frankie
Full Member
Full Member

Re: RE: wat een uitvinding..

za jan 08, 2011 12:21

mij was het ook al opgevallen, die richting-gevoelige mistlampjes op vag-gebakjes, knap irritant ja.
Punto, Bravo hebben ze ook al. Straks heeft elke auto die bochtenverlichting. Wij hebben hier trouwens ook een VAG "gebakje", het zijn juist de "mistlampen" die deze functie hebben. Overigens, bij inparkeren gaan ze ook allebei aan.
Overigens zijn die led-jes bij VAG ook nog altijd een (dure) optie, zelfs als je een spliksplinternieuwe audi A6 koopt (net geintroduceerd) mag je een paar duizend euro euro extra aftikken voor die kermis-lampjes
Dat komt omdat het vrijwel altijd gecombineerd is met xenon.
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: wat een uitvinding..

za jan 08, 2011 13:01

En zo komen er steeds meer elektronische dingen bij.

Voor mij met gemengde gevoelens, zo hadden we in de jaren 80 zelden airco laat staan een geregelde airco.
ABS, VDC, ASR was ook nog toekomst....................
Laten we eerlijk zijn, nu met het winterweer zijn al die hulp middelen toch wel prettig relaxed rijden voor het woon werk verkeer.
Elektrische ramen en spiegels (incl verwarming) kan ik ook wel missen, maar ze zijn best handig toch?
Zelfs nu mijn stoelverwarming stuk is mis ik die eigenlijk wel. :oops: (maar niet zo erg dat ik moeite doe om ze te repareren)

De berm verlichting vind ik ook een beetje "te" en kan mij niet voorstellen dat ik die ooit zou gaan missen.
Maar de aantip richtingaanwijzers zijn eigenlijk best handig als je er eenmaal aan gewend bent.
Transaxle loos!

Vitorio
Full Member
Full Member

za jan 08, 2011 13:41

mij was het ook al opgevallen, die richting-gevoelige mistlampjes op vag-gebakjes, knap irritant ja.
Punto, Bravo hebben ze ook al. Straks heeft elke auto die bochtenverlichting. Wij hebben hier trouwens ook een VAG "gebakje", het zijn juist de "mistlampen" die deze functie hebben. Overigens, bij inparkeren gaan ze ook allebei aan.
gadver, ook fiat al... het was me alleen bij vag-jes opgevallen
Overigens zijn die led-jes bij VAG ook nog altijd een (dure) optie, zelfs als je een spliksplinternieuwe audi A6 koopt (net geintroduceerd) mag je een paar duizend euro euro extra aftikken voor die kermis-lampjes
Dat komt omdat het vrijwel altijd gecombineerd is met xenon.
Klopt, overigens vind ik het wel een beetje schandalig dat als je een A6 koopt dat soort dingen er niet standaard op zit, het is toch een verrekies dure auto

Herbieyy
Member
Member

za jan 08, 2011 14:07

pffff....straks hoef ik ook zelf niet meer te sturen :evil: :(
klopt, ze zijn met electronische gergelde auto treintjes bezig voor de snelweg, je gaat de snelweg op met je auto en de electronica neemt het over... (verwacht in 2020 - 2025)

voordeel hiervan is dat auto's veel dichter op elkaar kunnen rijden, in en uitvoegen geen belemmeringen meer vormen en dus minder files
voordeel? ik zie alleen maar nadelen :wink:
Ja idd, wat is er nu vervelender dan gewoon lekker achterover relaxen(al daar niet incl een biertje) terwijl je auto vanzelf rijd. Van mij part direct invoeren 8)

marcoloco
Full Member
Full Member

za jan 08, 2011 14:46

klopt, ze zijn met electronische gergelde auto treintjes bezig voor de snelweg, je gaat de snelweg op met je auto en de electronica neemt het over... (verwacht in 2020 - 2025)

voordeel hiervan is dat auto's veel dichter op elkaar kunnen rijden, in en uitvoegen geen belemmeringen meer vormen en dus minder files
voordeel? ik zie alleen maar nadelen :wink:
Ja idd, wat is er nu vervelender dan gewoon lekker achterover relaxen(al daar niet incl een biertje) terwijl je auto vanzelf rijd. Van mij part direct invoeren 8)
als je voorin wil relaxen en bier drinken kun je toch net zo goed iemand anders laten rijden :thumbs:
AR 156 sportwagon V6 2.5 24V Q-system.
Audi RS4 avant 4.2 V8 Quattro. MTM (530pk)

