Tijdens mijn normale dagelijkse werkzaamheden kom ik een regelmatig een Citroën GS liefhebber tegen.
Hij is helemaal gek op het apparaat en spreekt er ronduit over.
Zo beweerde hij dat de Alfa Sud en de GS erg veel overeenkomsten hebben omdat ze beide "in principe" zijn ontworpen/ontwikkeld door Bertone.
Daar moest in in eerste instantie hard om lachen.
Verder vertelde hij dat Citroën het eerste ontwerp van Bertone had afgewezen en deze daarna door Alfa Romeo is overgenomen/ingepikt.
Daarna is Citroën met een verbeterde versie verder gegaan.
Tijden de AR C100 in Italië vertelde ik dit verhaal aan een Sud eigenaar. Die barstte bijna uit zijn vel.
Ook al is de Sud later op de markt gebracht dan de GS, van de Sud zijn er eerdere foto's van prototypes, dus diefstal/spionage van Citroën.
De GS man beweerde weer: " Ja natuurlijk, Citroën vond het ontwerp van Bertone zo goed, dat ze het te goed voor zichzelf en dat het daarom maar naar Alfa Romeo moest.
Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurd is bij Bertone en wat exact de overeenkomsten zijn tussen de Sud en GS.
Waarom ik er nu mee kom?
Tijdens het spelen van een kind hier in Spanje komt er opeens een:
Citroën GS Bertone Camarque... te voorschijn uit een zelden geopende kast.
Grappige wagen trouwens.
Wie kent het verhaal?