De laatste keer dat ik keek was dat 10 jaar na het beëindigen van productie, maar of dat nog actueel is...?
Zoiets heb ik ook weleens gelezen. Maar elders heb jij gesteld dat van de 156 nu al niet alles meer te krijgen is. Houdt de Fiat-groep zich dan niet aan die regel? Is daar überhaupt wel controle op door een overheidsinstantie o.i.d.? En waar zou je als consument terecht kunnen?
Overigens krijg je hier i.c.m. verzekeringen hele rare situaties van. Mijn ouders hadden eind 2008 schade aan hun toenmalige auto. De schade bestond eruit dat er bevestigingspunten waren afgebroken waarmee de voorbumper aan de auto vast zat, en bevestigingspunten van het stads-/knipperlicht. Mijn vader en ik hebben met tie-raps de voorbumper provisorisch bevestigd en de lichtunit een aantal cm verplaatst (waar nog wel vlees was om hem vast te schroeven), zodat er weer met de auto gereden kon worden.
Het model was, als ik Autoweek mag geloven, in 1998 uit produktie gegaan (dus kennelijk zat-ie net over de 10 jaar heen). De verzekering eiste echter dat de (all-risk verzekerde) auto met originele, nieuwe onderdelen werd gerepareerd. Maar die waren niet meer te vinden. M'n vader had via marktplaats wel tweedehands onderdelen gevonden (overigens nog goed zoeken, gezien de zeldzaamheid van de auto), maar dat mocht dus niet... Eindresultaat was dat m'n ouders de auto terugkregen van het schadebedrijf met weliswaar een overgespoten voorbumper, maar als je goed keek zag je nog steeds een vouwtje zitten, hij zat nog steeds met een tie-rap vast bij de wielkast en de lichtunit zat (en zit) nog steeds niet op de juiste plek. Ook is de kier tussen motorkap en voorbumper niet netjes. Na een hoop getouwtrek hebben m'n ouders uiteindelijk nog wel een tegemoetkoming ontvangen wegens waardevermindering, maar dat ging ook niet vanzelf, om het maar voorzichtig uit te drukken.