vond nog een hele zware Siemens 380V motor, maar die is wel erg lomp en ook nog eens traag.
Zou ongeveer 2800 rpm moeten draaien i.p.v. 1400..... Moet volgens mij nog wel meer aanpassen qua schakelaars (automatisch aan- en afslaan), maar dat zoek ik nog wel uit/ vraag ik nog wel na.... of ik moet iets goedkoops op 220V tegen komen voor die tijd.... nu maar even aan de kant zetten. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

wo jul 04, 2012 08:27

Ik heb een Siemens 1LA7070-2AA11 380-440 volt motor liggen hier ter overname.

0.37 KW maar zoals gezegd, het koppel van draaistroommotoren is hoger volgens mij. Toerental is rond 3000 op 380-440 volt.
Had hem gekocht als reserve voor mn houtdraaibank maar heb een andere draaibank gekocht en hij is nu over.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

wo jul 04, 2012 08:40

Je kunt het oude motortje ook opnieuw laten wikkelen.........(geen idde of dat prijstechnisch verantwoord is hoor)
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
gtv1981
Full Member
Full Member
Berichten: 453
Lid geworden op: di dec 21, 2010 19:41
Locatie: sint niklaas

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

wo jul 04, 2012 15:29

een elektro motor aleen kost ook wel wat hoor

http://www.claerbout.be/nl/onderdelen-v ... m?&pagnr=4
gr Sven

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

wo jul 04, 2012 15:54

Kan ook nieuw al een stuk goedkoper: http://link.marktplaats.nl/1000070120 (gebruikt zeggen ze ook te hebben)

Of even verder rondneuzen op marktplaats, bijv: http://link.marktplaats.nl/573790233
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

do jul 05, 2012 14:47

Klopt, heb al her en der op het web gezocht. Zou voor zo'n 130- 150 euro een sterk(er)e motor moeten kunnen bemachtigen. (nieuw)
Ik wacht even tot mijn zwager terug is van vakantie, die is meer thuis in elektra. Er zal wellicht nog wat aangepast moeten worden voor een upgrade naar 380V. (drukschakelaar?)
Misschien is een (krachtigere) 220 motor met thermische beveiliging een goed alternatief?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compress

do jul 05, 2012 15:05

Klopt, heb al her en der op het web gezocht. Zou voor zo'n 130- 150 euro een sterk(er)e motor moeten kunnen bemachtigen. (nieuw)
Ik wacht even tot mijn zwager terug is van vakantie, die is meer thuis in elektra. Er zal wellicht nog wat aangepast moeten worden voor een upgrade naar 380V. (drukschakelaar?)
Misschien is een (krachtigere) 220 motor met thermische beveiliging een goed alternatief?
Krachtiger als in -meer koppel- is logisch, maar dat zit niet noodzakelijkerwijs in meer kW!!!
De aanduiding van de hoeveelheid kW in op het type plaatje geeft het Opgenomen vermogen uit het net aan.

Draaistroom( 380-440V) torretjes hebben meer koppel, dus minder kW kan dan ook.
240V motoren hebben altijd meer warmte ontwikkeling dan draaistroom motoren, dat heeft te maken met de constructie. In warmte gaat trouwens ook een hoop kW verloren.

Van belang is dat je hetzelfde toerental aanhoud voor je zuigertje. Het toerental van de motor dat is eigenlijk een rekenfactor van de frequentie van het net, in het vaste land van Europa 50 Hz. Daarom hebben motoren altijd een vast toerental. De draaisnelheid kan bij overbrenging met een tandwiel of poelie/snaar veranderd worden. Ook een frequentie regelaar is een optie maar dat is nu niet relevant..
Als er geen hoog aanvang toerental vereist is, hoef je niks speciaals te doen om een draaistroom motor direct aan te sluiten op je 440V net.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Hulp gevraagd diagnose storing elektromotor compressor!

vr jul 06, 2012 09:29

Het ligt aan de schakelaar of die geschikt is om je 3-fasen motor te schakelen. Hij moet natuurlijk geschikt zijn voor voor 400VAC en hij moet minimaal 2 fasen schakelen, liefst 3. Als de huidige schakelaar de 2 draden naar je motor schakelt, is de spanning daar volledig af. Hergebruik je die schakelaar, dan blijft er 1 fase op de motor staan. Is niet zo erg als je maarde stekker uit het stopcontact haalt als je er aan gaat werken, moet sowieso.

En let op met een "thermische beveiliging". Deze motorschakelaars hebben intern een bi-metaal dat door interne verhitting de schakelaar uit zet bij langdurige overstroom. Het is dus geen beveiliging die direct op de motortemperatuur werkt. Bij de juiste instelling zou hij wel op het juiste moment moeten afschakelen.
Maar is de schakelaar op de blauwe 'mactool' al geen thermische beveiliging? Zo optisch ziet de aan/uit met rode en zwarte knop er wel zo uit. Als dat zo is vindt je intern een klein stelknopje om de stroom in te stellen.

Bij aansluiten van een 3-fase motor op 1 fase met een condensator verlies je inderdaad vermogen. Zie bijvoorbeeld hier voor een 400->230 ombouwvraag: http://www.veit.nl/85808-compressor-van-380-naar-230-a
Ga ju nu juist van 230 naar 400, dan zul je waarschijnlijk toekunnen met een iets kleiner vermogen motor. Als je het zelfde vermogen houd, zit je zeker goed.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Het Forum Café”