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

za jan 08, 2011 15:02

Ik snap niet dat er nog af fabriek knipperlichten op een auto gemonteerd worden, 90% van de verkeerssukkels gebruikt ze toch niet :? Voor mij verkeersergernis nummer 1, ik hang dan ook zowat iedere rit constant op de claxon te drukken :wink:

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2011 17:26

Ach FIAT is hier ook mee bezig
Stokpaardje Ferrari-techniek herkent overmoed

Ferrari’s staan momenteel al bol van de geavanceerde techniek, maar het merk wil z’n voorzieningen naar een hoger plan tillen. De Italianen werken namelijk aan een systeem dat overmoedige bestuurders herkent en de hulpsystemen daarop aanpast.

Dat meldt Autocar. De zeer geavanceerde techniek van Ferrari heeft sensoren die de geestelijke en fysieke toestand van de bestuurder continu analyseren. Als het systeem overmoed of vermoeidheid bij de bestuurder ontdekt, zet het extra hulpsystemen (tractiecontrole en stabiliteitscontrole) aan om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen.

Een Ferrari-medewerker legt uit: “Bestuurders hebben de neiging om hun rijvaardigheid verkeerd in te schatten, en in veel gevallen betekent dit dat ze hun rijkunsten overschatten, met alle risico's van dien. Daardoor zijn hulpsystemen in de praktijk ingesteld naar de wens van de bestuurder, en niet zoals het eigenlijk zou moeten.”

De sensoren analyseren volgens Ferrari de ademhaling, de bloeddruk en de hartslag van de bestuurder. Een camera moet bekijken hoe vaak hij met zijn ogen knippert. Tenslotte wil Ferrari ook de lichaamstemperatuur en de hersenactiviteit meenemen in de analyses.

Ferrari is momenteel druk bezig om de patenten aan de vragen voor de technologie. Het systeem is niet alleen een ‘Big Brother’, haast het merk zich om toe te voegen. De verzamelde informatie zou juist ook gebruikt kunnen worden om bestuurders met grote rijvaardigheid een fijnere rit te bezorgen.
Bron

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2011 18:06

Die wiswas-opmerking...recht uit mijn hart.
Mijn voorruit is continu dichtgesmeerd :twisted:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 08, 2011 18:48

.....Overigens ook dramtisch slechte wissers op de 159.....
Noem mij één Alfa uit de periode 1980- 2005 die wél goede wissers heeft... :? En met goed bedoel ik die enkelvoudige (redelijk duits aandoende ,dat moet gezegd! :twisted: ) edoch machtige armzwaai op een Mercedes W124 of W210...
In ene keer zwoesh, en schoon! Op de huidige 156 van ondergetekende bv (2004, 215K km) is het hele systeem inclusief stangenstelsel zo rot als kaas...Die 'lagering' van die armpjes (of meer t ontbreken ervan) , dat is toch eigenlijk van een vooroorlogse kneuterigheid he.....pf wat een bagger. :cry: Als ik harder rij dan pakweg 130 tikt t wisserblad heel luid over de rubberrand van de voorruit links, irritant? Mwoch... :x :x :x

Andere moderne technieken? Inderdaad die 'kapotte dramlampen richtingaanwijzer techniek' kan mij ook niet bekoren. Het (affabriek!) monteren van pinkers in de zijspiegels vind ik dan weer wel een hele goede verbetering. Waar ik zelf vaak wat moeite mee heb is het ontwaren van een geactiveerd knipperlicht a/d voorzijde van een auto als deze ook nog met dimlicht aan rijdt overdag. Zeker tegenwoordig met die heldere units. Dan is er één 'wolk' van licht waar je moeilijker t pinklicht uit filtert, dan zijn die lampjes in de spiegel wel handig... :lol:

Anekdote ivm moderne techniekjes op een auto: mn vader heeft voor t eerst parkeersensoren en een kleurenbeeld achteruitrijd camera op t affabrieknavi scherm in zn auto, een nissan (jawel bizar! :shock: ).
Bij inschakelen van de achteruit switcht t ding automatisch op 'achter de auto kijken', mega handig bij t aankoppelen van bv de caravan, is nl een meer betrouwbare bron dan mn moeder die aanwijzingen geeft... :lol:
MAAR, er blind op varen betekend ook die ene lekkere dikke eikenhouten paal linksachter niet zien> boenk, schade meneer... :twisted: Hij was er zíek van...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Het Forum Café”